ארה"ב וישראל: הצלחה בניסוי חיבור המערכות נגד טילים

במסגרת הניסוי המשותף נבחנו המערכות החדשות להגנה מפני טילים שמפותחות בישראל בסיוע האמריקאים, כמו הטיל המתקדם חץ 3 ומערכת שרביט קסמים

ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית
ניסוי בטיל חץ 2 / צילום: התעשייה האווירית

הגנה משולבת ישראלית-אמריקאית מפני טילים: מערכת הביטחון הודיעה היום (ד') כי השלימה בהצלחה ניסוי מיוחד שעשתה בעת האחרונה עם הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, לבחינת היכולת לקשר בין מערכות ההגנה מטילים המוצבות בישראל לאלה המשמשות את צבא ארה"ב. הניסוי התקיים בראשונה זה שמונה שנים בקירוב, ובמסגרתו נבחנו המערכות החדשות להגנה מפני טילים שמפותחות בישראל בסיוע האמריקאים, כמו הטיל המתקדם חץ 3 ומערכת שרביט קסמים.

בניסוי נבחנה היכולת לחבר בין מערכות השליטה והבקרה של טילי ההגנה הישראליים עם מערכות ההגנה האמריקאיות נגד טילים, כמו מערכי הפטריוט, האייג'יס ו-THAAD. זאת, במסגרת הידוק המוכנות של שתי המדינות לתרחיש של ירי מסיבי של טילים ורקטות לעבר ישראל מכמה זירות בעת ובעונה אחת, במקרה של מלחמה כוללת. בניסוי שולבו גם מערכות אמריקאיות המשמשות להתרעה מפני ירי טילים המוצבות בישראל, כמו מכ"ם המבוסס על קרני X המוצב בנגב ומערכות נוספות המוצבות באירופה.

הניסוי התקיים בד בבד במרכזי הפיתוח של חברות ביטחוניות שמעורבות בתוכנית ההגנה מפני טילים של ישראל, ובמרכזי פיתוח ברחבי ארה"ב. את הניסוי עצמו הובילו אלביט מערכות והחברה-הבת שלה, אלישרא, שאמונות על הפיתוח של מערכות השליטה והבקרה של טילי החץ ושרביט קסמים. מערכות אלה נקראות "אתרוג זהב" ו"שקד זהב", ויאפשרו בעת הצורך את ניהול היירוטים של טילים המשוגרים לעבר ישראל.

 

שביעות רצון

מערכת שרביט קסמים כבר נמסרה לחיל האוויר לקראת הכרזתה על מערכת יירוט מבצעית של טילים ורקטות כבדות. כך, חיל האוויר עתיד להחליט בקרוב על המועד שבו תוכרז מערכת ההגנה חץ 3 כמבצעית.

הניסוי כלל גם את מערך טילי החץ 2 המשמשים את מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר. "ניסוי קודם שבחן את הקישוריות בין המערכות הישראליות לאמריקאיות נערך לפני כשמונה שנים ולא כלל את מערכי הגנה החדשים כמו חץ 3 ושרביט קסמים שפותחו מאז, ולכן היה צורך בביצועו כעת", אמר היום ל"גלובס" בכיר במינהלת חומה שבמשרד הביטחון, אל"מ ש'. לדבריו, בכוונת מערכת הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים לקיים ניסויים מסוג זה בתדירות גבוהה יותר - בהתאם לעדכונים תקופתיים שיעשו למערכות ההגנה השונות.

הניסוי נמשך חמישה ימים, ועם עיבוד הנתונים שנעשה אחריו, במערכת הביטחון הביעו שביעות רצון מתוצאותיו. "מערכי ההגנה הישראליים והאמריקאיים הפגינו יכולות מצוינות וחידדו בצורה ברורה את היתרון של עבודה במערך אחיד במקרה הצורך", אמר אל"מ ש'. ניסוי הקישוריות של מערכות ההגנה מפני טילים נערך בהמשך לתרגיל נרחב יותר, ג'וניפר קוברה, שהתקיים בחודש פברואר השנה, בהשתתפות אלפי חיילים אמריקאים וישראלים. התרגיל דימה היערכות של שני הצבאות למתקפות טילים מסיביות על העורף הישראלי.