אתמול בחצות נסגרה ההרשמה להגרלה לסדרה א' של זכאי מחיר למשתכן. על פי החלטת מטה הדיור במשרד האוצר, הרשמה הייתה אמורה להיסגר ב-13 בספטמבר או ברגע שמספר מוציאי תעודות הזכאות יגיע ל-60 אלף משקי בית.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני מספר ימים, הצבת האולטימטום על ידי מטה הדיור לנרשמים האיצה את מספר מוציאי תעודות הזכאות, כך שכשבועיים לפני התאריך שנקבע, המכסה כבר התמלאה. המשמעות היא שאותם 60 אלף משקי בית שהספיקו להוציא תעודות זכאות יוכלו כעת להמשיך להשתתף בהגרלות, בעוד מוציאי תעודות הזכאות מעכשיו ואילך יצטרכו להמתין עד שתתקבל החלטה שגם הם יוכלו לגשת להגרלות.

סגירת ההרשמה לסדרה א' של הזכאים היא הזדמנות טובה לעצור ולבחון את תמונת המצב של תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון. על פי סקירת מאגרי הנתונים של רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר, נכון להיום נמכרו לקבלנים ויזמים מגרשים לבניית 17,669 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן. אם נוסיף גם את תוכנית מחיר מטרה, מדובר בהיצע קיים של 19,318 יחידות דיור שכבר נרכשו על ידי הקבלנים והיזמים. זה ההיצע האמיתי שהצליחה להנפיק התוכנית עד כה.

בנוגע להיצע העתידי של התוכנית, נכון להיום מדובר ב-9,164 יחידות דיור במכרזים שטרם נסגרו. אולם מתוך היצע זה, לחלק ניכר מהמכרזים שעל פי נתוני רמ"י אמורים להיסגר עד סוף השנה הנוכחית, לא פורסמה עדיין חוברת מכרז כך שמעבר למודעה שפורסמה באתר, הם עדיין לא ברי תוקף לעיון או בחינה על ידי יזמים.

בנוסף, מתוך מלאי זה ניתן למצוא גם מכרז שהוקפא (בבית שמש לבניית 44 יח"ד), מכרז ללא תאריך סגירה (בירושלים בשכונת גילה לבניית 89 יח"ד) ומכרז בפרדיס בו לא מצויין מספר יחידות הדיור המוזלות שעתיד לכלול המכרז.

בכל הנוגע להגרלות שכבר בוצעו. נכון להיום מדובר ב-3,060 דירות מוזלות שהוגרלו לזכאים, 2,313 דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן ו-747 דירות מוזלות במסגרת מחיר מטרה. מדובר בהיצע לא מבוטל. עם זאת, כאשר בוחנים את מספר הפרויקטים הפתוחים כעת להרשמה, מדובר ב-437 יחידות דיור בלבד, בקרית מוצקין, דימונה, בית שמש, ראשון לציון וירושלים. נציין כי במטה הדיור מדווחים כי בחודש הקרוב עתידות להיפתח הרשמות ל-1,254 יחידות דיור נוספות ברעננה, ירושלים, מעלות תרשיחא, עתלית, ראשון לציון ושדרות, כך שהיצע ההגרלות צפוי לגדול משמעותית.

עם זאת, כל עוד ההרשמה לא נפתחה בפועל, לא התייחסנו לנתון זה בטבלה המצורפת. נדגיש כי רק הזכאים שנכללים בסדרה א' יוכלו לגשת להגרלות האמורות שטרם פורסמו. מטרת משרד האוצר היא להמשיך ולהוציא כמה שיותר יחידות דיור להגרלה. על פי מספר יחידות הדיור בהם זכו יזמים וקבלנים ההיצע קיים, אם כי עד כה רק חלק קטן ממנו יצא להגרלה.

לגבי התחלת העבודה לבניית הפרויקטים השונים, נכון להיום רק בלוד ובעפולה החלו העבודות בפועל, כאשר בקרית מוצקין ובראש העין נערכים הקבלנים לבנייה.

 

כמה שיותר הגרלות

כעת האתגר של שר האוצר הוא להוציא לפועל כמה שיותר הגרלות, ולקדם בנייה של כמה שיותר פרויקטים כדי שזכאי סדרה א' יוכלו להתחיל לזכות בהגרלות ומשום שמספר הזכאים הוגבל בסדרה זו, וככל שיתקדמו הזכיות כך יגדל הסיכוי של מי שטרם זכה.

עם זאת, נכון להיום הנתונים מעידים שההיצע הקיים טרם מספק כדי לענות על הזכאות של חברי סדרה א' כולה, 60 אלף זכאים כזכור.

בעוד מספר יחידות הדיור שנכלל במכרזים בהם זכו יזמים וקבלנים עומד על קרוב ל-20 אלף (כולל מחיר מטרה) והיצע המכרזים העתידי עומד על כ-9,164, מדובר בנקודת זמן זו בהיצע שיענה על מחצית מהביקוש בסדרה א' בלבד. במשרד האוצר, במשרד השיכון והבינוי וברשות מקרקעי ישראל יידרשו להוציא עוד מכרזים לעשרות אלפי יח"ד מוזלות במסגרת מחיר למשתכן כדי לעמוד בביקוש.

