רשות ההגבלים העסקיים פנתה היום (ד') לשר התחבורה בבקשה לפעול לעידוד כניסת תחבורה שיתופית לישראל, דוגמת "אובר", "ליפט" דומיהן וללא קשר לענף המוניות הקיים.

מבדיקה של הרשות בחודשים האחרונים עולה כי "הרגולציה הקיימת בתחום התחבורה מונעת כניסת שירותי מוניות מתקדמים ומבוססי טכנולוגיה המקשרים בין נוסעים לבין נהגים פרטיים המבקשים להציע את שירותיהם". לדברי הרשות, כניסת אמצעי תחבורה נוספים מגדילה את אפשרויות הבחירה הניצבות בפני הצרכן, ותאפשר פיתוח חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית.

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, פנתה למשרד התחבורה בבקשה להקים צוות ממשלתי משותף, בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר, לצורך הסרת חסמי הרגולציה וקידום הטמעת אמצעי תחבורה שיתופית. בפנייתה למשרד התחבורה נכתב: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, והטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה".

הרשות טוענת כי התוצאה המעשית של הרגולציה הקיימת היא "הגבלת השירותים שיכולים להיות תחליף קרוב לנסיעה בכלי רכב פרטיים. השימוש בכלי רכב פרטיים משפיע על העומס בכבישים, בעיות חניה בערים וזיהום האוויר. מתן אפשרות לכניסתם של שירותי מוניות מתקדמים יאפשר לאנשים לנטוש את השימוש ברכב פרטי (...) הפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים כיום מגוון רחב של אפשרויות לשירותי מוניות מתקדמים ומביאים תחרות מבורכת לשוק זה. המצב הרצוי הוא שהצרכן יוכל לעשות שימוש בטלפון הנייד שברשותו כדי להשיג אמצעי תחבורה זמין, וכדי להשוות בקלות בין מחירי אמצעי התחבורה השונים".

 

יצוין כי משרד התחבורה התנגד בשנתיים האחרונות בתוקף לכניסה של שירותי הסעות שיתופיים, ובראשם "אובר", בטענה כי "פגיעה בבעלי המוניות תקטין את יכולתם להתחרות בשוק בשל ההוצאות השונות המוטלות עליהם… ועלולה אף להוביל לקריסת ענף המוניות". הנושא אף היווה לפני מספר חודשים עילה לעימות פומבי וגלוי בין ראש הממשלה לבין שר התחבורה ישראל כץ, שאמר כי אם המדינה מתכוונת לעודד שירותים כאלה עליה להכין מיליארדי שקלים לפיצוי ענף המוניות.