מניות פארמה וברקזיט הורידו הבורסה במחצית ב-8%-9%

בחודשים ינואר-יוני 2016 חלה ירידה של 8% במחזורי המסחר בבורסה בת"א ■ מדד התקשורת בלט לשלילה ואיבד 5% מערכו ■ בצד החיובי בלטו מניות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

מניות הפארמה והברקזיט הובילו את הבורסה בתל-אביב לסיכום שלילי של המחצית הראשונה של 2016, שבא לידי ביטוי בצניחה של כ-8%-9% במדדי המעו"ף ות"א 100.

מנתוני הבורסה שפורסמו היום (ב') עולה כי את שני המדדים המובילים בשוק ההון המקומי משכו מטה שלוש מניות הפארמה הדואליות פריגו, טבע ומיילן, עם צניחות דו-ספרתיות, שבסיכום תקופת מחצית השנה התקרבו בפריגו ל-40% ועמדו על יותר מ-20% במניות טבע ומיילן.

ירידות חדות אלה נרשמו בעיקרן מוקדם יותר השנה, על רקע התגברות החששות מהאפשרות להורדת מחירי התרופות בארה"ב, שגררו לירידות חדות במגזר הפארמה ובאו לידי ביטוי גם בבורסה המקומית, בה משקלן של מניות אלה מהווה חלק משמעותי מהמדדים המובילים ומשפיעות באופן ניכר על המגמה.

אחרי הרגיעה היחסית במסחר במניות הפארמה ורגע לפני סיום המחצית הראשונה של השנה, הפתיעה את השווקים החלטת העם הבריטי להתנתק מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") במסגרת משאל עם שנערך שם. החלטה זו גררה למסחר דרמטי בבורסות העולם בשבוע הקודם והאחרון של חודש יוני, שהשפיע גם על הזירה המקומית, עם ירידות דו-יומיות של כ-4% בפתיחת שבוע המסחר הקודם בשני המדדים המובילים.

יש לציין כי גל הירידות מהשבוע האחרון בבורסה בתל-אביב היה מתון יחסית לעולם, שם הגיעו ירידות השערים בחלק מהשווקים, בעיקר באירופה, לשיעורים דו-ספרתיים.

הנתונים השליליים למחצית הראשונה של השנה נרשמים לאחר שנה סוערת בבורסות העולם ב-2015, שהתאפיינה בתנודתיות ובחוסר ודאות, כשבמוקד עמד המצב הלא ברור של הכלכלה הסינית ולאחר מכן צניחה במחירי הנפט, שגררו מפולת עולמית בשווקים. למרות זאת, בסיכומה של 2015 עלה מדד המעו"ף בכ-3%.

מלבד המעו"ף ות"א 100, בלט לשלילה גם מדד התקשורת שאיבד תוך 6 חודשים 5% מערכו, וזאת על רקע חוסר הוודאות הרגולטורי המלווה את הפעילות בענף, ולעומתו, מדד הנפט והגז התחזק בכ-4% בתקופה זו לאחר שבלט בשבועות האחרונים על רקע הפיוס בין ישראל וטורקיה, הצפוי לאפשר ייצוא גז טבעי לטורקים.

 

האג"ח הפגינו את יתרונותיהם

בצד החיובי בלט בסיכום מחצית השנה מדד הנדל"ן, שטיפס בכ-13% וגם תמך במדד ת"א 75, שסיכם את המחצית בעליה מתונה של כ-1%. ברקע למגמה החיובית המאפיינת את מניות הסקטור, עומדת בעיקר הריבית הנמוכה במשק וכן מכפילים סבירים יחסית בסביבת ריבית זו. את העליות במדד הובילה אפריקה נכסים בקפיצה של 46%, ולצידה מניות אמות, בראק אן.וי ומליסרון טיפסו בכ-30% כל אחת.

המספרים שמציגה הבורסה, מלמדים שוב כי אפיקי האג"ח הקונצרניות והממשלתיות המשיכו להפגין את יתרונותיהם בתקופות סוערות, כפי שהם עושים כבר זמן רב, וזאת למרות ההערכות כי הסיכונים בו אינם מתומחרים כראוי.

בסיכום מחצית השנה התחזק אפיק האג"ח הממשלתי השקלי (ריבית קבועה) ב-2.6%, וצמוד המדד הממשלתי טיפס ב-3.4%. מדד התל-בונד 20 סיפק למשקיעים תשואה של 2.4% ואילו התל-בונד תשואות בלט בקפיצה של 4.1% בששת החודשים האחרונים, בולטות אותה מייחסים בבורסה לפיצוי על הסיכון הכרוך באג"ח הכלולות בו, בדירוג BBB מינוס עד A.

עוד עולה מנתוני הבורסה כי לצד ירידות השערים, מתחילת השנה נרשמת גם מגמה שלילית במחזור המסחר הממוצע היומי במניות, עם כמה נקודות שפל שנרשמו בימי ראשון. בין ינואר ליוני השנה הממוצע היומי עמד על 1.3 מיליארד שקל - סכום המשקף שחיקה של 8.5% לעומת הממוצע היומי בשנת 2015 כולה, שעמד על 1.45 מיליארד שקל.

יחד עם זאת, מחזור המסחר הממוצע בחודש יוני היה גבוה יחסית ועמד על 1.5 מיליארד שקל, בין היתר בהשפעת עדכון המדדים החצי שנתי שנעשה באמצע החודש וגרר יום לפני כן מחזור מסחר ענק של 4.3 מיליארד שקל. עוד יכולים המשקיעים להתעודד מהחלטת הממשלה אתמול (א') לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, שיכלול גם מסחר כפוי במניות ענק בינלאומיות ושינוי ימי המסחר לשני עד שישי, ועשוי לתמוך בהגדלת מחזורי המסחר.

את המחצית השניה של השנה פתחה אתמול הבורסה במגמה חיובית, עם עליות של כ-1% בשני המדדים המובילים אתמול ועליות מינוריות שנמשכו היום. בין המניות הבולטות היום, חילן טיפסה בכ-4% על רקע רכישה שביצעה החברה הבת נס. מניות סלקום ופרטנר התחזקו בכ-3%-4% ומבין מניות המעו"ף מניית קבוצת דלק טיפסה בכ-2%-3% במחזור מסחר גדול מהרגיל על רקע המלצה חיובית שקיבלה מבנק אוף אמריקה.

במבט קדימה, בבית ההשקעות אינפיניטי ציינו היום כי "לאור ההתרחשויות המאקרו-גלובליות האחרונות, אנו סבורים כי התנודתיות בשווקים הפיננסיים בעולם ובישראל צפויה להימשך גם אל תוך המחצית השנייה של שנת 2016".

באינפיניטי מעריכים כי "אי הוודאות באשר להשלכות הברקזיט על הכלכלה העולמית תגבר וסביר להניח שהפד לא יעלה ריבית בהחלטתו הקרובה. אנו ממשיכים להחזיק בהערכה כי היעדר אלטרנטיבה לכסף תמשיך לתמוך בשוקי ההון בעולם ובמיוחד לאור ההזדמנויות שנוצרו בשווקים. יחד עם זאת ולאור התנודתיות הגבוהה, אנו ממליצים לאמץ גישה זהירה לנכסי סיכון".

 

העליות הגדולות והירידות הגדולות
 העליות הגדולות והירידות הגדולות

תשואות המדדים
 תשואות המדדים