הקבינט התכנס; ישראל לא צפויה "להסיר את הכפפות" בגדה

לאחר שלושת הפיגועים בסוף השבוע והירי מעזה, בכירי צה"ל הצליחו לרתום את ליברמן לגישה פרגמטית ■ עם זאת, חלק מהשרים ובראשם בנט ממשיכים לקרוא לצעדים אגרסיביים

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש (שבת) החל מהשעה 22:00 על מנת לדון בהמלצות מערכת הביטחון לפעולות בשטחי הגדה המערבית, בעקבות שלושת הפיגועים במהלך סוף השבוע. לאחר פיגוע הירי אתמול בכביש 60 בין בית חגי לעתניאל, שבו נהרג מיכאל מרק ונפצעו שלושה מבני משפחתו, נמסרה ההודעה על כינוס הקבינט.

במקביל לישיבת הקבינט, הפגינו מאות בני אדם בכמה מוקדים ברחבי הגדה המערבית במחאה על המצב הביטחוני. ההפגנות התקיימו תחת הכותרת "ילדה נשחטה במיטה, אב נרצח לעיני ילדיו - אנחנו לא נשארים אדישים". בצומת הכניסה לקריית ארבע חסמו עשרות תושבים את הכביש לנסיעת ערבים, ועשרות מפגינים נוספים חסמו את הכניסה לשכם דרך מחסום בית פוריק. הפגנות נוספות נערכו בצומת תפוח ובנקודות נוספות.

שיגור הרקטות בערב שבת מרצועת עזה לעבר העיר שדרות מוסיף לאווירה הכללית, שלפיה ההתנהלות הישראלית לאחר אירועי הטרור משדרת חולשה והיסוס. במערכת הביטחונית והמדינית מנסים כעת להבין כיצד להחזיר את תחושת הביטחון לתושבי ההתנחלויות, ואם לא היה נכון "לשבור את הכלים" לאחר רצח הלל יפה אריאל בת ה-13 במיטתה בקריית ארבע, על ידי נער פלסטיני שהגיע ברגל מביתו בכפר בני נעים.

 

כמו כן, תוהים כעת הגורמים השונים אם ההכרזה על פעולות צפויות מראש, כמו כתר סביב בני נעים, שבו מתגוררים כ-25 אלף פלסטינים, ושלילת 2,800 היתרי העבודה בישראל של תושבי הכפר השיגו את האפקט הנדרש. אכן, יממה לאחר הטלת הכתר על הכפר, הצליחה פלסטינית לצאת מבני נעים ולהגיע למערת המכפלה, שם ניסתה לדקור שוטר מג"ב, שירה בה והרג אותה במקום. גם פיגוע הירי בכביש 60 מעיד על תעוזה של חוליות הטרור בשטח, שממנה חוששים מאוד בפיקוד מרכז.

החלופה הייתה ללכת צעד נוסף קדימה, כפי שהציע השר נפתלי בנט, ולצאת למבצעים אגרסיביים יותר, שיבהירו באופן חד-משמעי שישראל לא עברה לסדר היום על הפיגוע. עם זאת, בצה"ל חוששים מהתלהמות מצד פוליטיקאים או מצעדים קיצוניים, שעשויים להוציא את הציבור הפלסטיני האדיש לרחובות ולהעלות את המוטיבציה לפיגועים של מחבלים בודדים.

נראה שהרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, הצליחו לרתום את שר הביטחון אביגדור ליברמן לגישה הפרגמטית, שגורסת כי תגבור מוקדי החיכוך, עיבוי ההגנה ביישובים, שלילת היתרי עבודה והטלת כתרים וחסמים הם המרכיבים בנוסחה שבאמצעותה יש להתמודד עם איום הטרור. בסוף השבוע טען קצין בכיר בצה"ל כי הנוסחה הזאת הוכיחה את עצמה בחודשים האחרונים והביאה להפחתת מקרי הטרור.

בשיחות סגורות הסבירו קצינים בכירים כי מצבה של הרשות הפלסטינית נמצא בשלבי הידרדרות, במיוחד מאז שיו"ר הרשות אבו מאזן החליט "להרים ידיים" ואיים למסור את המפתחות לרשות הפלסטינית בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם ובהזדמנויות נוספות. בכך למעשה נפתחה מלחמת הירושה על כיסאו של אבו מאזן, למרות שזה ניסה לחזור בו מדבריו, לאחר שהבין שהבעיר אש שעלולה לאכל את הרשות כולה. גם מצבם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים לא מזהיר, וברמאללה, כמו בירושלים, חוששים מסימני אנרכיה שמבצבצים מעת לעת, בעיקר במחנות הפליטים בג'נין ובשכם

לכן, נראה כי הצהרות של שרים שונים מחוץ לקבינט ברוח "הסרת הכפפות" לא יתקבלו בעת הנוכחית, ולא סביר שנראה בקרוב מבצעים "מדלת לדלת" בחברון. מסגרת הפעולה תישמר סביב הרחבת המעצרים וימי הכתר בנפת חברון, למרות תקופת החגים, לצד הטלת חסמים, הגבלות תנועה ושלילת מכסות היתרי עבודה בישראל. כמו כן, מהלכים ממוקדים, כמו שלילת תעודות VIP של בכירים ברשות הפלסטינית, עשויים להיות חלק מתכנית הפעולה.