אי.די.בי דורשת מביהמ"ש הכרעה מיידית בבקשת הפירוק

הדיון בבקשת הפירוק שהגיש נאמן אג"ח ט' נקבע לספטמבר, ובינתיים מעיבה הבקשה על כוונתה של אי.די.בי פתוח לגייס 300 מיליון שקל באג"ח

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי פתוח, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להכריע כבר כעת בבקשת הפירוק שהגיש נגדה נאמן איגרות החוב מסדרה ט', או לחילופין להקדים את הדיון בנושא מחודש ספטמבר לחודש הנוכחי.

בבקשה דחופה שהגישה אי.די.בי לבית המשפט ביום חמישי האחרון, נכתב כי "בשים לב לנזקים הקשים מאוד ולסיכונים המהותיים הנגרמים לחברה, כבר מעצם ריחופה של בקשת הפירוק (חסרת השחר) מעל ראשה, קיים צורך להכריע בה מוקדם ככל האפשר".

מעיון בבקשה עולה כי הסיבה המרכזית להגשתה היא הקשיים שמערימה בקשת הפירוק על הנפקת סדרות האג"ח החדשות שמבקשת החברה להשלים בשבועות הקרובים.

באמצעות באי-כוחה, עורכי הדין פיני רובין ועופר צור ממשרד גורניצקי ושות', מבקשת אי.די.בי כי בית המשפט יכריע כבר כעת, ובהקדם האפשרי, בבקשה לפירוק החברה שהגיש נאמן אג"ח ט' (הארוכה) לפני כחודש, וזאת על סמך החומרים שכבר הגישו הצדדים. במקרה שבית המשפט לא ייעתר לבקשה זו, מבקשת ממנו אי.די.בי להורות על הקדמת הדיון לחודש יולי, קרי עוד לפני פגרת הקיץ של בתי המשפט בישראל.

מהבקשה עולה כי כונס הנכסים הראשי (כנ"ר) נתן את הסכמתו להכרעה על בסיס החומר הקיים, וכך גם עו"ד עדי פיגל שמייצג את שתי סדרות האג"ח הקצרות של אי.די.בי, המתנגדות לבקשת הפירוק. מנגד, נאמן אג"ח ט', המיוצג על-ידי עו"ד גיא גיסין, סירב להכרעה בבקשת הפירוק על סמך החומר הקיים, אולם לגבי האפשרות להקדמת הדיון, "מסר כי העניין ייבדק ועשוי להתאים" (לשון הבקשה).

אי.די.בי נערכת כיום לגיוס של 300 מיליון שקל באמצעות הנפקת סדרה אחת או יותר של אג"ח חדשות, שיובטחו בשיעבוד על מניות חופשיות של כלל ביטוח, שבידי החברה. בבקשה לבית המשפט כותבת אי.די.בי כי היא נתקלת בקשיים בהשלמת ההנפקה בשל בקשת הפירוק שתלויה מעל ראשה.

"בימים אלה הנהלת החברה (המנכ"ל שולם לפידות וסמנכ"ל הכספים גיל קוטלר, ע' כ') מצויה בעיצומו של הרוד-שואו לקראת גיוס החוב. במסגרת זו נתקלת החברה שוב ושוב ברתיעה מצד המשקיעים הפוטנציאליים בשל עצם קיומה של בקשת פירוק תלויה ועומדת", כותבים עורכי הדין של אי.די.בי בפנייה לבית המשפט. "יש חשש אמיתי וכבד כי הללו יירתעו מלהשתתף בגיוס האג"ח רק בשל קיומו של הליך המתנהל, או לחילופין יבקשו לגלם את הסיכון הכרוך במתן הלוואה לחברה במחיר גבוה שיידרש ממנה כנגד גיוס החוב".

עוד מציינת אי.די.בי כי היא נדרשת על-ידי המשקיעים הפוטנציאליים להבטיח שהכספים שיגויסו בהנפקה יועברו אליה רק לאחר דחיית בקשת הפירוק או מחיקתה, כאשר אי-עמידה בהתניה זו משמעותה כישלון בהנפקה ותשלום קנס משמעותי למשקיעים. דרישה זו היא בעייתית עבור החברה, מאחר שהדיון בבקשת הפירוק נקבע ל-13 בספטמבר - 5 ימים בלבד לפני מועד פירעון החוב הקרוב.

"נדרשים חודשים להבהרת המצב"

לאי.די.בי מזומנים שיספיקו לפעילותה השוטפת עד סוף אוגוסט, והיא נדרשת לגיוס של כ-300 מיליון שקל נוספים לצורך עמידה בלוח הסילוקין של חובותיה עד סוף 2016. לחברה יש חוב של כ-3.2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.34 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ט'.

בדיון שהתקיים בתחילת יוני דחה השופט חגי ברנר את הבקשה למנות מפרק זמני לאי.די.בי, וקבע כאמור לחודש ספטמבר את הדיון בבקשה למינוי מפרק קבוע לחברה. את הבקשה הגיש נאמן סדרת אג"ח ט', חברת הרמטיק נאמנויות, בטענה כי אי.די.בי נמצאת בסביבה של חדלות פירעון.

הבקשה של הרמטיק זכתה אז להתנגדויות מקיר לקיר, ואפילו נציגו של הכנ"ר טען בדיון כי אין להיענות לבקשה לסעדים זמניים, וכי מומלץ לקבוע את הדיון בבקשה העיקרית רק לעוד 4-6 חודשים.

"בגלל שמצבה של אי.די.בי פתוח אינו מזהיר, וענייני כלל ביטוח (החברה הבת, ע' כ') הם שובר השוויון עבורה, הרי שכמה חודשים יבהירו את השמיים או יקדירו אותם", ציין נציג הכנ"ר בדיון שהתקיים ביוני. הוא הוסיף כי מימוש נכסים בהנחה על מחיר השוק, או שיעבוד חלק מהם כנגד נטילת הלוואות, יפגעו גם בערך הנכסי הנקי (NAV) של אי.די.בי וגם באיתנותה.

אין הסכמה בין דסק"ש וכמצ'יינה

בינתיים נדרשים באי.די.בי להכריע בנוגע להמשך הפעולה מול שותפתם לבעלות על חברת מוצרי ההדברה אדמה, כמצ'יינה הסינית. הרקע הוא מהלכים שנוקטת כמצ'יינה לרכישת חברת סינג'נטה השוויצרית, אחת המתחרות הגדולות של אדמה ברחבי העולם - עבורה הגישה הצעת רכש בהיקף של 43 מיליארד דולר.

לפני כ-3 שבועות הודיעה החברה-הבת של אי.די.בי, דיסקונט השקעות, לבית המשפט כי בכוונתה "לנקוט את כל האמצעים המשפטיים על-מנת לשמור על זכויותיה על פי כל דין", אם כמצ'יינה תמשיך במהלכיה אלה.

בכתב תגובה לבקשה לתביעה נגזרת כנגד בכיריה, ציינה דסק"ש כי היא פועלת מזה תקופה, כולל בימים אלה ממש, לקיים דיונים עם CNAC (חברה-בת של כמצ'יינה) וגורמים הקשורים עמה, בניסיון לפתור בהסכמה את המחלוקת בין הצדדים.

עם זאת, כבר אז הדגישה דסק"ש כי אם לא יעלה בידה להגיע להסכמה עם CNAC עד סוף יוני, בכוונתה לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה על-מנת למצות ולהגן על זכויותיה.

בינתיים חודש יוני הסתיים, והסכמות עם כמצ'יינה בנוגע לגובה הפיצוי שתקבל דסק"ש בגין רכישת סינג'נטה טרם הושגו. בקבוצת אי.די.בי לא ידעו לומר היום האם בכוונת החברה לנטוש את המגעים עם כמצ'יינה ולפתוח בהליך בוררות רשמי מולה בלונדון, ואם כן עד מתי.

לא מן הנמנע כי באי.די.בי יעדיפו להמתין ולראות כיצד תסתיים הצעת הרכש, שמועד תפוגתה הנוכחי הוא 18 ביולי (אך עשוי להידחות). באחרונה קבע בית המשפט דיון בתביעה הנגזרת בנושא ל-17 ביולי, אולם ייתכן כי גם דיון זה יידחה עד לאחר פרסום תוצאות הצעת הרכש.