ועדת השרים קבעה: בקרוב יוקמו בנקים חברתיים

ועדת שרים לתיקוני חקיקה אישרה את הצעת שר האוצר כחלון המסדירה את פעילותם של אגודות אשראי וקופות גמ"ח שנועדו להגביר את התחרות בשוק האשראי הקמעונאי

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ועדת שרים לתיקוני חקיקה אישרה היום (ג') את הצעתו של שר האוצר, משה כחלון, המסדירה את פעילותם של אגודות אשראי וקופות גמ"ח (גמילות חסדים) שנועדו להגביר את התחרות בשוק האשראי הקמעונאי. ההצעה היא חלק מהתוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 שאושרה בממשלה לפני כחודש.

על-פי ההצעה תתאפשר הקמתן של אגודות אשראי וקופות גמ"ח. אגודת אשראי היא אגודה שיתופיות המציעה שירותי פיננסיים שונים לחברי האגודה ביניהם: פיקדונות, מתן אשראי, ניהול חשבון עו"ש וניהול תיק ניירות ערך. הקמה של האגודות צפויה לתרום להגברת התחרות בשוק האשראי ובמערכת הבנקאית ולהפחתת הריכוזיות. במדינות האירופיות אגודות אשראי מהוות 20% ממגזר הבנקאות.

בנוסף המודל העסקי של האגודות שאינו למטרת רווח אלא לטובת החברים צפוי לאפשר מתן שירותים פיננסים במחירים נמוכים. במסגרת הסדרה זו של אגודות אשראי, חסמי הכניסה לשוק מופחתים בצורה משמעותית (לדוגמה הדרישה של ההון העצמי יורדת מ-75 מיליון שקל ל-3 מיליון שקל בלבד). שינוי זה יאפשר לאגודות אשראי לפעול ולקבל רישיון, דבר שנמנע מהן תקופה ארוכה.

בנוסף להסדרת פעילותן של אגודות אשראי מוסדר ענף קופות גמילות חסדים, אשר בו פועלים גופים שמספקים אשראי ללא ריבית. גופים אלה פועלים לרוב במוסדות גמילות חסדים במגזר החרדי, ובחלק גדול מהמקרים, לצד מתן ההלוואות עוסקים גם בקבלת כספים באמצעות תרומות מותנות, המהוות מעין פיקדונות, ובניהולם של כספים אלה.