לא לפגוע במנהלי המחלקות

האיסור לעבוד ברפואה הפרטית עלולה להרחיק רופאים טובים מהתפקיד

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

במסגרת חוק ההסדרים גיבש משרד האוצר כמה סעיפי "עליהום" על ציבור הרופאים ובעיקר על הבכירים שבהם. באוצר סבורים שמערכת הבריאות חייבת להצטמצם בעיקר באמצעות פגיעה בשכר הרופאים הבכירים, תוך פגיעה חמורה ומיותרת בתדמיתם של המומחים ומנהלי המחלקות.

מערכת הבריאות סובלת שנים ממחסור קשה ברופאים ולכן רופאים רבים עובדים בבתי החולים, בקופות החולים וגם באופן פרטי כאשר תנאי העבודה של הרופאים השכירים ומנהלי המחלקות קבועים בהסכמי שכר מעוגנים כחוק. התערבות האוצר בנושא השכר והכוונה לאסור על רופאים מנהלי מחלקות לעבוד במערכת הפרטית עלולה (לדעת ההסתדרות הרפואית - הר"י) להוביל למצב שרופאים מעולים לא יתמודדו על תפקידי מנהלי מחלקות. לאחרונה לקח לנו בשיבא כשנתיים לאתר מנהל מחלקה חדש כיוון שרבים אינם מעוניינים בתואר ובניהול הכרוך בו.

הרופאים ומנהלי המחלקות הם המשאב המרכזי של מערכת הבריאות במערכת בריאות שנבנתה על ידי המדינה מאז הקמתה ב-1948. חוק ההסדרים עלול לפגוע בהסכמי עבודה חתומים וגרוע מכך הוא אף מציג את הרופאים כעשירים שמתעלמים מהבעיות הכלכליות של המערכת.

משרד האוצר סבור שבאמצעות שמועות על פיזור סכומי עתק לגבי שכרם של מנהלי מחלקות ומנתחים ידועים הוא יצליח לקעקע את התמיכה הציבורית ברופאים ולאלצם לקבל את חוק ההסדרים כרע במיעוטו. האוצר טועה הפעם באופן מהותי, שכן נקעה נפשם של עמיתי במערכת הבריאות והם נכונים להוביל לשביתה כללית ובלבד שלא יבטלו מולם הסכמים חתומים ויהפכו את הרופאים לסוג של עשירים שמתעלמים מהמערכת ומחוקי העבודה והשכר.

החולים ימשיכו לפנות לרופאים מומחים בעלי ניסיון

האם באוצר מאמינים שימנעו מהציבור לפנות ולבקש טיפול ממנהלי מחלקות מומחים? אם הדבר יתבצע בחוק ההסדרים חלק ממנהלי המחלקות בעלי הידע והניסיון יפרשו מתפקידם וינתחו באופן פרטי. מי שיצא ניזוק מכך הוא כלל הציבור, שלא יזכה לניסיונם וחוות דעתם במחלקות המובילות והמורכבות בישראל.

כבר כיום בחלק מבתי החולים ישנם מנהלי מחלקות שפרשו אחרי קדנציה או שתיים לפרקטיקה הפרטית והם חסרים לרפואה הציבורית. ככל שחוק ההסדרים יקודם ולא ייבלם על ידי האוצר בתמיכת משרד הבריאות, יידחקו עוד ועוד רופאים מנהלי מחלקות מחוץ למערכת וזו שגיאה מקצועית. קל לפגוע במערכת הבריאות בהחלטה פזיזה.

מניסיוני רב השנים כקרדיולוג ומנהל בכיר במערכת הציבורית, אני מכיר את "השכבה הדקה" של מנהלי המחלקות הבכירים שמצליחים להוביל את המערכת קדימה להישגים רפואיים מהטובים בעולם. מדובר לרוב ברופאים שמובילים במצוינות וביכולת אבחון מהירה ומדויקת. אלה רופאים מצילי חיים, דבקים באמונת המקצועיות והאיכות מעל לכל, שניסיונם גרם לאלפים לעבור בהצלחה את הקשות במחלות ולקבל טיפול מעולה ואנושי.

כפי שלא ניתן להגביל וירטואוז בניצוח על קונצרט, לא הגיוני להטיל מגבלת עבודה על מנהל מחלקה. מעבר לקנאה ולצרות העין שהן תכונות לא ראויות, אין סיבה שחוק ההסדרים יגביל מנהלי מחלקות ובכירים בטיפול רפואי ציבורי ופרטי. כל ניסיון לאכוף מגבלות ולפגוע במעמד הרופאים נועד לכישלון. ראוי להימנע מכך מלכתחילה בחוכמה לפני סכסוך מר ומיותר.

הכותב הוא סגן דקאן המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), הנהלה בכירה בי"ח שיבא