לאחר שחבר הכנסת דוד אמסלם (ליכוד) הודיע הבוקר (ג') כי בכוונתו ליזום הצעת חוק שלפיה לא יהיה ניתן לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש ממשלה הנחשד בעבירות קלות - בליכוד ממהרים להרגיע את הרוחות ולהבהיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו עומד מאחורי ההצעה. "הצעת החוק שיזם ח"כ אמסלם לא תואמה עם ראש הממשלה ונעשתה ללא ידיעתו", הבהירו.

הודעתו של ח"כ אמסלם גררה גינויים רבים במערכת הפוליטית, ומספר שעות לאחר מכן בליכוד כבר פרסמו את הודעת התנערות שהתייחסה גם לבדיקה הנוכחית בעניינו של ראש הממשלה. "כל חקיקה באשר היא איננה רטרואקטיבית, וברור מאליו שהדברים לא חלים על בדיקות שכבר מתקיימות", הוסיפו במפלגה.

הבוקר הודיע ח"כ אמסלם על הצעת החוק שבכוונתו ליזום, על רקע הבדיקה שנעשית בעניינו של ראש הממשלה נתניהו. "ב-30 השנים האחרונות לא היה ראש הממשלה אחד שלא היה עסוק בחקירות", נימק אמסלם את החלטתו.

לדברי יו"ר ועדת הפנים אמסלם, הוא לא מכיר מדינה דמוקרטית אחת בעולם שראש הממשלה שלה מככב בתדירות כזו בענייני חקירות ופרשיות שונות ומשונות. "אף אחד לא באמת מאמין שבכל העולם יש צדקנים ורק בישראל יש גנבים", הוסיף. "כדי להימנע מכך, בהצעת החוק שלי מוצע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעבירה שדינה עד 6 חודשי מאסר".

בדבריו התייחס יוזם הצעת החוק לבדיקה שעליה הורה היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בעניינו של נתניהו. באמצע החודש שעבר התייחס ראש הממשלה לבדיקה ואמר: "יש שיטפון של הבלים, שטויות, המצאות ושקרים. אין אש, אין עשן, יש אוויר חם. למרות שעוסקים בזה הרבה שנים, לא מצאו כלום מסיבה פשוטה - כי אין כלום".

 

"צפצוף על הציבור ופגיעה בשלטון החוק"

שבוע קודם לדברים אלה אישר היועץ המשפטי לממשלה רשמית כי מתנהלת בדיקה בנושא ראש הממשלה נתניהו. "בעקבות מידע שהתקבל בעניינים הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, קיים היועץ מספר דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה, גורמים בכירים נוספים במשרד המשפטים ואגף החקירות והמודיעין במשטרה, בסיומם החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה בנושא", נכתב בהודעת היועמ"ש.

חברי הכנסת מהאופוזיציה מיהרו לתקוף את היוזמה של אמסלם. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) כתב כי הצעת החוק שעולה בעיצומה של בדיקה משטרתית נגד ראש הממשלה היא רף חדש של צפצוף על הציבור ופגיעה בשלטון החוק. "ניתן לקצר את התהליך ולקבוע מיידית שנתניהו ובניו ישלטו במדינת ישראל לנצח ואף לא יחויבו לציית לחוקי המדינה", טען שמולי. "הליכוד חצה היום עוד קו אדום בדרך להפיכת ישראל למונרכיה. בקצב הזה אזרחי ישראל עוד ישאפו להיות רק כמו טורקיה של ארדואן, ולא גרוע מכך כפי שעולה מכוונות הליכוד".

"אין כמעט שבוע שעובר בלי ניסיון חקיקה אנטי-דמוקרטית מצד הקואליציה בכלל וראש הממשלה בפרט", תקף גם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד). "השיח הולך ומידרדר, ונתניהו הולך בדרכו של ארדואן בניסיון לתפור את השלטון על-פי מידותיו. למנוע חקירה כלפי נבחר הציבור הראשון במדינה? היכן הימים בהם ראשי מדינה כגון בגין היו מודל ליושר ולא לבריחה? מה הדבר הבא? שראש הממשלה הקיסר יגיע אחת לשנה לכנסת בכרכרה, ינופף לנו, ונודה לו על כך?", הוסיף.

גם ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) תקף את ח"כ אמסלם על הצעתו. "במקום לחוקק הצעות חוק חלקיות שרק פוטרות את נתניהו משמירה על החוק, טוב יעשה אם ילך עד הסוף ויחוקק את חוק 'ביבי מלך ישראל'. חוק שיכריז על שושלת נתניהו כיורשתה הטבעית של מלכות בית דוד, ויכתיר את נתניהו למלך מורם מעם ופטור מלעסוק בזוטות דוגמת שמירה על החוק. על הדרך ניתן יהיה לתת למלך ביבי הראשון גם את הזכות לסגור כלי תקשורת, להדיח חברי כנסת ועוד שאר זוטות שחבל לבזבז זמן מיותר על חקיקתן", אמר.