ועדות מקומיות לתכנון ובנייה, שקיבלו הסמכה כוועדות עצמאיות, יורשו לאשר שילוב מגורים במתחמי תעסוקה ומסחר ואף יורשו לאשר הסבה של בנייני משרדים ומסחר לייעוד למגורים, וזאת בתנאי שהפרויקט ייועד להשכרה ארוכת-טווח בלבד. כך על פי החלטה של שר האוצר, משה כחלון, שאושרה היום (ב') בקבינט הדיור.

עוד על פי הצעה זו, מתכוון שר האוצר לערוך שינוי בוועדות הערר, תחת הכותרת "ייעול פעילות ועדות הערר", וזאת על ידי קביעת אפשרות לוועדת הערר לחייב בהוצאות את מגיש הערר או המשיב לערר במקרה באם נפסק שהערר לא הוגש בתום-לב והוא "טורדני וקנטרני", לשון ההצעה, או אם נפסק שהערר מוצדק. עוד אושר, כי אם הוגש ערר על החלטה למתן היתר בנייה, יהיה רשאי בעל ההיתר לפנות ליו"ר ועדת הערר לשם ביטול עיכוב הביצוע עד למועד קבלת החלטה בערר.

נציין כי כיום הגשת הערר עוצרת דה-פקטו את כל התהליך עד הדיון וקבלת ההחלטה בוועדה, מה שגורר לא פעם עיכובים, במיוחד במקרים בהם ועדת הערר דוחה את הערר בסופו של דבר. ההצעה גם קובעת כי ועדת הערר תהיה רשאית לקבל ממגיש הבקשה לדחות את עיכוב הביצוע ערבות או התחייבות עצמית מצד מגיש ההיתר.

 

במסגרת דברי ההסבר להצעת ההחלטה על ועדות הערר נכתב כי הסיבה לשינוי המבוקש הוא שבשנים האחרונות הפכו ועדות הערר ל"חסם משמעותי המביא לעיכוב של מימוש היתרי בנייה, ומקשה על הגדלת היצע הדיור. כך לדוגמא, בשנים 2011-2015 עלתה כמות העררים לוועדה למתן היתרים במחוז חיפה ב-146% ובמחוז צפון ב-113%".

כאמור, החלטה זו שעתידה לקבל אישור בקבינט הדיור, מתייחסת גם לשינוי ייעוד של בנייני מסחר ותעסוקה כמו גם מתן אפשרות לועדות מקומיות לתכנון ובנייה שהוסכמו כעצמאיות לאפשר ליזמים לשלב 20% דירות למגורים במתחמי מסחר ותעסוקה. נציין כי ההחלטה על שילוב דיור למגורים במתחמי התעסוקה והמסחר מותנה בכך ש-80% מהמתחם כבר ימומש לייעוד המקורי ורק אז יוכל היזם או הקבלן לנצל את 20% לטובת המגורים, ועליו יהיה לנצל אותו תוך 18 חודשים מאז ניתן ההיתר.

בכל הנוגע להסבת מבנים קיימים ממשרדים או מסחר לתעסוקה, קובעת ההחלטה כי מדובר רק במבנים קיימים שהייעוד המקורי שלהם הוא תעשייה, מסחר או מלאכה. במקביל, אושר כי הוועדה המקומית רשאית להעניק יאפשר ליזם או לקבלן בנייה של מגורים להשכרה ארוכת טווח בלבד ולא למכירה.

נזכיר כי החלטה נוספת שעלתה היום לקבינט הדיור מבקשת להפוך את הוראת השעה לגביית ארנונה כפלה מדירות רפאים שהייתה אמורה להסתיים בסוף 2016 לקבועה. מדובר באפשרות של הרשויות המקומיות לסווג דירות שלא נעשה בהן שימוש 9 חודשים בשנה כדירת רפאים ולחייב את הבעלים בתעריף כפול של ארנונה. בעיריות תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה כבר החלו ליישם את הוראת השעה האמורה, שאושרה בשנת 2013.

נושא נוסף שאושר בקבינט הדיור הוא התכנית החדשה של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, לפיתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי. על פי התכנית, יאותרו מתחמים בהם ניתן לשווק יחידות דיור לציבור החרדי, אם תוך הקמת יישובים חדשים, אם כהרחבה של יישובים וערים חרדיות קיימות ואם בתוך המרקם העירוני הקיים. התכנית מציבה יעד של שיווק כ-15 אלף יחידות דיור למגזר החרדי בשלוש השנים הקרובות. עוד אושר להקים יישוב בדואי חדש בואדי אל נועם.