על רקע מחירי הדירות הגבוהים ועל רקע אי-היכולת של רבים לרכוש דירה בישראל, נעשה בחודשים האחרונים ניסיון להצית שוב את מחאת הדיור. מדובר בדף פייסבוק בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור" שמעלה פוסטים תגובות וסרטונים העוסקים במחירי הדירות הגבוהים.

מעקב "גלובס" אחר היוזמה החברתית ממשיך גם כעת, לאחר שהדף צבר למעלה מ-20 אלף לייקים, כאשר בעוד יומיים, ביום חמישי הקרוב, ייעשה ניסיון ראשון לגייס את התמיכה הווירטואלית בפייסבוק לתמיכה ממשית ברחוב בהפגנה בכיכר רבין בתל-אביב.

יוזם דף הפייסבוק, כמו גם ההפגנה המתוכננת בעוד יומיים, עדיין מסרב להיחשף, אך בשיחה עם "גלובס" הוא מאשר כי ההכנות בשיאן והצפי הוא שאלפים יגיעו לכיכר רבין, שם נקבע מיקום ההפגנה.

"עד עכשיו חילקנו כ-60 אלף פליירים, ותלינו 8,000 שלטים ברחבי הארץ", מסביר יוזם המחאה, צעיר בשנות ה-30 לחייו. "בנוסף, פתחנו עמותה לגיוס תרומות שאמורה לשמש אותנו גם בהמשך וכרגע מתמקדת בגיוס כספים למען עלויות ההפגנה שמסתכמות סביב 25 אלף שקל". נציין שאיסוף התרומות נעשה דרך אתר "הד סטארט", ובמסגרתו מבקשים אנשי המחאה, באמצעות עמותה שפתחו, עמותת 'בית בישראל', לגייס 25 אלף שקל. עד כה (יום ג' בצהריים) נאספו באתר 18,590 שקל מ-175 תומכים, 74% מהיעד שנקבע.

לגבי היקף ההיענות של תומכי דף הפייסבוק לצאת גם לרחוב ולהגיע להפגנה, אומר יוזם המחאה וההפגנה: "עד כה יותר מ-5,000 איש אישרו הגעה להפגנה בפייסבוק ואני מניח שעוד אלפים נוספים יגיעו בעזרת הפרסום שנעשה מחוץ לפייסבוק. אני מצפה לכעשרת אלפים איש לפחות. ההפגנה הזאת נקבעה בשביל להפגין נוכחות מחוץ לכותלי הפייסבוק, ולא למען הצגת דרישות כלשהן. עם זאת, נשמח להעביר את המסר שיש פה בועה שעתידה להתפוצץ לכמה שיותר אנשים ולגרום לעוד ועוד להצטרף לדף המחאה שלנו".

מה דעתך על הפתרונות שהממשלה הציבה לפתרון המשבר?


"לגבי הפתרון האחרון של מיסוי דירה שלישית, אנחנו חושבים שהכיוון חיובי והרחקת משקיעים זה מהלך חשוב. אפשר להגדיל את ההיצע עד מחר, אבל ככל שהמחיר יירד יש משקיעים בלי סוף שיקנו וסתם נרוץ אחר הזנב של עצמנו. אבל, אני חושב שצריך להוסיף מנגנון בחוק שימנע את גלגול המס אל השוכרים", אמר.

"כולם טוענים שדירות שלישיות זה נתח קטן מהשוק, אך זו לא השאלה שצריכה להישאל. השאלה שצריכה להישאל היא בכמה דירות בשוק בעלי 3 דירות שולטים? וזה אחוז גבוה הרבה יותר. אנשים שוכחים שכל בעל דירה שלישית ומעלה הוא גם בעל דירה שניה. אני חושב שהיה נכון יותר להטיל מס מדורג על הכנסות משכירות מהשקל הראשון כך שכל מדרגה חדשה תחול גם היא החל מהשקל הראשון. בצורה כזאת, אם בעל הדירה יגלגל את המס לשוכר זה יעלה לו את המס וככל שיעלה יותר את שכר הדירה הוא ירוויח פחות לכיסו, מהלך שגם יוזיל את שוק השכירות וגם את שוק הקניה".

ומה לגבי מחיר למשתכן?

"המדינה נתנה פה הנחות אסטרונומיות לפלח נורא קטן באוכלוסיה. אפשר לעשות דבר הרבה יותר חכם, לדוגמה לתת לכל רוכש דירה ראשונה רק 18% הנחה (פטור ממע"מ) ורק בפרויקטים של קבלנים שיתנו גם מצידם כ-18% הנחה. בצורה כזאת, הרווחת מעל 30% הנחה לכולם כאשר הממשלה משתתפת בחצי והקבלנים בחצי".

"אני חושב שבסופו של דבר לממשלה יש הרבה פתרונות אפשריים מוכנים והיא זו שצריכה לפעול. לדעתי עוד כמה דורות ילמדו על המשבר הכלכלי הגדול שנבע מבועת נדל"ן בתחילת שנות האלפיים, וביבי לא רוצה לככב שם בדפי ההיסטוריה כזה שגרם למשבר הזה לקרות".

 

מה המטרה של ההפגנה ביום חמישי?

"המטרה היא לספר לאנשים שיש פה אינטרסנטים שרוצים לגרום להם לחשוב שהמחירים רק יעלו ונדל"ן זה מניה בטוחה - מה שלא נכון כי המחירים בעבר ירדו - בארץ ובעולם. כל בועות הנדל"ן שהיו בעולם התפוצצו. אנחנו לא נהסס לתקוף פוליטיקאים שלא עושים מאומה לפתור את הנושא או חמור מכך, פועלים נגד בגלל אינטרסים אישיים. לא צריך לישון חודשיים באוהל, כל מה שצריך זה רק להתאגד ולהיות יחד".

כזכור, גם מחאת 2011 התחילה מפוסט בפייסבוק - קריאה של דפני ליף, סתיו שפיר ונוספים לצאת למחות נגד מחירי הדיור הגבוהים. הקריאה בפייסבוק הוציאה עשרות אנשים החוצה. לאחר מכן, הוקמו מאות אוהלים בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים ברחבי תל אביב וגם ברחבי הארץ, ונערכו הפגנות סוערות במספר מוקדים. עם זאת, המחאה, שהחלה כמחאה שהתמקדה במחירי הדירות ודמי השכירות הגבוהים, התפזרה מהר מאוד לעוד שלל נושאים כך שסוגיית הדיור נותרה בסופו של דבר רק אחת מיני כמה. ההפגנה המתוכננת ביום חמישי תעיד כמה אנשים באמת יצאו לרחוב כדי למחות על המחירים הגבוהים.