גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד חודש שלילי בוול סטריט - אבל פחות למניות הישראליות

מדד פרומתאוס ירד בחודש יוני ב-0.7%, בזמן שמדד נאסד"ק איבד 2.1%. מתחילת השנה, מדד פרומתאוס ירד דווקא יותר - ב-9%

וול סטריט3 / צילום: רויטרס
וול סטריט3 / צילום: רויטרס

השווקים מסכמים את המחצית הראשונה של 2016, שהייתה סוערת ותנודתית במיוחד. לקראת סוף חודש יוני הושפעו השווקים מהברקזיט - ההצבעה של בריטניה בעד עזיבת האיחוד האירופי - שהובילה לירידות חדות. המניות הישראליות בוול סטריט הצליחו להתאושש בצורה מוצלחת יותר מירידות השערים שהגיעו לאחר משאל העם בבריטניה.

מדד גלובס-פרומתאוס ירד בחודש יוני ב-0.7% ורשם תשואה שלילית מצטברת של 9% מתחילת השנה. לצורך ההשוואה, מדד נאסד"ק ירד מתחילת השנה ב-3.3%, כאשר בחודש יוני לבדו איבד המדד 2.1%. מדד ת"א 100 רשם תשואה שלילית של 3.5% ביוני, וירידה של 7.9% במחצית הראשונה.

ירדו בברקזיט, עלו ביום האחרון

בפרומתאוס מציינים שמרבית הירידות במדדים השונים נרשמו לאחר ההכרזה על הברקזיט, אולם עליות השערים הנאות ביום המסחר האחרון של החודש בארה"ב צמצמו משמעותית את השפעת הברקזיט על הנאסד"ק בכלל ועל החברות הישראליות הנסחרות בו בפרט.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים רשם ביוני מגמה שלילית, אך ניצח את מדדי ההשוואה. תת-המדד ירד ב-4%, כשלעומתו מדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-6.7% ומדד ת"א ביומד רשם תשואה שלילית של 5.6%. בפרומתאוס מדגישים את הירידות הדרמטיות בשוק הביוטכנולוגיה מתחילת השנה: תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים מסכם את המחצית עם ירידה של 21% ומדדי נאסד"ק ביוטכנולוגיה ות"א ביומד עם ירידות של 24% ו-16%, בהתאמה.

בין החברות הבולטות בתת-המדד בחודש האחרון אפשר למצוא את אלקוברה, שנפלה בכ-16%. בנוסף, פריגו איבדה 5.4% וטבע ירדה ב-3.2%, בין היתר עקב חשיפתן הגדולה של החברות לשוק הבריטי וליבשת אירופה.

בדומה לשאר מדדי גלובס פרומתאוס, תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה היכה את מדדי ההשוואה. יתרה מזאת, בניגוד אליהם הוא מסיים את חודש יוני עם תשואה חיובית של 1.1%, לעומתו מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) שרשם ירידה של 0.6% ומדד תל אביב טכנולוגיה שירד ב-3.2%.

ננו דיימנשן: שלד מעולם אחר

חברה שעדיין לא נכנסה למדד גלובס פרומתאוס, אך תצורף אליו החל מהחודש הבא, היא ננו דיימנשן שהחלה להיסחר גם בארה"ב במקביל לת"א, במסגרת ADL (תעודת השתתפות). בתחילת יוני הודיעה ננו דיימנשן, חברת מדפסות התלת-ממד, על הצלחה בהדפסת רקמות שמקורן בתאי גזע בשיתוף עם חברת Accellta. בתגובה להכרזה, עלתה מניית החברה ב-16% ביום שלאחר מכן.

