שכחו את האתיקה

למה מתעקשת לשכת עוה"ד לבחור דווקא באייל גולן להופיע ב"יום הפרקליט"?

עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי
עו"ד אפי נוה / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר ערך ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, מסיבת בריתה במזל טוב לבתו התינוקת. באירוע נכחה כמעט כל צמרת המשפט בארץ - נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שופטי העליון סלים ג'ובראן ויורם דנציגר, מנהל רשות המסים משה אשר, השופטים המחוזיים חאלד כבוב, מיכל אגמון-גונן וגלעד נויטל, וגם שר האוצר משה כחלון, יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג ועוד ועוד. וכך הפכה חגיגת הבריתה למפגן עוצמה של בעל השמחה, ששנה מאז שנבחר ברוב גדול לראשות לשכת עורכי הדין, השכיל לבצר את מעמדו ולבטל כמעט כל בדל של אופוזיציה.

לא יהיה זה מוגזם לומר שאפי נוה הוא היום אחד האנשים המשפיעים ביותר על מערכת המשפט בישראל. הברית שנוצרה בינו לבין שרת המשפטים איילת שקד (שגם היא הגיעה כמובן לבריתה) איפשרה לשניים לקדם כמה נושאים חשובים, ובראשם את הרפורמה בלשכת עורכי הדין והארכת תקופת ההתמחות במשפטים.

העוצמה הרבה של נוה באה לביטוי גם בהשפעה הרבה שיש לו על קידום ובחירת שופטים באמצעות הוועדה לבחירת שופטים שבה חברים שני נציגים של לשכת עורכי הדין (אין להתפלא לכן ששופטים שרוצים להתקדם, כבוב ואגמון-גונן למשל, לא יכלו להרשות לעצמם שלא להיענות להזמנה של נוה לבוא לבריתה).

הכוח הרב שצבר נוה, שניחן בחושים פוליטיים חדים וביכולת מנהיגות, מאפשר לו מאז היבחרו לבצע שינויים חשובים במערכת המשפט, ויש לברך על כך. אבל במקרים אחרים נראה כי נוה עושה שימוש פחות ראוי בכוחו ושוכח שהמעמד מחייב אותו להיות דוגמה ומופת לציבור שבחר בו.

דוגמה לכך היא ההחלטה האומללה של לשכת עורכי הדין לבחור דווקא בזמר אייל גולן להופיע בפני מאות ואלפי עורכי דין ב"יום הפרקליט" שמארגנת הלשכה - בחירה שבה מצדד נוה ומגונן עליה.

הזמרים עמיר בניון וברי סחרוף נמצאים בשיא הקריירה שלהם, חווה אלברשטיין ובועז שרעבי הולכים ומשביחים עם השנים, שיריהם של עומר אדם ועדן בן-זקן "חורכים" את תחנות הרדיו, אביב גפן ואביתר בנאי יצאו במופע משותף ומשובח, ובמדינת ישראל פועלים עוד רבבות מוזיקאים מוכשרים. ואולם, לשכת עורכי הדין דילגה עליהם והחליטה לבחור דווקא בעבריין מס מורשע, באיש שהודה כי קיים יחסי מין עם צעירה בזמן שאביו נמצא בסלון הסמוך, להופיע ביום חגם של עורכי הדין.

מסר של זלזול

בהחלטתם לבחור בגולן שכחו לשכת עורכי הדין ושכח נוה שהלשכה אינה עוד איגוד מקצועי אחד מיני רבים ואיננה גוף עסקי או פרטי, אלא גוף שמייצג את כלל עורכי הדין בארץ, וככזה הוא אמור לייצג ערכים של כבוד לחוק - אך גם של כבוד לאדם, אתיקה וטוהר מידות. המסר שמשדרת הלשכה בבחירה בגולן הוא של זלזול בכל אלה.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "הזמר אייל גולן הודה והורשע בעבירות מס בשנת 2014. מאז סיים לרצות את עונשו. במשך 5 השנים האחרונות נמנעה לשכת עורכי הדין מלהזמין את הזמר לאירועי הלשכה, אולם כעת אין סיבה של ממש להוסיף ולהדיר אותו מאירועי התרבות והפנאי של הלשכה. לשכת עורכי הדין מאמינה כי כל אדם ששילם את חובות לחברה זכאי שתינתן לו הזדמנות לחזור לעיסוקו ולהתפרנס בכבוד".