המשטרה לא עונה

המדינה ב-2016 לא מסוגלת למנוע מעבריינים להשתלט על עוד ועוד קרקעות

משטרה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זה לא רק החקלאים האומללים שמלינים בתסכול על כך שמשטרת ישראל לא שומרת עליהם ולא עושה את תפקידה ואת מלאכתה להגן עליהם ועל אדמתם. זה לא רק אנשי מושב בית אלעזרי, שמבינים שבאין משטרה, גוף שהפך למעין נוכח-נפקד (נוכח במקרה של תלונות על רעש מהבריכה בבית משפחת רפאלי בהוד-השרון, נפקד בכל השאר), הם נדרשים לעשות דין לעצמם.

זה המדינה שטוענת את זה בעצמה. בדוח מבקר המדינה ממאי האחרון, בפרק שעסק בכלל ברשות מקרקעי ישראל, נכתב במפורש כי על-פי נתוני היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה, בשנים 2012 ועד 2015 היא הגישה למשטרה 224 בקשות לסיוע בביצוע של צווי הריסה מינהליים ושיפוטיים, אולם ברוב המקרים המשטרה כלל לא הייתה שם כדי לעשות את המוטל עליה.

בפועל, הסיוע הנדרש ניתן רק לגבי 68 מהבקשות - 30% מהפניות (שגם ככה מוגשות במשורה), מה שאומר שברוב המקרים העבריינים המשיכו כמובן לצחוק על החוק ועל המדינה. על-פי נתוני רשות מקרקעי ישראל שהופיעו בדוח, בשנים 2013 ו-2014 הגישה רמ"י למשטרה 200 בקשות לסיוע בביצוע של צווי הוצאה לפועל, אולם קיבלה את הסיוע הנדרש רק לגבי 45 מהבקשות (23%). לחייג 100 במקרה של עבירה? אפילו רשויות המדינה כבר לא ממש טורחות לעשות זאת.

בחודש יולי האחרון הניח משרד המשפטים תזכיר לתיקון חוק התכנון והבנייה, שנועד להעניק שיניים מינהליים-אזרחיים למדינה באכיפת הבלגן בתחומי התכנון והבנייה בישראל (למעלה מ-800 אלף עבירות תכנון ובנייה, השתלטות לא חוקית על יותר ממיליון דונם אדמות מדינה). מעין תחליף נכה, אבל אפקטיבי, לחוסר היכולת של רשויות החוק להשתמש בכלים הפליליים הרגילים. תחליף אזרחי במדינה שאין בה באמת משטרה.

במשרד המשפטים ציינו במפורש כי החוק החדש אמור להיות "נדבך מרכזי" לטיפול בעבירות הבנייה. בדברי ההסבר נכתב כי מדובר בין השאר ב"תיקון עקיף לחוק העבירות המינהליות, שיקבע כי עבירות לפי חוק התכנון והבנייה יוכלו להיקבע כעבירות מינהליות, הליך שיאפשר הטלת קנסות גבוהים על מבצעי העבירות, ללא הידרשות למסלול של הליך פלילי". רוצה לומר - השוטרים לא באים, ואנחנו אפילו לא מצפים מהם יותר שיבואו. צווי הריסה של בית משפט? חבל על הטרחה. אין מי שיבצע.

מדינת ישראל בשנת 2016 לא מסוגלת למנוע מעבריינים להשתלט על עוד ועוד קרקעות (או סתם לגנוב משאיות ועדרי בקר), אז לכל היותר היא מנסה לקנוס אותם או להחרים להם קצת ציוד באתר.