בפרומתאוס סבורים שננו דיימנשן היא אחת החברות המסקרנות ביותר בין החברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק. היא עוסקת כאמור בתחום החם של מדפסות תלת-ממד, ונסחרת בשווי 207 מיליון שקל לאחר שמוזגה ב-2014 לשלד בורסאי בשווי של כ-30 מיליון שקל בלבד. נראה שהחברה מצליחה בינתיים לחמוק מהגורל של פעילויות רבות אחרות שנוצקו לתוך שלדים, ושעד היום לא הציגו הצלחה יתרה.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים שהשאלה המרכזית שעלתה מהודעתה היא מדוע מבצעת החברה ניסויים בתחום הדפסת הרקמות, שהוא אמנם מעניין ביותר, אך רחוק שמים וארץ מתחום פעילותה.

"ננו דיימנשן מפתחת, וצפויה לפי הודעותיה להתחיל למכור השנה, מדפסות המדפיסות כרטיסים אלקטרוניים רב שכבתיים בטכנולוגיית תלת-ממד", מציין אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי. "מדובר במדפסות שישמשו את לקוחות ננו דיימנשן בפיתוח אבטיפוסים של כרטיסים (לא מדובר בשלב זה על ייצור המוני של כרטיסים). המדפסות של ננו דיימנשן והשילוב עם הדיו הייחודי שלה, מתוכננים לקצר את זמן ייצור האבטיפוס מימים ואף שבועות - לטווח זמן של שעות בודדות.

קיצור זה עשוי להיות רב משמעות עבור סגמנטים מסוימים בשוק, והחברה אף מדווחת על רשימת המתנה של 2,000 גופים. "עם זאת, מתעניינים אלה טרם ייצרו לחברה הכנסות ואף לא מקדמות, לפחות עד סוף הרבעון הראשון של השנה", מוסיף שבח.

לפי ניתוח שביצעו כלכלני פרומתאוס, התשובה לניסיונה של החברה לפתח תחומים חדשים נעוץ בגודל המוגבל של השוק אליו היא פונה. "מדובר בשוק נישתי שבו כיום פועלים בעיקר קבלני-משנה המייצרים אבטיפוסים של כרטיסים, עבור חברות תעשייתיות המפתחות כרטיסים אלו כחלק ממוצריהן", אומר שבח. "ננו דיימנשן שואפת לשנות את המצב השורר בתעשייה, ולשכנע את החברות לרכוש ממנה מדפסות שידפיסו את האבטיפוסים 'בבית' במקום להוציא את ייצור האבטיפוסים לקבלן צד ג'".

בפרומתאוס מציינים כי ננו דיימנשן אינה הראשונה לנסות גישה זו, ונראה כי החברה הגדולה ביותר הפועלת בתחום, היא חברה גרמנית בשם LPKF, שמוכרת מכונות דומות - אם כי בטכנולוגיית לייזר ולא בטכנולוגיית תלת-ממד - בכ-25 מיליון אירו בשנה. בדוחותיה מציינת החברה הגרמנית כי היא מחזיקה ב-75% מהשוק, ומכאן עולה כי גודל השוק עומד על פחות מ-35 מיליון אירו בשנה בלבד. עוד מוסיפים בפרומתאוס, כי כמובן שאם ננו דיימנשן תייצר מוצר עם יתרונות טכנולוגיים מובהקים, השוק עשוי לגדול משמעותית. עם זאת, גם בהערכת השווי של ננו דיימנשן עצמה שפורסמה במסגרת מסמכי הרישום שלה למסחר בת"א, נחזו הכנסות של 33 מיליון דולר בשנה בלבד עד שנת 2022. כלומר, הערכות החברה את השוק שלה נראות אם כן מעוגנות במציאות.

לסיכום מציין שבח כי השוק הוא כה קטן משתי סיבות. "ראשית, כאמור לא מדובר בשוק של ייצור המוני אלא בשוק של ייצור אבטיפוסים שהוא מטבעו קטן. שנית, מכיוון שבשוק ישנו מגוון עצום של צרכים טכנולוגיים, הרי שאין מדפסת או מכונה אחת שתוכל לבצע את כל התהליכים. אלו מסבירים את הודעת החברה בדבר ביצוע ניסויים בהדפסת רקמות ומספקים משמעות אסטרטגית ברורה יותר".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

מדד גלובס-פרומתאוס כללי

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים