אורמת תשלם 11 מיליון דולר כדי להסיר תביעת הונאה

שתי עובדות לשעבר טענו שאורמת ביצעה, לכאורה, פעולות הונאה שהביאו לכך שקיבלה מענקים בהיקף של כ-137 מיליון דולר מממשלת ארה"ב

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

לקראת הנפקת אגרות החוב של אורמת  , החברה "מנקה את השולחן" ומודיעה על הסכם פשרה עם שתי עובדות לשעבר שתבעו אותה בעבר וטענו כי החברה הונתה את הרשויות בארה"ב. במסגרת הסכם הפשרה אורמת אינה מודה באשמה, אך מסכימה לשלם סכום של 11 מיליון דולר שיסגור את הפרשה מבחינתה.

בעבר טענו באורמת כי תביעת העובדות היא "חסרת כל בסיס", וכי החברה תגן על זכויותיה בכל דרך. עם זאת, ההערכות הן שהעלויות הגבוהות של ניהול המשפט - סכומים של מיליוני דולרים - ותשומת-הלב הניהולית הנדרשת הן שהביאו את החברה להגיע לפשרה עם התובעות.

ההסכם כפוף לאישור הממשל בארה"ב, וההערכה היא כי לא צפויה בעיה בהשגת האישור.

אורמת, המנוהלת על-ידי יצחק אנג'ל ונמצאת בשליטת קרן פימי, עוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית. התביעה, הנוגעת לתקופה שלפני כהונתו של אנג'ל, הוגשה על-ידי שתי עובדות לשעבר, טינה קלילונג וג'יימי קל. השתיים טענו כי אורמת ביצעה לכאורה פעולות הונאה, שהביאו לכך שקיבלה מענקים בהיקף של כ-137 מיליון דולר מממשלת ארה"ב, זאת כחלק מתוכנית תמרוץ של הממשל הקשורה לתחום ייצור האנרגיה.

התביעה הוגשה במסגרת מנגנון המאפשר לחושפי שחיתויות לתבוע בשם הממשל על הוצאת כספים שלא כדין ולקבל עד 35% מן הסכום. אורמת העריכה בעבר בדוחותיה את עלות הפיצויים בסך של עד 375 מיליון דולר.

טענת העובדות הייתה כי אורמת מסרה מידע כוזב לרשויות - בין היתר שתחנת הכוח Brawley שאורמת הקימה בקליפורניה התחילה לפעול ב-2010, בעוד שלטענתן התחנה פעלה כבר מסוף 2008 ורשמה הכנסות של כ-2.5 מיליון דולר.

בהליך המשפטי שהתנהל עד כה הספיק בית המשפט המחוזי בנבאדה לדחות את בקשת אורמת להליך מקוצר ואת בקשת התובעות להגיש תשובה נוספת לבית המשפט. ההליך נכנס לשלב של גילוי תצהירים, אך כאמור הוא מסתיים כעת בפשרה.

בדרך להנפקת אג"ח ברבע מיליארד דולר 

לפי הערכות, המרוויחים העיקריים מההליך יהיו עורכי הדין. עורכי הדין של התובעות יקבלו כמחצית מהסכום שתשלם אורמת, ומתוך היתרה, הרוב יגיע לממשל האמריקאי, והיתר לתובעות, כשגם מתוך הסכום הזה הן ישלמו חלק נוסף לעורכי הדין. כך שבסופו של דבר, הן יקבלו יחד סכום שמוערך בפחות מ-1 מיליון דולר. 

כפי שנחשף ב"גלובס" בסוף יולי, אורמת פועלת לגייס חוב מגופים מוסדיים בישראל. הנפקת האג"ח, שהיקפה 250 מיליון דולר, צפויה להתקיים במהלך השבוע הקרוב, והיא זכתה לדירוג A פלוס מחברת הדירוג מעלות. הגיוס ייעשה במטרה למחזר חוב קיים בסדרת אג"ח לא סחירות שהנפיקה אורמת טכנולוגיות למוסדיים ב-2010-2011, בהיקף של כ-250 מיליון דולר ובריבית של כ-7%, שצפויות להיפרע בתחילת אוגוסט 2017.

הדיווח על הסכם הפשרה בתביעה מגיע כאמור גם על רקע הגיוס הצפוי. עד כה אורמת דיווחה על ההתפתחויות רק במסגרת הדוחות הרבעוניים שלה.

אורמת נסחרת בבורסות ניו-יורק ותל-אביב בשווי של 2.4 מיליארד דולר.