צניחה בחלל: חששות המשקיעים בדבר עתידה העסקי של חברת הלוויינים חלל תקשורת , בעקבות השמדת הלוויין עמוס 6 בפיצוץ טיל השיגור שלו בסוף השבוע, באו לידי ביטוי בעוצמה במסחר במניית החברה היום. בשעות הצהריים צנחה המניה בכ-33%, ושווי החברה התרסק לכ-550 מיליון שקל (בתחילת היום צנחה המניה ביותר מ-40%). גם סדרות האג"ח של חלל, הנמצאת בשליטת שאול אלוביץ', הגיבו בירידות חדות של עד 8%, לתשואות של עד 7%.

לחלל יש שש סדרות אג"ח סחירות, בהיקף של קרוב ל-1.6 מיליארד שקל, ובדוחות הרבעון השני הציגה סך התחייבויות בהיקף של 1.9 מיליארד שקל (458 מיליון דולר). זאת כשהונה העצמי עמד על 153 מיליון דולר, ובקופתה מזומנים, מזומנים מופקדים אצל נאמן ופיקדונות בהיקף של כ-95 מיליון דולר. בחברה ציינו היום, כי היא "עומדת בכל אמות המידה הפיננסיות הקיימות בכל סדרות האג"ח שהנפיקה", וכן כי "אין כל חשש סביר כי לא תעמוד באמות המידה". עם זאת, ההון העצמי של החברה צפוי לקטון ב-30 מיליון דולר.

הירידות היום השלימו צניחה דו-יומית של כמעט 40% במניית חלל, והרחיקו את החברה בכ-65% מתחת לשווי שיא של 1.45 מיליארד שקל שלפיו נסחרה לפני שנתיים וחצי, וב-50% מהשווי שלפיו הייתה החברה אמורה להימכר, בעסקה שעליה דיווחה לפני פחות משבועיים, לתאגיד התקשורת הסיני Xinwei, תמורת 285 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל) - סכום ששיקף פרמיה של קרוב ל-30% על מחיר השוק באותו מועד.

מחיר העסקה הפך כעת בלתי רלוונטי, וקרוב לוודאי שהיא תבוטל. ההסכם בין הצדדים כלל כמה תנאים, ובהם שיגורו בהצלחה של עמוס 6, והשלמת הבדיקות שלו במסלול. בחלל ציינו היום בנושא, כי "החברה עדכנה את הרוכשת לגבי אובדן הלוויין, ובוחנת, ביחד עמה, את האפשרות לתיקון ההסכם והתאמתו למצב החדש". נפגעת פוטנציאלית נוספת מביטול העסקה היא חברת הפרויקטים ח. מר, המחזיקה כ-3% ממניות חלל, שצפתה רווח לפני מס בהיקף של כ-28 מיליון שקל ממכירת החברה לסינים. מניית ח. מר איבדה במהלך המסחר עד 10% אך בהמשך התמתנה הירידה.

 

מאיר סלייטר, מנהל מחלקת המחקר בבנק ירושלים, אמר היום כי "מה שהלך לאיבוד בסוף השבוע הוא גדול מאוד, וכל עתיד החברה היה בנוי עליו. אבל חלל מפסידה לא רק את העתיד אלא גם את ההווה, משום שהיא צריכה להמשיך לשרת לקוחות עד שתעלה לוויין חלופי, והחלופות יעלו לה כסף. עיקר ההפסד הוא תזרים ההכנסות שהיה צפוי להגיע מעמוס 6, ומותיר אותה עם תזרים של שני לוויינים ותיקים. משמעות המצב החדש הוא, שלבעלי המניות ייקח עוד כמה שנים עד שיראו כסף שהחברה מייצרת, מעבר להחזר לבעלי החוב, והדבר יוצר באופן טבעי ירידה חדה בשווי ההחזקה שלהם".

צופים החזרים של 232 מיליון דולר

הדרמה בחלל החלה ביום חמישי אחר הצהריים, אז נודע כי במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין עמוס 6, באתר השיגור בקייפ קאנאוורל שבפלורידה, ארה"ב, השייך למפקדת החלל של חיל האוויר האמריקאי, אירע פיצוץ שגרם לאובדן מלא (total loss) של הלוויין. פיצוץ עמוס 6 ממשיך רצף עגום עבור חלל, שבסוף 2015 ספגה מכה קשה אחרת, אז איבדה את הקשר שלה עם הלוויין עמוס 5, והשירותים שסופקו ללקוחותיו פסקו.

בשיחת ועידה שקיימה הנהלת חלל בשעות הצהריים היום, נמנעו מנהליה מלצאת בהצהרות חד-משמעיות לגבי העתיד, בעיקר בשל הקושי להעריך בזמן כה קצר את ההשלכות הכוללות של האירוע על עתיד פעילותה. מדיווח שהועבר לבורסה בשעות הבוקר, עולה כי בחברה צופים החזר של עיקר ההשקעה בעמוס 6.

בחלל תקשורת עדכנו, כי בהתאם להסכם בינם לבין התעשייה האווירית, על תע"א להשיב לחברה 205 מיליון דולר, השבה מלאה של הכספים ששילמה החברה לתע"א מכוח הסכם הרכישה של הלוויין, מתוכם חלל נדרשת לשלם לממשלת ישראל 17 מיליון דולר. בתע"א פרסמו היום עדכון דומה, והעריכו כי החברה תיהנה מכיסוי ביטוחי מלא.

