הנקראות ביותר

האם מתאים לכם לרכוש רכב בליסינג?

מה זה בכלל ליסינג, במה הוא שונה מקניית רכב מסורתית, מה ההבדל בין ליסינג תפעולי לליסינג מימוני, ואיך הצרכן הפרטי משתלב בכל העסק הזה?

רכב חדש ליסינג/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
רכב חדש ליסינג/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף שלמה SIXT

קניית רכב היא העסקה השנייה הגדולה בחיינו לאחר רכישת דירה. אם בעבר קניית רכב נעשתה בעיקר על ידי רכישה מאדם פרטי, או מהיבואניות, הרי שבעשרים השנים האחרונות יותר ויותר רכבים על הכביש הם רכבי ליסינג, בין אם מדובר על רכבי חברה, על רכבים של אזרחים פרטיים ששימשו בעבר רכבי ליסינג, או רכבים שנקנו באמצעות ליסינג מימוני פרטי.

לכל אחד מאיתנו יצא להיחשף פעמים רבות למבצעי הליסינג של חברות הרכב הגדולות ועד כמה שזה נשמע מפתה, הרי שלא אחת אנו נמנעים מלרכוש רכב בשיטה זו, המקובלת בכל העולם המערבי, רק בגלל חוסר ידע מספק בנושא. אז אם גם אתם מוצאים את עצמכם נבוכים נוכח המסלולים השונים כגון ליסינג תפעולי, ליסינג מימוני וליסינג מימוני פרטי, המדריך הבא שהוכן בסיועו של אבי הורוביץ, יועץ ליסינג ומחלוצי שיטת הליסינג בישראל, נועד עבורכם.

נתחיל מההתחלה:

מה זה בכלל ליסינג?

ליסינג היא למעשה שיטת מימון המאפשרת ללקוח לשלם תמורת הרכב תשלום חודשי קבוע וידוע מראש, דבר החוסך את הצורך בגיוס כל ההון הדרוש לביצוע העסקה. במרבית המקרים, הרכב המוחכר נרשם על שם חברת הליסינג ולא על שם הקונה ותקופת החכירה משתנה מעסקה לעסקה, כאשר לרוב מדובר על בין שנתיים לשלוש שנים. בתום תקופת הליסינג עומדות בפני בעל הרכב האופציות הבאות: לרכוש אותו; להחזירו לחברת הליסינג; להמשיך את ההתקשרות ולעבור לרכב חדש.

קנייה בליסינג מתחלקת למעשה לשני מסלולים עיקריים:

ליסינג מימוני: במסלול זה מוענקת לקונה הלוואה חוץ בנקאית למימון קניית הרכב. בשיטה זו, לרוב, נדרש הרוכש לשלם לחברת הליסינג מקדמה בשיעור הנע בין 15% ל-30% מערך המכונית, בנוסף לתשלום החודשי הקבוע. בתום התקופה יכול החוכר לבחור בין 3 אלטרנטיבות: רכישת הרכב על ידי השלמת תשלום עלות הרכב, קניית רכב חדש על ידי גלגול עסקת הליסינג הקיימת, או החזרת הרכב לחברה וסיום ההתקשרות. הליסינג המימוני מתאים לחברות ועסקים, אשר רוצים לרכוש רכבים ומעוניינים במימון חוץ בנקאי על פני ניצול מסגרת האשראי הבנקאית.

במסלול הליסינג המימוני תפעול הרכב (אחזקה וכו') אינו באחריות חברת הליסינג, אלא באחריות הלקוח. על כן לקוחות אשר מנהלים ציי רכב בינוניים וקטנים ומבקשים לדאוג לתחזוקה ולטיפולים לרכבים בעצמם, צריכים להבין שעל מנת להכיר בהוצאות החשבונית באופן מלא עליהם לעמוד בהוראות החוק.

שלוש הקריטריונים העיקריים שמאפשרים הכרה בהוצאות הליסינג (כל אחד בנפרד) הם: התחייבות בלתי חוזרת של החוכר לרכוש את כלי הרכב בתום תקופת השכירות; או האופציה לרכוש את כלי הרכב במחיר סמלי (של עד אלף שקל) בסיום תקופת השכירות; או תקופת חכירה המהווה לפחות 75% מחיי כלי הרכב ולגבי משתמש יחיד או שותפות - 100% מהתקופה האמורה. כלומר, הפחת השנתי המשקף את תקופת חיי כלי רכב הינו 6.66 שנים. מכפלה של 75% מתקופה זו הינה 60 חודש. לכן עסקה שתהיה לתקופה נמוכה יותר לא תיכלל בהגדרת עסקת ליסינג מימוני.

ליסינג תפעולי: שיטת הליסינג התפעולי מיועדת לחברות או ארגונים, אשר מבקשים לבצע מיקור חוץ עבור צי הרכב שלהם. משתמשי הליסינג התפעולי הם אלה המבינים כי התועלת המופקת מכלי הרכב היא מעצם השימוש בו ולא מעצם הבעלות.

בעסקת ליסינג תפעולי הלקוח בוחר את סוגי הרכבים בהם הוא מעוניין ומשלם לחברת הליסינג סכום חודשי קבוע לתקופה ידועה מראש על השימוש ברכב, הטיפולים, האחזקה השוטפת הביטוח ושאר השירותים הניתנים. זאת בשונה מליסינג מימוני, שם תפעול הרכב אינו באחריות חברת הליסינג. מחיר עסקת הליסינג מוסכם מראש ובמהלך כל תקופת חוזה הליסינג הרכב שייך לחברת הליסינג ונמצא בבעלותה.

