איום ראשון בבג"ץ כנגד התוכנית למיסוי בעלי 3 דירות ומעלה. קבוצת בעלי עסקים פרטיים מדרום הארץ, המחזיקים בדירות להשקעה, פנו במכתב חריף לשר האוצר, משה כחלון, ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ובו הם טוענים כי המס החדש המקודם במסגרת חוק ההסדרים אינו חוקתי, וכי באם החוק יתקדם הלאה במסלול החקיקה, בכוונתם לפנות לבג"ץ בעניין.

"בהצעת החוק יש פגמים רבים הפוגעים בבעלי הדירות באופן לא חוקתי. שני הפגמים הבולטים ביותר הם היותו של החוק בגדר חוק שפוגע רטרואקטיבית בציבור בעלי הדירות; והפגיעה המהותית שיש בחוק בתושבי הדרום והצפון, היינו תושבי הפריפריה". על המכתב חתום עורך הדין אלישע כהן ממשרד כהן ערב.

"מרשיי הם בעלי מקצועות שונים, חלקם עובדים בעבודות-כפיים, למשל במאפייה בעיר באר-שבע. כחלק מהחיסכון שלהם לעתיד, בהיעדר כל עתודות פנסיוניות כפי שמקובל בשוק העצמאיים, רכשו כמה דירות בעיר באר-שבע, על-מנת שכאשר יגיעו לגיל הפרישה תהיה להם האפשרות להזדקן בכבוד וליהנות מפרי עמלם, ללא שיהיו תלויים בילדיהם או יצטרכו חלילה להתדפק על משרדי הרווחה השונים", כך בהמשך המכתב. "הטלת מס חדש על דירה שנרכשה לפני החוק פוגעת רטרואקטיבית בקניינים של מרשיי, והיא בגדר הפקעה ממש של חלק מקניינים. בחלק מהדירות עדיין קיימת הלוואת משכנתא אשר משולמת באמצעות דמי השכירות...

"הטלת המס מערערת לחלוטין את האיזון הכספי שיצרו מרשיי בעת רכישת הדירות. כך למשל, אם הלוואת המשכנתא עומדת על החזר חודשי של 3,000 שקל לחודש, ודמי השכירות הם בסכום זה - הרי שהחלטת המס תגרום לכך שבידי מרשיי יוותרו רק 1,500 שקל לתשלום הלוואת המשכנתא... מדובר בדוגמה בלבד לפגיעה הרטרואקטיבית, שאפשרית גם במקרים אחרים, כגון אדם שרכש דירה לטובת מגורי הוריו או קרוב משפחה אחר, ואינו גובה כלל דמי שכירות".

במכתב מלינים בעלי העסקים גם על כך שהמס המיועד אינו מתייחס באופן שווה לבעלי דירות במרכז הארץ ובפריפריה: "אדם ממרכז הארץ המחזיק אמנם בדירה אחת או שתיים, אך שווי נכסיו עולה בשיעור ניכר על תושב דרום הארץ או צפונה אשר מחזיק ב-3 דירות ומעלה, לא ישלם מס - בעוד שתושב הדרום ימוסה בגין נכסים ששוויים נמוך בהרבה... הצעת החוק היא אם כן בלתי מידתית על-פי פסקת ההגבלה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו... בהיותה מפלה לרעה את תושבי הפריפריה.

 

"התיקונים הם תמיד פני עתיד"

"הצעת החוק בנוסחה כיום שונה מכל תיקון קודם אשר חל תמיד כלפי עתיד, כגון תיקון חוק מיסוי מקרקעין שבו הועלה מס הרכישה. בניגוד להגדלת מס הרכישה, אין בעל 3 דירות ומעלה יכול לשקלל את צעדיו, וזאת במיוחד לאור העובדה שגם הפטור אשר איפשר בעבר מכירת דירה אחת ל-4 שנים ללא תשלום מס שבח בוטל, כך שבכל סיטואציה בה ירצה בעל הדירה להמיר את דירותיו בכסף הוא ייפגע כלכלית".

בסיום המכתב מבקשים שולחיו משר האוצר כחלון לשקול את ביטול הליכי החקיקה או שינוי מתכונתו הנוכחית בשל הפגיעה האפשרית המתוארת במכתב, ומוסיפים כי "אם וככל שהצעת החוק תאושר, באופן שהפגיעות דלעיל יוותרו על כנן, בכוונת מרשיי לעתור לביטול החוק בהיותו סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".