כלכלני פסגות מתייחסים הבוקר בסקירתם להשפעות האפשריות של הברקזיט ומציינים כי "בטווח המיידי, ההשפעה הכלכלית על בריטניה או על מדינות האיחוד היא לא משמעותית. כידוע, גם אם הממשלה הבריטית תחליט להפעיל את סעיף 50 של אמנת ליסבון שמאפשר לה לצאת מהאיחוד, בריטניה תוותר חלק מהאיחוד בשנתיים מיום הפעלת הסעיף. לכן ההשפעה הכלכלית תגיע רק דרך מנגנון הסנטימנט והציפיות של הפירמות שיאלצו להמשיך ולפעול בסביבת אי וודאות גבוהה".

עם זאת, נטען כי "למרות שההסתברות לפירוק גוש האירו היא עדיין נמוכה, אך היא עלתה בעקבות החלטת הבריטים, ולכן אנו בהחלט חושבים שיש מקום, לאחר שקיעת האבק הראשוני בשווקים , לאמץ אסטרטגיית השקעות דפנסיבית יותר בהסתכלות קדימה. הווה אומר, חשיפה עודפת לארה"ב ע"ח אירופה ברכיב המנייתי, העדפה לסקטורים דפנסיביים ומח"מ ארוך יותר".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, כותב כי "תגובת השווקים הייתה חדה מאוד, ובחלק מהנכסים נרשמו תנודות חדות יותר אף מאלו שנרשמו כשליהמן ברדר'ס קרס. האם ההחלטה של הבריטים שוות ערך לקריסת המערכת הפיננסית בארה"ב? ממש לא. למעשה, לתוצאת משאל העם לא יהיו השלכות כלכליות שליליות משמעותיות אפילו על בריטניה, קל וחומר שעל הכלכלה הגלובאלית"

"התנהגות השווקים ביום שישי היא לא תוצאה של חשש לכלכלה הבריטית אלא חשש מתהליך שיעלה משמעותית את רמת אי הוודאות הפוליטית באירופה (לכן גם המדדים באירופה ירדו יותר מהמדדים בבריטניה עצמה). בתרחיש השלילי ביותר, יציאת בריטניה מהאיחוד מחזקת את המפלגות האירו-סקפטיות ברחבי היבשת ומובילה לפירוק של גוש האירו. לעומת זאת, בתרחיש החיובי, אזרחי המדינות הגדולות ביבשת מבינים שהסיכון גבוה מדי, בריטניה הולכת למשאל עם נוסף לאחר שקיבלה עוד כמה סוכריות מהאיחוד והכל חוזר למצבו הקודם", כך גרינפלד.

 

השפעה כלכלית

בפסגות רואים סימני השאלה רבים לגבי ההשפעה לטווח הארוך. הבריטים מגיעים למשא ומתן עם האיחוד האירופי כאשר ידם על התחתונה שכן בריטניה, ש-45% מהיצוא שלה הולך לאיחוד, תלויה יותר באיחוד מאשר האיחוד תלוי בה. עם זאת, אין להסיק מכך שהאיחוד האירופי לא ירצה להגיע להסכמים עם הבריטים. החשש מתהליך של כדור שלג שמוביל מעזיבת הבריטים לפירוק של גוש האירו הוא גבוה ולכן גם הסיכונים בצד של היבשת משמעותיים. בסופו של תהליך סביר להניח שהצדדים יחתמו על הסכמי סחר שיותירו את תמונת הסחר והרגולציה דומה לזו של היום.

 מה הסיכוי לכדור שלג?

בפסגות מאמינים שלא גבוה. "השאלה שבאמת מטרידה את השווקים היא האם בריטניה היא הסנונית בגל של התמרדות האוכלוסיה כנגד המוסדות ואנחנו בדרך לפירוק של האיחוד ושל גוש האירו? ההסתברות לכך שאיטליה או ספרד אכן יעזבו את הגוש נמוכה מאוד. עם זאת, זה לא אומר שמפלגות הקיצון במדינות אלו לא ימשיכו להתסיס את הסביבה הפוליטית ולדחוף למשאל עם. מבחינת השווקים, אי הוודאות והחששות עצמם הם הבעיה ולכן יש בהחלט מקום לאסטרטגיית השקעות דפנסיבית יותר גם אם ההסתברות לתרחיש של פירוק גוש האירו היא נמוכה מאוד ושולית".

אחרי מי לעקוב?

גרינפלד מאמין שהמועמדת הראשית היא כמובן ספרד, כאשר החשש המרכזי הוא שכבר בבחירות ביום ראשון הקרוב מפלגת פודמוס תהנה מהחלטת הבריטים ותצבור מספיק קולות על מנת להקים קואליציה. מעבר לספרד, כבר בסוף השבוע שמענו מספר מנהיגים מזנקים על הרכבת הבריטית וקוראים למשאל עם. הבולטים בין אלו הם גריט ווילדרס, מנהיג "מפלגת החופש " ההולנדית שמובילה כיום בסקרים ומארי לה-פן שלפי הסקרים תגיע לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת. לכן, בשורה התחתונה, כל האפשרויות פתוחות והסביבה הפוליטית באירופה צפויה לרעוש ולגעוש בחודשים הקרובים.