משרד הביטחון מתנצל: ההסכם עם איראן הוא לא הסכם מינכן

"ההודעה מיום שישי לא נועדה לעריכת השוואה ישירה, לא מבחינה היסטורית ולא מבחינה אישית. אנו מצטערים אם היא פורשה אחרת", נמסר בהודעה רשמית שהמשרד פרסם היום

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

משרד הביטחון תקף את מדיניות אובמה - וכעת פרסם הבהרה: ביום שישי הוציא משרד הביטחון הודעה זועמת על דבריו של הנשיא האמריקני אובמה בנוגע להסכם הגרעין, וטען כי מדובר ב"הסדר מזיק" ואף ציין כי "הסכמי מינכן לא מנעו את מלחמת העולם השנייה". הדברים לא פורסמו על דעת ראש הממשלה, ובכיר בלשכתו שוחח בנושא עם שגריר ארה"ב. הערב (ב') פרסם המשרד הודעה נוספת שבה נטען כי התקשורת ייחסה "משמעות שגויה" לדברים.

"מדינת ישראל ומערכת הביטחון הישראלית ימשיכו לעבוד בשת"פ הדוק ומלא עם ארצות הברית, מתוך הערכה עמוקה וכבוד הדדי", נכתב בהודעה. "ישראל נותרה מודאגת עמוקות מכך, שגם לאחר הסכם הגרעין עם איראן, ההנהגה האירנית ממשיכה להצהיר כי יעדה המרכזי הוא השמדת מדינת ישראל וממשיכה לאיים על קיומה של ישראל במלים ובמעשים".

עוד הדגישו במשרד הביטחון כי "ההבדל בין עמדת ישראל לזו של ארה"ב בנושא זה אינו פוגם באופן כלשהו בהערכתנו העמוקה לארה"ב ולנשיא ארה"ב על תרומתם האדירה לביטחונה הלאומי של ישראל ולחשיבות העצומה שאנו מייחסים לברית האיתנה בין שתי המדינות.

ההודעה מיום שישי לא נועדה לעריכת השוואה ישירה, לא מבחינה היסטורית ולא מבחינה אישית. אנו מצטערים אם היא פורשה אחרת".

המשרד שב והדגיש את התנהלות איראן, שממשיכה לאיים על ישראל בפיתוח מואץ של טילים, מקיימת קריקטורות להכחשת השואה, מקדמת טרור ועורכת תערוכות שבהן נכתב על טילים "למחוק את ישראל". עוד נכתב בהודעה כי "גם אם איראן מקיימת את הסכם הגרעין, מדיניותה הגלויה והרשמית לחתור להשמדת ישראל שוללת את הלגיטימיות שלה בקרב הקהילה הבינלאומית". במשרד ציינו בדאגה שמנהיגים פוליטיים וכלכליים מרחבי העולם מקדמים עסקים בטהראן - וחלק מהרווחים מושקעים בהתעצמות צבאית.

כך נוסחה ההודעה התוקפנית ביום שישי

בהודעת המשרד מיום שישי - שככל הנראה עוררה זעם רב שהוביל להבהרה - נטען כי "להסכמים יש ערך, אך ורק אם הם מבוססים על מציאות קיימת. אין להם כל ערך אם העובדות בשטח הפוכות לגמרי מאלו שההסכם נשען עליהן".

"הסכמי מינכן לא מנעו את מלחמת העולם השנייה ואת השואה בדיוק משום שהנחת הבסיס שלהם, שלפיה גרמניה הנאצית יכולה להיות פרטנר לאיזשהו הסכם, היתה שגויה כשלעצמה", נכתב אז מטעם המשרד שבראשו עומד השר אביגדור ליברמן. "סיבה נוספת היא משום שמנהיגי העולם דאז התעלמו מן הדברים המפורשים של היטלר ושאר מנהיגי גרמניה הנאצית".

במשרד הוסיפו אז כי: "הדברים הללו נכונים גם לגבי איראן, שגם היא מודיעה בפירוש ובריש גלי כי מטרתה היא השמדת מדינת ישראל, ושדוח של מחלקת המדינה האמריקנית שפורסם השנה, קבע כי היא נמצאת במקום הראשון כספונסרית של הטרור העולמי".

"מערכת הביטחון, כמו כל עם ישראל וכמו רבים בעולם, מבינה כי הסכמים מסוג זה שנחתם בין המעצמות לבין איראן, אינם מועילים אלא רק מזיקים למאבק בלתי מתפשר שיש לנקוט מול מדינת טרור כמו איראן", סיכמו.

נתניהו התערב: "אין בעלת ברית חשובה יותר"

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה, מלשכת ראש הממשלה נמסר כי עמדת ישראל בנושא האיראני נותרה כפי שהייתה. "ראש הממשלה נתניהו מאמין בתוקף שלישראל אין בעלת ברית חשובה יותר מארצות הברית", נכתב בהודעה.

"כפי שרה"מ פירט בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה, חשוב כעת שגם אלה שהסכימו וגם אלו שהתנגדו, ישתפו פעולה להשגת 3 יעדים: לוודא שאיראן אינה מפירה את תנאי ההסכם, להתמודד עם התוקפנות האזורית של איראן ולפרק את רשת הטרור העולמית של איראן".

"רה"מ נתניהו מצפה כי יעדים אלה יהפכו למדיניות משותפת ולהמשך חיזוק הברית בין ישראל לבין ארה"ב עם הנשיא אובמה ועם הממשל האמריקני הבא", צוין בהודעה.