נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר היום (א'), כי הרטוריקה של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, מסייעת לדאעש, וכי התקפת הירי במינכן, בסוף השבוע, אינה מאששת את השקפת העולם השחורה של טראמפ, שבאה לידי ביטוי בנאומו בוועידת המפלגה הרפובליקאית.

בראיון לתכנית "מול פני האומה" ברשת CBS, אמר אובמה: "כאשר אנו מתחילים להעלות רעיונות מהסוג ששמענו מפיו של טראמפ ומפיהם אלה שמדברים בשמו, כניוט גינגריץ', כלומר שצריך לבדוק דתם של אנשים כאמת מידה לקביעה מי רשאי להיכנס לארה"ב, או שצריך לבחון מוסלמים אמריקאים באופן שונה מזה שבו אנו בוחנים אחרים - אם ננהג כך, אנו נמעל בעצם הדבר שעושה את ארה"ב כה ייחודית".

טראמפ טען פעמים רבות, כי ממשל אובמה אינו עושה דיו למנוע התקפות טרור וקרא להטיל איסור על כניסת מוסלמים לארה"ב. בשלב מאוחר יותר הוא שינה את הנוסח וקרא לאסור הגירה ממדינות ש"נוגעו בטרור". היום, בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, כלל טראמפ את צרפת וגרמניה ברשימת המדינות ש"נוגעו בטרור" ואמר, שאזרחי מדינות אלה צריכים לעבור תהליך "סינון קיצוני" לפני שיותר להם להיכנס לארה"ב.

 

אובמה לא הגיב על קריאה זו באופן ישיר (הראיון עמו נערך לפני הראיון עם טראמפ), אך הוא אמר: "אחת מהדרכים הטובות ביותר למניעת טרור היא לוודא שלא נפלג את ארצנו, שלא ניכנע לפחד, שלא נקריב את הערכים שלנו, ושנשלח איתות ברור מאוד לעולם כולו - ולכל אזרח אמריקאי - שאנו מלוכדים במאבק (נגד הטרור)".

נשיא ארה"ב חזר על ההערכה, שארה"ב ובעלות בריתה "מביסים (את דאעש) בסוריה ובעיראק... אך עדיין יהיו מקרים שבהם תאים קטנים, או אנשים בודדים, יהיו מוסגלים לפגוע באנשים חפים מפשע".

בכל זאת, הוא טען, שארה"ב בטוחה עתה יותר, במידה משמעותית, מכפי שהיתה מיד לאחר פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001. לדבריו, פיגוע הטרור באורלנדו אינו משקף מה שקורה בפועל בארה"ב: "חיוני ביותר לשמור על פרספקטיבה; כל ניסיון לשלהב פחדים כדי להפיק רווח פוליטי לא משרת את האינטרסים של העם האמריקאי".

בתגובה על דברי טראמפ, שארה"ב לא תחוש לעזרת מדינות נאט"ו, בעת חירום, אם מדינות אלה לא ישלמו לארה"ב, אמר אובמה, שהדברים מעידים על "העדר מוכנות (לשרת כנשיא)", ושטראמפ "מפגין אי-מוכנות זו בהתבטאויותיו על מדיניות חוץ".

"כל מי שמקדיש תשומת לב לנושא יודע שיש הבדל גדול בין להאיץ בחברות נאט"ו לתרום לכיסוי עלויות הביטחון של הברית, במיוחד כאשר רוסיה מתחילה לגלות תוקפנות רבה יותר, לבין הכרזה שארה"ב תסיר את תמיכתה מהעקרון המרכזי של הברית החשובה ביותר בתולדות האנושות", אמר אובמה.

ומדוע הוא מסרב להשתמש במילים 'איסלאם רדיקאלי'?

"הסיבה לכך שאינני משתמש במילים אלה בדרך כלל היא, שאם הייתי מעלה אותן בשיחות עם בעלות ברית מוסלמיות, או עם הקהילה המוסלמית בארה"ב, המילים האלה היות מתפרשות כאילו ארה"ב מוכנה להעניק לארגונים מטורפים כמו דאעש או אל-קאעדה הגמוניה על האיסלאם".

אובמה שיבח במילים חמות את הילארי קלינטון, המועמדת בפועל של המפלגה הדמוקרטית. הוא הדגיש שהוא בוחן אותה ב"עיניים מפוקחות" ולא נמנע מביקורת עליה, אך הכריז שבהיסטוריה המודרנית "אין אדם שמוכן יותר" ממנה להנהיג את ארה"ב.

"אנחנו חברים, אבל לא ממש חברים בלב ונפש; אנחנו לא יוצאים יחד לחופשות", אמר אובמה. "אני חושב שיש לי הערכה מפוקחת מאוד לגבי התכונות החזקות שלה ולגבי נקודות התורפה. הייתי אומר, שזו אשה שיודעת על מדיניות החוץ ומדיניות הפנים של ארה"ב יותר מכל אחד אחר; היא קשוחה כפלדה. מה שמניע אותה הוא טובתה של אמריקה וטובתו של האדם ברחוב. היא מבינה שאנו חיים בדמוקרטיה ושלא כל מה שקורה תמיד ימצא חן בעינינו, ושיש צורך בפשרות עד שמקבלים משהו".

"היא לא תמיד נוצצת, ויש נואמים טובים ממנה", הוסיף אובמה. "אבל היא יודעת מה שהיא עושה, וזה, יותר מכל דבר אחר, מה שנחוץ כדי להצליח בתפקיד הנשיא".

הוא ציין, שהחלטת קלינטון להשתמש בשרת פרטי למשלוח וקבלה של דוא"לים רשמיים היתה "שגיאה". אך, לדבריו, כל מי שממלא תפקידים ציבוריים זמן רב כל כך כמו קלינטון חייב לעשות שגיאות מעטות במרוצת השנים. "בדברים החשובים - היא לא שגתה".

"אני עשיתי שגיאות; אינני מכיר נשיא, או כל אדם שנושא בתפקיד ציבורי, שיבחן את מעשיו ולא יאמר, 'הייתי צריך לעשות דבר זה או אחר בצורה שונה", הוסיף הנשיא.