ה-FBI: לא תוגש תביעה פלילית נגד קלינטון בפרשת המיילים

תגובתה הראשונה של קלינטון: "טראמפ לא כשיר להיות נשיא" ■ בהודעה יוצאת דופן אמר ראש ה-FBI: "המועמדת הדמוקרטית לנשיאות נהגה באופן פזיז וחסר אחריות"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

תגובתה ראשונה של הילארי קלינטון על החלטת ה-FBI לא להגיש נגדה כתב אישום בגלל פרשת הדוא"לים - התעלמות מוחלטת מהפרשה. בנאום יחד עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית, לא הזכירה קלינטון אפילו במילה אחת את נאומו של ג'יימס קומי, ראש ה-FBI, שבו הוא מתח עליה ביקורת קשה ביותר בגין פרשת הדוא"לים.

במקום זאת הכריזה קלינטון כי דונלד טראמפ אינו כשיר ואינו ראוי להיות נשיא ארה"ב. היא הקדישה את נאומה להתווית הקדימויות שלה ב-100 הימיים הראשונים שלה בבית הלבן. אובמה, שדיבר אחריה, התעלם אף הוא מפרשת המיילים (נכון לשעת מסירת הידיעה) והכריז: "יש לי אמון מלא בהילארי קלינטון".

הדברים היו מנוגדים, כמובן, לקיתונות הביקורת שפכו טראמפ ורפובליקאים אחרים על ההחלטה לא להגיש כתב אישום נגד קלינטון.

ראש ה-FBI אמר כי הבולשת הפדרלית ממליצה למשרד המשפטים בוושינגטון לא להגיש תביעה פלילית נגד הילארי קלינטון בגין השימוש שעשתה בשרתים פרטיים להעברת דוא"לים שמיעוטם סווג כ"סודי" ו"סודי ביותר" כאשר כיהנה כשרת החוץ, וזאת בשל היעדר כוונה פלילית לבצע עבירה.

ההחלטה מסירה ענן כבד שריחף כל העת מעל הקמפיין של קלינטון וששימש נשק יעיל בידי המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ: האפשרות שבעיצומו של קמפיין הבחירות בארה"ב תואשם המועמדת הדמוקרטית בעבירה פלילית.

ואולם, בנאום יוצא דופן קבע ראש ה-FBI כי קלינטון נהגה ה"פזיזות ובחוסר אחריות" כאשר השתמשה בשרתים פרטיים להעברת דוא"ליים פרטיים, ולא בשרתים ממשלתים מאובטחים; וכי כל אדם סביר היה צריך לדעת ששימוש בשרתים פרטיים עלול לחשוף תקשורות רגישות לעיני גורמים עוינים.

הוא ציין כי קלינטון היא השתמשה בשרתים הפרטיים גם בעת ביקורים במדינות בלתי ידידותיות (כנראה רמז לסין), ולכן החוקרים הסיקו כי יש אפשרות שדוא"לים רגישים אכן נחשפו לגורמים לא ידידותיים.

אולם, אמר קומי, החוקרים לא הצליחו למצוא הוכחה לכך שלקלינטון הייתה כוונה לגרום חשיפה כזו. במילים אחרות: רשלנות - כן; כוונה בעלת אופי פלילי - לא.

אין ספק כי ההתבטאויות החריפות של קומי על היעדר השיפוט של קלינטון ישמשו תחמושת יעילה בידי טראמפ. כמה דקות לאחר נאום קומי העלה טראמפ לרשת את הציוץ הבא: "המערכת מושחתת. גנראל פטראוס הסתבך בגלל הרבה פחות (דייוויד פטראוס, ראש CIA לשעבר, נאלץ להתפטר ב-2012, לאחר שנודע כי מסר מידע מסווג לכותבת הביוגרפיה שלו, שהייתה גם אהובתו; משרד המשפטים המליץ להגיש נגדו קובלנה פלילית). מאוד לא הוגן. כרגיל, שיפוט גרוע".

כמה ימים קודם לכן צייץ טראמפ: "בלתי אפשרי שה-FBI לא ימליץ להגיש קובלנה פלילית נגד הילארי קלינטון. מה שהיא עשתה היה שגוי לחלוטין".