בשל מועד פיצוץ הלוויין, טרם שיגורו, פוליסות ביטוח השיגור שרכשה חלל (בהיקף כיסוי של 330 מיליון דולר) לא הופעלו, והחברה צפויה לקבל החזר ביטוחי בהיקף של 39 מיליון דולר עבור הפוליסות שרכשה. כמו כן ציינו בחלל, כי חברת השיגור - SpaceX של היזם אילון מאסק - צפויה להשיב לה 50 מיליון דולר, או לחלופין לבצע עבורה שיגור של לוויין עתידי, "תוך שימוש בהסכם הקיים והתשלומים שבוצעו מכוחו".

בסך הכול, בחלל צופים החזרים בהיקף של 232 מיליון דולר (כולל 5 מיליון דולר המופקדים בחשבון נאמנות) - סכום המכסה את התחייבויות אג"ח סדרות י"ג ו-י"ד של חלל, שתנאיהן קובעים כי במקרה של כשל מוחלט בלוויין, החברה נדרשת לבצע פדיון מוקדם כפוי למחזיקים. אג"ח זה גויסו למימון הלוויין, והחברה העניקה למחזיקים שיעבוד ראשון עליו.

צבר ההזמנות הוערך ב-345 מ' ד'

לוויין התקשורת עמוס 6 נועד להוות את בסיס ההכנסות העתידיות העיקרי של חלל תקשורת, וצבר ההזמנות שלו עמד על היקף מוערך של כ-345 מיליון דולר. אחד ההסכמים הבולטים שיתבטלו מפיצוץ הלוויין הוא זה שעליו חתמה חלל מול ענקית האינטרנט פייסבוק, בהיקף של 95 מיליון דולר. בשנה שעברה דיווחה חלל כי עמוס 6 ישמש את פייסבוק לאחד המיזמים המרכזיים שהיא מקדמת בשנים האחרונות - חיבור מדינות עולם שלישי ביבשת אפריקה לרשת האינטרנט.

באותה עת העריך מנכ"ל חלל תקשורת, דוד פולק, כי ההכנסה העתידית מפייסבוק עשויה לצמוח בצורה משמעותית, ואמר כי "ההסתכלות לעבר אפריקה עלתה לנו כמה עשרות מיליוני דולרים, ועכשיו היא הובילה אותנו לשיתוף הפעולה עם הגוף הכי חזק והכי מתאים בנושא הזה, פייסבוק, ולצדו הכנסה עתידית של כ-100 מיליון דולר בתקופה של 5 עד 7 שנים. הואיל ואורך חייו של עמוס 6 מתוכנן להיות כ-15 שנה, אני מעריך שניתן יהיה גם לשלש את הסכום הזה - ובמקביל לעשות את דריסת הרגל הראשונה בפייסבוק לקראת עסקאות נוספות שיבואו בעתיד".

במסגרת שיחת הועידה היום, העריכו בחלל כי יוכלו לשמר כ-10%-15% מצבר ההזמנות, וזאת בתלות בחלופות שיימצאו ללוויין האבוד. בחברה ציינו, כי "יש שירותים שניתנים בחלק מהתדרים, שנוכל לשמר באמצעות עמוס 3 ופתרונות חלופיים, ונוכל לשמר חלק לא מבוטל מצבר ההזמנות, אבל עם זאת, יש שירותים שלא נמצא עבורם פתרונות מתאימים, וכנראה שנפסיד אותם". עוד הוסיפו, כי "כדי להמשיך את התפתחות החברה, ולהמשיך לספק את השירותים ללקוחות, נקבל החלטות בזמן הקרוב, ונחפש חלופות לשיגור לוויין בלו"ז מואץ".

בחברה, עוד טרם הפיצוץ, כבר החלו לתכנן את "עמוס 7", אולם כיום לא יכלו שם להעריך כמה אחוז מצבר ההזמנות הקיים יוכל להיות רלוונטי עבורו, וכמה מהלקוחות יסכימו להמתין לפחות שנתיים עד לשיגור לוויין חדש לחלל.

חלל חתמה בנובמבר 2012 על הסכם לרכישת עמוס 6 מהתעשייה האווירית (תע"א) שיועד להחליף את עמוס 2 בתחילת חודש נובמבר הקרוב. עמוס 6, שבנייתו התארכה מעבר למתוכנן, היה גדול משמעותית מעמוס 2, וכך היה צריך להגדיל את מקורות ההכנסה של חלל תקשורת, עם תדרים לכיסוי המזה"ת ויבשת אירופה.

חלל תקשורת, הנמצאת בשליטת שאול אלוביץ' (64% באמצעות יורוקום), מחזיקה כיום בשלושה לוויינים פעילים - עמוס 2, עמוס 3 ועמוס 4, שבאמצעותם היא מספקת שירותי תקשורת. עמוס 2, כאמור, נמצא בסוף חייו המבצעיים, ובעקבות אובדן עמוס 6 יפעלו בחברה להאריך את משך פעולתו, ככל הנראה בכמה חודשים נוספים.

יתרת אורך חייו של עמוס 3 הוערכה בדוחות 2015 של חלל בכ-10 שנים, ושל עמוס 4 ב-13 שנים.

אירועים בולטים בחלל תקשורת