גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם חברת ביטוח תפצה בתאונת דרכים שנגרמה בגלל בהלה?

בתי המשפט נדרשו לסוגיה כשקשישה נבהלה מרכב שבלם בפתאומיות, נפלה על הכביש ונפצעה, ובמקרה אחר - כשנהגת סטתה ועלתה על המדרכה, ולרכב שלה נגרמו נזקים רבים ■ מדריכים בתחום

תאונת דרכים. "אנחנו צריכים להתמודד בליגה שלנו" / צילום: איל יצהר
תאונת דרכים. "אנחנו צריכים להתמודד בליגה שלנו" / צילום: איל יצהר

במשך השנים התרחשו מקרים שבהם נבהל אדם מעצם הופעתו הפתאומית של רכב או מנסיעתו הפרועה ונגרמו לו כתוצאה מכך נזקי גוף - האם חברת ביטוח תשלם פיצויים במקרה כזה? בהיעדר דרישה בחוק למגע פיזי בין כלי הרכב (לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), נדרש בית המשפט לתחום את גבולות המושג "תאונת דרכים" (כאשר מדובר בתביעות גוף) ולדון בשאלה מרכזית והמהותית ביותר: האם מבחינה עובדתית קיים קשר ישיר ומיידי בין הופעת הרכב לבין האירוע שאירע לאדם או לכלי רכב. נראה כי בית המשפט מייחס משקל מסוים להשפעת ה"בהלה" במקרים שבהם נגרמו נזקים, ונוכל לבחון את עמדותיהם המעניינות של השופטים בסוגיות אלה במקרים הבאים.

באחד הימים נפגעה ב' במעבר חציה כשרכב בלם בפתאומיות, סמוך מאוד אליה. בעקבות הבלימה נבהלה ב' ונפלה על הכביש. ב' הייתה בשנות ה-80 לחייה בזמן האירוע, וכתוצאה מהנפילה נגרמו לה חבלות גוף. היא פונתה לבית החולים ואובחנו לה חבלת ראש, בלבול, דימום במוח ושבר בירך שמאל. בעקבות הנזקים שנגרמו לה, תבעה ב' את חברת הביטוח של הרכב שגרם לה לבהלה ובעקבות כך לנזקי גוף. במסגרת ההליך בבית המשפט מונו מומחים רפואיים בתחום הנוירולוגי, האורטופדי ואף-אוזן-גרון אשר קבעו כי את שיעור נכותה המשוקללת של ב' (בתוספת לקות השמיעה שנגרמה לה) על 43%.

ב' טענה כי מדובר בתאונת דרכים לכל דבר ועניין (עניין מהותי מאוד, הואיל וכפי שכבר כתבנו בעבר בטור זה ב"גלובס" - בתאונת דרכים אין צורך להוכיח אשם או חבות או רשלנות כפי שמקובל בתביעות "רגילות") וכי לפני התאונה (על אף גילה המבוגר ועל אף שסבלה מבעיות רפואיות), הייתה אישה עצמאית לחלוטין, ניהלה את משק ביתה ודאגה לכל צורכיה באופן עצמאי. לטענתה, התאונה שינתה לרעה את מצבה באופן מהותי, עד כי לאחר אשפוז ושיקום ממושך (כחודש) נבצר ממנה לחזור לביתה עקב הידרדרות חריפה במצב הקוגניטיבי שלה, והיא נאלצה להתאשפז בבית אבות שבו היא מקבלת סיוע בפעולות יומיומיות בסיסיות (רחצה, לבוש, בישול). מנגד טענה חברת הביטוח, כי לא מדובר ב"תאונת דרכים" כמשמעותה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

התברר כי היו גורמים נוספים שנמצאו במקום בעת נפילתה של ב', אשר עשויים ללמד על ההתרחשויות ולתמוך בעמדתה של ב' באשר לנסיבות האירוע. הנהג הבולם העיד כי ביום התאונה נסע בטנדר שבבעלותו כשהוא עמוס פסולת בניין, בדרכו לאתר עבודה סמוך. לדבריו, כאשר הגיע למעבר חציה ועצר בנתיב השמאלי, הבחין בהולכי רגל מגיעים מצד שמאל, כאשר רכב נוסף עמד מימינו. הנהג הבולם הוסיף והעיד כי עצר ונתן להולכי הרגל לחצות את הכביש בבטחה עד שעברו לצד השני של המדרכה. "ראיתי שהרכב מימין התחיל לנסוע, לכן גם אני התחלתי לנסוע, ואז פתאום ראיתי אישה מולי. מיד בלמתי, ואז היא נפלה. לא שמעתי חבטה ברכב ולא שום זעזוע..." העיד הנהג.

עד ראייה שהיה במקום בזמן התאונה העיד אף הוא כי חצה את הכביש במעבר החציה, ולאחר שסיים את המעבר לצד המנוגד של הכביש ראה כי הטנדר המשיך בנסיעתו. לדבריו, הוא ראה הולכת רגל קופצת מהמדרכה לכיוון הכביש ונופלת על הכביש מרוב בהלה. עוד העיד, כי הטנדר לא פגע בה אך עצר מיד במקום והזמין לה אמבולנס. גרסת עד הראייה התאימה לגרסת הנהג הבולם בטופס הדיווח שהעביר לשוטר שהיה במקום מיד לאחר המקרה.

