התנדבת ל"שומרי הדרך"? צפה לטרטור בבתי המשפט לתעבורה

עו"ד תעבורה בכיר: למרות הערך ההרתעתי החיובי, ספק אם יהיה ערך מעשי לאכיפה האזרחית בכבישים באמצעות מצלמות שמחולקות למתנדבים

לפרויקט "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תהיה משמעות הרתעתית, אך לא בהכרח מעשית - כך מעריך עו"ד שי גלעד, לשעבר יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין וממקימי עמותת "אור ירוק".

במסגרת הפרויקט, שזוכה כיום לפרסום בקמפיין של הרשות, מחולק למתנדבים טלפון ובו אפליקציה, שמאפשרת להם לצלם עבירות תנועה בהם הם נתקלים תוך כדי נסיעה, כאשר הצילומים מועברים אלחוטית למוקד של הרשות ומשם לאגף התנועה.

לדברי עו"ד גלעד, אמנם "תמונה שווה מאלף מילים", אך בכך לא די. לדבריו, לצילום חייב להתלוות הסבר מילולי, כך שעל הצלם המתנדב יהיה להופיע בבית משפט לתעבורה ולהיחקר על נסיבות הצילום. "מאחר שלא מדובר בשוטרים מקצועיים, הרי עדים אלה יעמדו בפני חקירה יסודית בידי עורכי דין מנוסים בבית המשפט. כשיגלו הצלמים כי הם עומדים 'לבלות' ימים ושעות רבות בבית המשפט, חלקם עשויים לוותר במהירה על 'התענוג'".

בנוסף, בשל העובדה שמדובר במתנדב ללא סמכות כשל שוטר, הרי שהוא לא יוכל לעצור את הנהג המצולם, לא יוכל למנוע התהוות תאונה בזמן אמת, וייווצר ספק לגבי זהות הנהג העבריין, שנהג בפועל ברכב בעת הצילום.

מצד שני, אומר עו"ד גלעד, "מאחר שאני סבור כי ההפחתה בכמות תאונות הדרכים טמונה בהרתעה, הרי שככל שגדלה מערכת האכיפה וההרתעה (בהיעדר תקציב להגדלת כמות השוטרים ואמצעי ההרתעה השונים) - כן ייטב. אי לזאת, למרות הקשיים שציינתי לעיל, הגדלת הסיכוי להיתפס משרתת את האינטרס הציבורי". 

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר: "המציאות מוכיחה אחרת ממה שנטען בדברי עו"ד גלעד, משום שבתקופה של מעל לשנה שבה פועל הפיילוט לא זומן מתנדב לעדות ולו פעם אחת. הסיבה היא כי הפלטפורמה נבנתה ואופיינה עם גורמים בפרקליטות ובייעוץ המשפטי של משטרת ישראל כדי למנוע ולייתר את הזימונים עד כמה שניתן. הסרטונים המתועדים נחתמים דיגיטלית על ידי חברת קומדע, שאמונה על החתימות של מערכת המשפט הישראלית.

"אבטחת המידע תוכננה על ידי דוקטור מהטכניון, מומחית אבטחת מידע. ממיזמים נוספים בתחום עולה כי שיעור הערעורים ממילא נמוך למדי מאחר שישנה ראיה חזקה בדמות סרטון וידאו של העבירה. התייעצות עם שופטי תעבורה בדימוס העלתה כי אך לעיתים נדירות יעלה צורך בזימון עד באופן שבו נבנתה ותוכננה הפלטפורמה . טענותיו של עו"ד גלעד נכונות ביחס לסרטונים ביתיים שיוגשו כתלונה. במיזם מתועדות עבירות מסכנות חיים בלבד, ולכן מידת האפקטיביות שלו תהיה גבוהה", נמסר.

שומרי הדרך
 שומרי הדרך