נבדק: מדוע הועברו 2.8 מיליון אירו לגורמים בישראל?

חברת קאט אויל בודקת נסיבות העברת הכספים בין היתר לשני משרדי עורכי דין ושני בנקים, במסגרת חשדות שהועלו נגד מנהלים בעבר בחברה והקשר לעסקה לרכישת מקרקעין בהרצליה

חברה אוסטרית בשם קאט אויל (C.A.T Oil AG) הנסחרת בבורסה של פרנקפורט, בודקת את הנסיבות של העברות כספים לגורמים בישראל, ביניהם שני משרדי עורכי דין ושני בנקים. זאת, במסגרת חשדות שהועלו נגד מנהלים בעבר בחברה, כולל מנהלת בכירה ובעלת מניות בעבר בחברה זו, אנה ברינקמן. בין השאר נבדקת העברת כספים והקשר שלה לעסקה לרכישת מקרקעין בהרצליה.

חברת קאט אויל עוסקת במתן שירותי קידוח ושירותים נוספים לחברות המפיקות נפט גולמי, בעיקר חברות הפועלות ברוסיה. החל מסוף 2014 התחילה חברה אנגלית בשם ג'ומה (Joma Industrial Source Corp) בניסיונות השתלטות עליה.

הנהלת קאט אויל, בה כיהנה ברינקמן כמנהלת הפעילות וחברת דירקטוריון, כשבידה כ-11% ממניות החברה באמצעות חברה קפריסאית בשם AB PCO Investment Ltd, התנגדה להצעת הרכש של ג'ומה. מוריס דיג'ולס, הבעלים של ג'ומה, ביצע בסופו של דבר מהלך של השתלטות עויינת, בהשקעה של 800 מיליון יורו, וברינקמן עזבה את קאט.

אחרי ההשתלטות על קאט, יזמה חברת ג'ומה הליך בדיקה על הפעילות הפיננסית של קאט ושל חברות הבנות שלה, ובתוך כך נבדקה גם פעילותם של חברי הנהלה בכירים בקאט. הבדיקה נערכה באמצעות חברת רואי החשבון דלויט. לטענת הבעלים החדשים של קאט, בבדיקה התגלו חריגות כספיות, כמו העברת כספים לגופים שונים תוך הפרת אמונים, ניפוח חשבונות של רכישות, והסתרת רווחים בחברות קשורות ואצל ספקים.

באפריל 2015 הודיעו הבעלים החדשים של קאט למשקיעים ולבורסה בפרנקפורט, כי הם פנו למשרד התביעה הראשית של עבירות כלכליות ושחיתות בוינה, בתלונה על המימצאים שהתגלו בבדיקת ספרי החברה, ועל החשדות נגד בכירים בחברה. החברה אומרת, כי בבדיקות שנערכו בספרי החברה נכון לתחילת 2016, נגרם לה נזק של 61 מיליון יורו כתוצאה מהחריגות הללו. בהודעה ובפירסומים אחרים בענין זה לא נמסרה תגובת הבכירים לטענות שנמסרו לתביעה.

כאמור, לאחרונה בודקים נציגי חברת קאט עסקת מקרקעין בישראל - רכישה של קרקע בהרצליה, בשכונת נחלת עדה. קאט בודקת את נסיבות העברת סכום בגובה 2.8 מיליון יורו למשרד עוה"ד שייצגו את בעלי הקרקע המוכרים, והעברת סכום של 400 אלף יורו למשרד עוה"ד שייצג את רוכשי הקרקע.

לא ניתן היה להשיג את תגובותיהם של ברינקמן ובן זוגה. משרדי עוה"ד אליהם הועברו הכספים הודיעו שאין מידע למסור בעניין זה.