מיזם חדש: אזרחים יתעדו עבירות תנועה עבור הרשויות

המיזם כולל מתנדבים העושים שימוש באפליקציה המצלמת באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית ■ עד כה נרשמו מעל ל-4,500 אזרחים המעוניינים להצטרף לפרויקט

תנועה באילון / צילום: איל יצהר
תנועה באילון / צילום: איל יצהר

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף אגף התנועה במשטרת ישראל ועמותת "נתיב בטוח", משיקות בימים אלו מיזם חדש בשם "שומרי הדרך", שמטרותיו העיקריות הן שינוי הרגלי התנועה בכבישים על-ידי שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לתיעוד עבירות תנועה מסכנות חיים, תוך יצירת הרתעה בקרב נהגים מפני ביצוע עבירות אלה. בכך מקווה הרשות להוביל לשינוי תרבות הנהיגה בישראל.

המיזם כולל מתנדבים העושים שימוש באפליקציה ייעודית המצלמת באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה, הוא נותן הוראה קולית השולחת את הדיווח באופן אוטומטי למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

כל תיעוד שמתקבל נבחן במטרה לבדוק האם ניתן לזהות בבירור את עבירת התנועה ואת פרטי הרכב. סרטונים המתעדים עבירות חמורות מועברים למשטרת ישראל לטובת המשך טיפול והגשת דוחות או העמדה לדין של מבצעי העבירות.

נכון להיום, בפרויקט ישנם מתנדבים רבים הפרוסים ברחבי הארץ, שכבר תיעדו, במשך פחות משנה, למעלה מ-7,500 עבירות תנועה. מרגע השקת הפרויקט ופתיחתו לטובת הקהל הרחב לפני כשבוע, נרשמו כבר למעלה מ-4,500 אזרחים המעוניינים להצטרף אליו.

את האפליקציה לא ניתן להוריד בחנויות ההורדה בסמארטפונים - מי שרוצה להצטרף לפרויקט צריך להירשם באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולעבור סינון מסודר.

"מדובר במיזם חשוב הנותן בפעם הראשונה את הכוח לאזרחים באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת וחיבור לרשויות החוק. אנו ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים שוקדים כבר במשך שנה על הפרויקט, יחד עם עמותת 'נתיב בטוח' ואגף התנועה, במטרה למקסם את יעילותו ולהבטיח כי אכן יסייע בהפחתת תאונות הדרכים", אמר מרדכי בהירי דואני, מנכ"ל הרשות.

"אם אנחנו, ציבור הנהגים, נחשוש כי הנהג שבטור לידינו או מאחורינו מצלם אותנו, נתחיל לחשוב פעמיים אם לבצע עבירת תנועה. מרגע השקת הפרויקט משרדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מוצפים בפניות של אזרחים, שגם להם נמאס מהמצב בכבישי ישראל ורוצים להצטרף לפרויקט ולשנות את תרבות הנהיגה בישראל", הוסיף.