הקפאת הליכים לקבוצת ח.א.ש; "בעל השליטה רוקן את החברות"

קבוצת האבטחה והניקיון בשליטת צבי בן-שבת מעסיקה כ-1,200 עובדים שלא קיבלו משכורת יוני ■ לא נקבעה הקפאת הליכים לחברת "גלים גלים", אף היא בבעלות בן-שבת

טווס שרותי ניקיון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
טווס שרותי ניקיון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

קבוצת כוח-האדם בתחום האבטחה והניקיון ח.א.ש נקלעה להקפאת הליכים. שופטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, שרה דברת, הורתה אתמול (א') על מינוי נאמנים לקבוצה - עורכי הדין קרן רייכבך-סגל, עמית לדרמן ובניהו לאבל.

צו הקפאת ההליכים ניתן לשתי חברות בשליטתו של איש העסקים צבי בן-שבת: חברת ח.א.ש מערכות ושירותים בע"מ ומוקד ח.א.ש. בע"מ.

ואולם, בקשת הקפאת ההליכים של חברת גלים גלים אשקלון בע"מ בשליטתו של בן-שבת נדחתה. מדובר בחברה שאינה קשורה לתחום כוח-האדם - בעלת שלד של מלון בתהליך בנייה באשקלון - בנייה שמומנה בחלקה על-ידי כספי המשקיעים של חברת רוביקון המתפרקת, בבעלות אמיר ברמלי, הנאשם בהונאת משקיעיו.

ח.א.ש היא גורם משמעותי בתחום חברות האבטחה והניקיון. מדובר בחברת קבלן המעסיקה כ-1,200 עובדים - כך לפי הנתונים שהוצגו בבקשת הקפאת ההליכים. לפי הבקשה, החברה מספקת שירותי אבטחה וניקיון ללקוחות כמו החברה למשק ולכלכלה, מפעלי ים המלח, כיל, קבוצת דלק, נמל אשדוד, אגד, בנק לאומי, בנק הפועלים ועוד.

החברה טענה בבקשת הקפאת ההליכים כי היא נקלעה לקושי תזרימי זמני, וכי יש להיעתר לבקשתה להקפאת הליכים, בין היתר כדי לשמור על מקור פרנסתם של עובדיה הרבים.

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת כ-700 מעובדי הקבוצה, מסרה היום (ב') כי כ-1,200 מעובדי החברה טרם קיבלו את משכורת חודש יוני. "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט המחוזי ומקווים שהנאמנים יביאו את החברה לחוף מבטחים ולשימור מקום העסקתם של העובדים", מסרה גרינברג.

חברת גלים גלים, כך פורט בבקשה, השקיעה עד כה כ-80 מיליון שקל בבניית מלון "רויאל קליף" המצוי בטיילת באשקלון, שלטענת החברה מצוי בשלבי בנייה מתקדמים, ושוויו נאמד בכ-85 מיליון שקל. כלל נכסי הקבוצה הוערכו בבקשה בכ-250 מיליון שקל. נדמה כי יש לקחת את הנתונים בעירבון מוגבל.

בבקשת הקפאת ההליכים - שלפי בית המשפט יש ספק רב לגבי מהימנותה - צוין כי חובות הקבוצה עומדים על מעל 180 מיליון שקל, מתוכם כ-95 מיליון שקל מיוחסים לשתי החברות שנכנסו להקפאה.

השופטת דברת ציינה בהחלטתה כי הנתונים שמסרה הקבוצה בבקשת הקפאת ההליכים חלקיים, וכי נתונים משמעותיים כמו הליכים התלויים ועומדים כנגד החברה, או קיומו של נושה מובטח לחברת גלים גלים - בסכום של עשרות מיליוני שקלים (חברת רוביקון) - כלל לא נזכרו בבקשה.