זאת בין היתר הסיבה להרחבת תוכנית מחיר למשתכן גם מחוץ למסלול השיווק הרגיל של רמ"י, כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", על ידי מתן אפשרות לקבלנים ויזמים לשלב דירות מחיר למשתכן גם בפרויקטים רגילים, גם על קרקע פרטית.

שאלות ותשובות: המכסה נסגרה, מי שיירשם ייכלל בסדרה ב'

■ באוצר הכריזו שההרשמה לסדרה א' תהיה פתוחה עד 13 לספטמבר. מדוע היא נסגרה כעת?

העדכון של תוכנית מחיר למשתכן והחלוקה לסדרות קבעה אמנם את תאריך היעד להרשמה על 13 לספטמבר אולם ציינה גם שסדרה א' תכלול רק 60 אלף זכאים. כך, ברגע שהמכסה של 60 אלף מוציאי תעודות זכאות הגיעה לכדי מימוש, סדרה א' נסגרה וכל מי שיירשם מאוחר יותר יכלל בסדרה ב'.

■ למה שזכאי יוותר על זכייה בהגרלה?

אמנם נשמע מופרך שמי שמקבל מתנה מהמדינה בדמות מאות אלפי שקלים יוותר על ההזדמנות, אך ההגרלות שכבר בוצעו מעידות כי הביטולים קיימים. ביטול זכייה יכול להיעשות מכמה סיבות. ראשית אם הזוכה מגלה כי מחירי הדירות בפרויקט יקרים מדי בשבילו והוא לא יוכל לעמוד במשכנתא. שנית, סדר הזכייה בהגרלות מאפשר בחירה של הדירות, לעתים מי שזוכה במקומות האחרונים נשאר עם דירות מסוימות שעשויות להיות גדולות מדיי או קטנות מדיי לצרכיו.

במקביל, יש מי שיזכה בהגרלה במקום מרוחק ממקום מגוריו או עבודתו ויחליט שהוא לא מעונין לרכוש דירה, גם אם מוזלת, באזור זה. תוכנית מחיר למשתכן אומנם אוסרת על מכירת הדירה 5 שנים מיום קבלת המפתח, אך מאפשרת את השכרתה בשוק החופשי. עובדה זו יכולה לאפשר גם למי שלא מעוניין לגור במקום בו זכה בהגרלה לרכוש דירה ולהשכיר אותה, אך חשוב לזכור שבמקרה כזה הופך הזוכה למשקיע על כל המשתמע מכך, והדבר לא מתאים לכל אחד.

■ מתי אוכל להירשם להגרלות בסדרה ב'?

נכון להיום שאלה זו נותרת ללא תשובה. זכאי סדרה ב' לא יוכלו להירשם לאף הגרלה במסגרת מחיר למשתכן או מחיר מטרה עד הודעה חדשה. במטה הדיור מסבירים כי נכון להיום העדיפות המלאה תינתן לזכאי סדרה א', ולקראת תחילת שנה הבאה ייבחן היצע הדירות המוזלות כמו גם היצע הדירות שיוצאות להגרלה ויוחלט מתי לפתוח את ההרשמה גם לזכאי סדרה ב'.

עוד על פי מטה הדיור, ייתכן שבשלב הראשון ישתנה מאזן העדיפות וכאי סדרה א' יקבלו עדיפות גדולה יותר מזכאי סדרה ב'. כאמור, ולקראת סוף השנה הנוכחית או בתחילת 2017 יוחלט כיצד יקבעו התנאים.

■ למה חלוקה לסדרות מגדילה את סיכויי הזכייה?

החלוקה לסדרות נעשתה משני טעמים. הראשון, לדברי מטה הדיור באוצר, הוא אכן להעניק סיכוי גדול יותר של זכייה במכרזים, על ידי יצירת מאגר זכאים סגור שלאט לאט יצטמצם עם פרסום עוד ועוד הגרלות.

כדי להבין את המצב החדש שנוצר אפשר לדמות את סדרה א' לכובע אליו נזרקים פתקי הגרלה. לפני החלוקה לסדרות, הכובע כל הזמן התמלא בפתקים (מוציאי תעודות הזכאות) וקצב ההגרלות לא היה באותו קצב בו הכובע התמלא. כעת, הכובע מלא ב-60 אלף פתקים וכל הגרלה שתיסגר תוציא ממנו את הפתקים שעלו בגורל ללא הכנסת פתקים חדשים. מסיבה זו, סיכויי הזכייה של חברי סדרה א' רק יילכו ויגדלו ככל שיהיו יותר הגרלות.

הסיבה השנייה לחלוקה לסדרות הייתה כדי לנסות ולהבין את גודל הביקוש. במטה הדיור לא הצליחו להבין מדוע לאחר חודשים ארוכים נרשמו רק כ-50 אלף זכאים לתוכנית, בעוד האומדן הראשוני דיבר על מאות אלפים. החלוקה לסדרות קבעה בפעם הראשונה דד ליין במסגרתו נדחקו הזכאים להוציא תעודות זכאות, ואכן המציאות מעידה כי הזכאים נחפזו להירשם: תוך כשבוע מולאה המכסה. קצב ההרשמה מעיד כעת כי מספר הזכאים גבוה ממספר הנרשמים עד כה, מה שמאותת למטה הדיור מה ההיצע שעליו הוא צריך לעבוד.

מחיר למשתכן

מכרזים