בית המשפט קבע כי נפילתה של ב' הינה פועל יוצא של הבהלה, שאחזה בה כאשר הבחינה ברכב מתקדם לפתע לעברה, בעודה נתונה בעיצומה של חציית הכביש. האם בהלה מרכב נחשבת תאונת דרכים?

בית המשפט ציין כי שאלה זו לא זכתה להלכה ברורה ומחייבת של בית המשפט העליון, למעט אמירות כלליות, שלפיהן "המגע הפיזי אינו מבחן מכריע, אלא מבחן הסיכון". לפיכך, יש לקבוע כי החוק ופרשנותו מכירים באפשרות שתאונת דרכים לא תכלול מגע פיזי בין הרכב הפוגע לנפגע, וכי במקרים מסוימים די בבהלה מרכב מתקרב כדי להפוך אירוע לתאונת דרכים. בית המשפט קבע כי הפועל היוצא הוא שמדובר בתאונת דרכים וכי מגיע ל-ב' פיצוי משמעותי של 365 אלף שקל.

מצוקה מובנת

במקרה אחר, חברת ביטוח הגישה תביעת תחלוף (שיבוב) על פי סעיף 62 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א-1981, וביקשה לקבל החזר תגמולים מהגוף שגרם לנזק לאחר ששילמה למבוטחת שלה תגמולי ביטוח בגין נזקי תאונה לפי התחייבותה במסגרת חוזה הביטוח (פוליסה) שביניהם. תביעתה של חברת הביטוח הייתה בגין נזקי רכב שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים שאירעה בשנת 2013 בין הרכב הנפגע שאותו ביטחה לרכבו של ד'. התאונה התרחשה בצומת כבישים בצורת צלב, ללא רמזורים.

חברת הביטוח טענה כי בשעות הצהריים נהגה המבוטחת ברכב הנפגע שאותו ביטחה לכיוון דרום, כאשר רכבו של ד' הגיע לצומת מכיוון מזרח, לא עצר בתמרור עצור שהיה מוצב בכיוון נסיעתו, והתפרץ במהירות לצומת. נהגת הרכב הנפגע, אשר הייתה באותה עת בעיצומה של הכניסה לצומת, הבחינה ברכב שבו נהג ד' מגיע במהירות לתוך הצומת, נבהלה וסטתה ימינה במהירות כדי למנוע את ההתנגשות. כתוצאה מכך עלה רכבה על המדרכה ונגרמו לו נזקים רבים.

מנגד טען ד', כי רכבו עצר בהתאם לחוק בכניסה לצומת, כאשר לפתע הגיחה הנהגת בפזיזות ובחוסר זהירות, איבדה שליטה על רכבה ופגעה ברשלנותה במדרכה. ד' הוסיף והדגיש כי בכל האירוע לא היה כל מגע בין כלי הרכב. בית המשפט העדיף את גרסת חברת הביטוח על פני גרסתו של ד', משום שבאותה עת זכות הקדימה בצומת הייתה לנהגת אשר את רכבה ביטחה חברת הביטוח, ועל ד' היה לציית לתמרור עצור. נקבע כי הנהגת אכן סטתה ימינה ועלתה על המדרכה, אך הדבר נעשה בעקבות בהלה שאחזה בה כתוצאה מהתנהגותו הרשלנית של ד'. עוד קבע בית המשפט כי התנהגותו של ד' בהחלט יכולה הייתה להסביר את הבהלה ואת הסטייה שנאלצה הנהגת לבצע בניסיון להימנע מהתנגשות ברכבו של ד'.

בית המשפט האמין לנהגת שתיארה את הדברים באופן אמין, הסבירה כי תגובתה בהטיית רכבה לימין באה כמוצא אחרון של רצון להתחמק מהתנגשות, וחזרה ואמרה בעדותה כי מבחינתה היא הצילה באותו היום את חייהם של יושבי רכבו של ד' בכך שלא התנגשה ברכבם.

נקבע כי ד' גרם לנהגת מצוקה מובנת וכי הנהגת פעלה כדי למנוע התנגשות. ד' המשיך וניסה לטעון כי היה עיוור לתנועה שמימינו בשל שדה ראייה מוגבל שהיה במקום, וכי הנהגת נסעה במהירות מופרזת. בית המשפט לא התרשם מטענה זו, וציין כי גם אם אכן הייתה קיימת הגבלה של שדה הראייה במקום, נסיעתו של ד' לתוך הצומת לאורך כמה מטרים הינה בעייתית מאוד וחסרת זהירות ובהחלט עלולה להבהיל תנועת כלי רכב שמגיעה מימינו. תביעת התחלוף מטעם חברת הביטוח שביטחה את נהגת הרכב הנפגע התקבלה במלואה, ונפסק כי על ד' לשלם לחברת הביטוח את סכום התביעה, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק, אגרת בית משפט ושכ"ט עו"ד.

לסיכום, נוכחנו לדעת כי בתי המשפט אכן מכירים באירועים שנגרמו במצבים שבהם לא היה כלל מגע פיזי בינם לבין כלי רכב אחר, או בין כלי רכב לבין אדם, כאשר נגרמת בהלה שהובילה לנזקי גוף ו/או לנזקי רכוש.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה