מרכז השלטון המקומי מאיים בהשבתה כוללת

ראשי השלטון המקומי מסתייגים משורת רפורמות של האוצר ובראשן הקמת תאגידי ביוב ארציים והעברת כספי הארנונה שמשלמת המדינה לצרכי ציבור במקום לרשויות המקומיות

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

"לא נשב בשקט, נביט מן הצד בחוסר מעש, וניתן לפקידי האוצר להחריב את השלטון המקומי בישראל! הצעות המחליטים בהן עסקינן, מבקשות ליטול סמכויות מן הרשויות המקומיות, לסרסן ולהפכן לעוד גופי סמך ממשלתיים, הנסמכים על שולחנה של הממשלה", כך כותבים ראשי מרכז השלטון המקומי לשר האוצר משה כחלון בעקבות פרסום טיוטת חוק ההסדרים.

מדובר במכתב חריף שנשלח לשר האוצר, עליו חתומים חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר פורום ה-15, שמוליק ריפמן, ראש מועצה אזורית רמת נגב ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, בני ביטון ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ערי הפיתוח.

חיים ביבס

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
 חיים ביבס / צילום: איל יצהר

במסגרת המכתב תוקפים בשלטון המקומי את אנשי האוצר ומאיימים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שאם השלטון המקומי לא ישותף בהחלטות ובאם הצעות החוק להם קמה ההתנגדות לא ישונו, בכוונתם לנקוט בצעדי השבתה נרחבים: "אם לא תיוותר הברירה בידנו, ואם ההצעות הפוגעניות יאושרו בממשלה, נאלץ להשבית את כלל מערכות השלטון המקומי והשירותים המוניציפאליים בכלל הרשויות המקומיות, לרבות מערכת החינוך והרווחה, ללא הגבלת זמן". נציין כי ראשי השלטון המקומי נפגשו לפני מפר ימים עם צמרת האוצר בנושא, אך לפגישה זו לא היו תוצאות.

מנסחי המכתב לא חוסכים ביקורת מאנשי האוצר וכותבים עוד כי: "התופעה לפיה, כלכלנים צעירים, חסרי ניסיון וידע בשלטון מקומי מכתיבים את סדר יומה ועתידה של מדינת ישראל, ללא כל היוועצות ותיאום עם הנוגעים בדבר, היא תופעה פסולה...פעם אחר פעם, מנסים פקידי האוצר לסכסך ולפלג בין הרשויות המקומיות, באמצעות הצעות לחלוקה מחדש של תקציבים ומשאבים, וזאת בניסיון "לקנות" את הרשויות החלשות בהבטחות סרק לשיפור מצבן, והכל במשחק סכום אפס, ללא שום מאמץ תקציבי אמיתי מצד המדינה לשיפור מצבן".

נציין כי הסיבה למכתב נעוצה במספר סעיפים בחוק ההסדרים, ובראש ובראשונה בהצעה להקמת קרן ארנונה ממשלתית אליה מתנגדים בשלטון המקומי לחלוטין. נזכיר כי על פי הצעה זו, תפסיק המדינה את הנוהל הקיים במסגרתו משלמת האחרונה ארנונה (עם הנחות או בלי הנחות תלוי ביישוב) ליישובים והכסף האמור יעבור לקרן ממשלתית ושם יוחלט כיצד יחולק הכסף האמור.

בעוד עמדת הממשלה היא שבמשרדי האוצר והפנים ידעו כיצד לחלק את הכסף טוב יותר, ראשי השלטון המקומי טוענים שהכסף כלל לא יגיע ליעדו ויישאר בקופת האוצר. עוד סעיפים להם קמה התנגדות מצד השלטון המקומי מתייחסים בין היתר להפחתת הרגולציה ברישוי עסקים, הקמת תאגידים אזוריים לביוב, חוק מיסי הפיתוח ולקיחת 10% מכספי קרן הניקיון לכיסוי גירעון המשרד להגנת הסביבה.

ראשי השלטון המקומי מתייחסים לכלל ההצעות להם הם מתנגדים וכותבים כי: "אין להן מקום והן אינן יכולות לעבור ולהתקבל ללא תיאום מלא עמנו, בטח ובטח כאשר תחליטו לפגוע במערכות ולא לקדמן".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי: "אנו נמצאים בקשר רציף עם השלטון המקומי בנוגע להצעות ההחלטה במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2017-2018. צר לנו כי תוך כדי תהליך של התדיינות בוחר השלטון המקומי לצאת באיומי שביתה".