צפו: כלי המלחמה הקטלני של הרוסים שמלחיץ את ארה"ב

היא נעה מהר יותר ועמוק יותר מצוללות מקבילות מסוגה, ומסוגלת לתקוף ממעמקים ולהישאר הרחק מהישג ידן של כלי השיט של צבאות המערב ■ הצצה לצוללת הגרעין הרוסית שמעוררת דאגה בעולם

צוללת צבא רוסיה, המלחמה הקרה, Lara 705 / צילום: וידאו
צוללת צבא רוסיה, המלחמה הקרה, Lara 705 / צילום: וידאו

הצוללת הרוסית לירה-705 עדיין מצליחה להפחיד כהוגן את המערב, למרות שהוצאה משירות כבר באמצע שנות ה-90. בראיון בחודש פברואר אחרון הצהיר בכיר במערכת הביטחון הרוסית שהיא שוקלת לבנות צוללות גרעיניות רובוטיות - כלומר, אוטונומיות לחלוטין. מומחים במערב מפרשים את האמירה המעורפלת הזאת כהבטחה להחיות מחדש את הפרויקט הסודי.

אז מה כל כך מלחיץ את המערב בצוללת הזו? ובכן גוף הטיטניום של הצוללת מאפשר לה לשוט במהירות גבוהה ולצלול מהר ונמוך יותר בהשוואה לצוללות מקבילות. הנתון המדאיג ביותר מבחינת המערב הוא היכולת שלה לרדת לעומק של 2,200 רגל , כלומר כ-670 מטר - עמוק יותר מכל צוללת של ברית נאט"ו בשנות ה-90, ולדברי פארלי, גם היום. הלירה מעולם לא צוידה בנשק רב, אבל היכולת שלה לתקוף ממעמקים ולהישאר הרחק מהישג ידן של צוללות נאט"ו הייתה ונשארה מקור לדאגה.

הלירה היא צוללת גרעינית שמגיעה למהירות של 41 קשר או 75 קמ"ש, נתון מרשים גם במונחים של היום.

עדייין לא ברור אם הצוללת באמת תחזור לשירות או שתיוצר לה יורשת מודרנית. כך או כך, הידיעות על קאמבק אפשרי שלה לא מסייעות להפחית את המתיחות בין רוסיה למערב. כמעט כמו בשיא המלחמה הקרה, כשהלירה-705 עבדה שעות נוספות.