הדבר מתמיה במיוחד בהתחשב בכך שרוביקון כלל לא הייתה בתחילה צד לבקשה (שעה שנושים בסכומים פעוטים יותר היוו צד לבקשה), ושעה שמפרק רוביקון, עו"ד ארז חבר, כבר מונה בשבוע שעבר על-ידי נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, לכונס נכסים לחברת גלים גלים לצורך מימוש ההלוואות שהעמידה רוביקון לבניית המלון.

לחקור את ההתנהלות

על בסיס נתונים שכן נכללו בבקשה, תמהה השופטת כיצד קבוצה שלכאורה רשמה רווחים נאים בעשרות מיליונים בשנה החולפת, מוצאת את עצמה מבקשת הקפאת הליכים. "החברות ח.א.ש מערכות ומוקד ח.א.ש הן חברות רווחיות", ציינה השופטת. "ח.א.ש מערכות סיימה את שנת 2015 ברווח צבור של 18.6 מיליון שקל, ואילו מוקד ח.א.ש סיימה את שנת 2015 ברווח צבור של 37.6 מיליון שקל. לא הייתה כל הצדקה במסד נתונים זה שהחברות תיקלענה לקשיים. מקור הקשיים טמון בעובדה שבעל השליטה העביר כספים לחברות אחרות בשליטתו - סך של 28.5 מיליון שקל ממוקד ח.א.ש וסך של 17.1 מיליון שקל מח.א.ש מערכות לחברות בבעלותו".

מתוך הסכומים הללו, השופטת פירטה כי כ-36 מיליון שקל הועברו לחברת גלים גלים, בעלת המלון, וכ-9.5 מיליון שקל הועברו מסיבה כלשהי לחברה אחרת בשליטתו של בן-שבת.

לאחר הגשת בקשת הקפאת ההליכים שינה בן-שבת את טעמו והגיש בקשה חדשה - לדחות את בקשת הקפאת ההליכים שהוגשה ביוזמתו. זאת, בטענה כי נמצא משקיע שירכוש את עסקי החברות.

השופטת דחתה את בקשתו באופן חלקי ומינתה נאמנים לשתי החברות כאמור. הנימוק - יש לחקור את התנהלותו של בן-שבת.

"לאור התנהלות בן-שבת, שלמעשה רוקן את החברות והעביר הכספים לחברות האחרות שבשליטתו, מן הראוי שיתמנה בעל תפקיד בחברות, שגם יחקור במידת הצורך היכן מצויים הכספים", פסקה השופטת, והוסיפה כי "למרות רווחיות המבקשות מתברר כי ח.א.ש מערכות - חובותיה נאמדים ב-28.1 מיליון שקל, ומוקד ח.א.ש - חובותיה נאמדים ב-66.5 מיליון שקל. ככל שיוחזרו להן הכספים שהועברו לחברות האחרות, לא יהיה כל קושי להביא להבראתן של חברות אלה. על כן מצאתי להיעתר לבקשה ככל שהיא נוגעת לחברות אלה".

באשר לחברת גלים גלים, השופטת מצאה לנכון שלא להורות על הקפאת הליכים לחברה, לאור השוני בין פעילותה לפעילות שתי החברות האחרות של בן-שבת, וכן לאור טענותיו של מפרק חברת רוביקון, עו"ד ארז חבר, לפיה הניסיון להכניס את גלים גלים להקפאת הליכים נועד להשיג "הפטר מוסווה" לחברה מהחזרת ההלוואות שקיבלה החברה מכספי רוביקון, על רקע מינויו של חבר לכונס נכסים של החברה.

גם בקשתו של בעל השליטה בן-שבת, לצו הקפאת הליכים נגדו באופן אישי, נדחתה - זאת, בין היתר, על רקע העברת נכסי החברות לחברות אחרות בשליטתו והיעדר מוכנותו לתרום כספים לשיפור מצבן התזרימי של החברות.

הנאמנים יגישו דוח ראשוני לבית המשפט בשבוע הבא.

החובות של חברת ח.א.ש
 החובות של חברת ח.א.ש