על סוגי הליסינג התפעולי נמנה גם ליסינג תפעולי חלקי, שמשמעותו תשלום חודשי עבור הרכב, ביטוח מקיף, אגרת רישוי, ביטוח חובה ותשלום נוסף באם יש חריגה בקילומטרז' שסוכם מראש.

אלטרנטיבה עבור הצרכן הפרטי

מסלול נוסף הקיים הוא זה של הליסינג הפרטי: מדובר למעשה בהתאמה של שני מסלולים שהוזכרו קודם ללקוחות פרטיים תוך מיקוד בשני מוצרים ספציפיים ליסינג פרטי מימוני וליסינג פרטי תפעולי, החדש יותר. קהל היעד של המסלולים הוא הצרכן הפרטי והם מעניקים לכל אדם אופציה לנסיעה ברכב חדש באמצעות תשלומים נוחים בפריסה ארוכת טווח, ומאפשרים בקלות רכב חדש גם למי שאין בידיו את הסכום הנדרש במזומן.

ליסינג פרטי מימוני: עסקאות אלה הן בדרך כלל לתקופה של 30-36 חודשים ומורכבות ממקדמה, תשלום חודשי ואופציית רכישה ידועה מראש כתשלום אחרון. בסוף התקופה יכול הלקוח לבחור בין מימוש האופציה משמע תשלום יתרת הסכום, לבין גלגול עסקת הליסינג לרכב חדש אחר. בסוג זה של עסקה, ההבדל בינה לבין הלוואה הוא שהבעלות על הרכב היא של חברת הליסינג והלקוח מחליט אם לרכוש הרכב רק בסוף התקופה.

העסקה מיועדת לאותם נהגים הנוסעים מספר ק"מ נמוך יחסית של כ-25 אלף לשנה, לרבות בעלי מקצועות חופשיים ועסקים שאינם זקוקים לכלי הרכב שיועמד לרשותם עם תחזוקה מלאה.

היתרון הגדול של רכישת מכונית בשיטה זו הוא היכולת לקנות רכב עם הון עצמי נמוך, כמו גם תשלומים קבועים נמוכים יחסית, בהתאם ליכולת הרוכש. יתרון נוסף וחשוב בפני עצמו, היא שאינך חייב לקנות הרכב בתום תקופת העסקה.

ליסינג פרטי תפעולי: בתקופה האחרונה אנו עדים למעין מהפכה בהנגשת רכב חדש לצרכן הפרטי. קבוצת שלמה (הידועה בשמה המסחרי כשלמה SIXT),לדוגמה, השיקה מותג חדש בשם "שלמה רכב חדש" שבמסגרתו היא מציעה ללקוח הפרטי להשתמש ביתרונותיה כחברת הליסינג הגדולה בישראל ולייצר עבורו סביבה נטולת דאגות בכל הקשור לנסיעה ברכב החדש.

העסקה של החברה במסלול הליסינג הפרטי תפעולי מגלמת בתוכה מקדמה נמוכה בגובה של 8,900 שקל ותשלום חדשי קבוע למשך 36 חדשים החל מ-1,250 שקל תלוי בדגם הרכב כמובן. העלות כוללת כיסוי 2 טיפולים מתנה וחבילת תחזוקה ברמת החלפת מצבר צמיגים ומגבים בבלאי סביר.

חשוב לשים לב כי בסיום תקופת ההתקשרות, הלקוח לא חייב לקנות את הרכב, והיה ויחזיר אותו לחברה במצב תקין לא תהיה לו שום התחייבות כלפיה, כך שאינו צריך להתעסק עם התהליך המטריד והמייגע של מכירת הרכב.

לדברי מוטי ברטון, מנכ"ל פעילות הליסינג הפרטי בקבוצה, "המימון לפעילות הוא חוץ בנקאי והלקוח לא צריך להתעסק בהלוואות מול בנקים או חברות אשראי, כך שבסופו של דבר הוא מקבל רכב חדש בפחות כסף. היום עושים ליסינג פרטי ולא קונים רכב. בצורה זו לא מתעסקים עם אחזקת הרכב היקרה ועם המכירה המעיקה שלו. פשוט משלמים תשלום חודשי ונוסעים".

הוא מוסיף כי מדובר בתפיסה חדשנית, לפיה עסקת רכב חדש צריכה להיות קלה ופשוטה, המהלך יאפשר ללקוחות קבוצת שלמה לחכור רכב חדש בדרך הרווחית והנוחה ביותר עבורם: "אנחנו רוצים לשנות את התפיסה הישראלית השמרנית וליישר קו עם מדינות המערב בהן הליסינג הפרטי היא שיטת מימון הרכב הנפוצה, ככה נוהגים בארה"ב עשרות שנים ואין סיבה שזה לא יהיה כך גם בישראל. מבחינתנו הרכב הוא לא מוצר להשקעה המטיל עול כלכלי על הרוכש, אלא מוצר צריכה בלבד. בליסינג אתה לא משלם על האוטו אלא על שווי השימוש בו, כך שבסופו של דבר רכישת רכב באמצעות ליסינג היא משתלמת יותר לעומת קניית רכב רגילה, ואת זה אנחנו מנסים להנחיל לצרכן".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות