אנשים באמת יקפצו מהגג?

כחלון משדר לחץ. תוכניות הנדל"ן שלו עולות הון-עתק, אך השפעתן דלה

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

לפני שנה כתבנו פה בדאגה שאביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור של שר האוצר משה כחלון, משדר פאניקה. יצחקי אמר אז בכנס קבלנים, כי "הפער בין ההיצע לבין המחסור בדירות כמעט בלתי אפשרי לצמצום. מחירי הדיור הם רק תוצאה, הבעיה היא מחסור של 150 אלף דירות".

אבל בשבוע שעבר התברר שהפאניקה אף גדולה מכך. שר האוצר כחלון, הבוס של יצחקי, זה שישב שנתיים מחוץ למערכת הפוליטית, עשה שיעורי בית יסודיים ולכן דרש וקיבל לפני יותר משנה את כל "ארגז הכלים הנדל"ני" (רשות מקרקעי ישראל, מינהל התכנון ועוד) כדי להתגבר על אותו פער בין היצע לביקוש, החליט לשבור לגמרי לצד השני.

בראיון לערוץ 10 אמר כחלון שבכלל אין מחסור בדירות. שר האוצר, שלא ממש מצליח להגדיל את ההיצע בשנה האחרונה (התחלות הבנייה עברו לירידה, שיווקי רשות מקרקעי ישראל רחוקים מלעמוד ביעד), החליט לשנות גישה. מחסור בדירות? "יש 30 אלף דירות במלאי שקבלנים לא מוכרים", אמר כחלון. כל הטענות למחסור הן לדבריו בסך הכל מניפולציה של קבלנים, יזמים ובנקים.

מה קורה פה? חסרות 150 אלף דירות, או שאנחנו בעצם בעודף דירות מטורף? האמת כמובן איפשהו באמצע -ברור שקצב התחלות הבנייה אינו מדביק את התוספת במשקי הבית כבר עשור לפחות, אבל אפשר להיווכח ש(כמעט) אף אחד לא גר פה ברחובות.

ועם זאת, 30 אלף דירות במלאי הם לכל היותר מניפולציה על נתוני הלמ"ס, שדיווחה לאחרונה על 28,280 דירות לא מכורות בסוף מאי, כלומר דירות הנמצאות בשלב כזה או אחר של בנייה. כבר תקופה ארוכה שהמלאי המלאכותי הזה שובר שיאים (גם שר השיכון אריאל אטיאס היה מנסה לנופף במספר הזה בכל דיווח מחדש), אבל זה לא שינה כהוא זה את המגמה.

 

דבר אחד בטוח: שר אוצר שמשנה פתאום את הגדרת הבעיה, משדר בעיקר המון לחץ למעלה. ודאי כשהוא גם אומר באותו ראיון שאנשים יקפצו מהגגות כשמחירי הדירות ייפלו, כאילו טמונה בכך איזו בשורה.

בשורה התחתונה, כחלון לא מצליח - ודאי לא לפי החזון והיעדים ששרטט ערב הבחירות - לבנות דירות בקצב מספק, למרות השליטה במינהל התכנון, למרות שרשות מקרקעי ישראל בידיו. התוכניות מבית מדרשו עולות הון-עתק, אבל ההשפעה הרוחבית שלהן דלה. ובזמן שמאות אלפי ישראלים חולמים על דירות זולות, שר האוצר מפנטז שכבר יש מעליהן גג - ממנו קופצים המשקיעים בייאושם.