גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מחברה ציבורית מצפים גם להגינות, ובאי.די.בי זה לא קורה"

פיני שחר, סגנה של דורית סלינגר, דוחה טענות אדוארדו אלשטיין לפיהן מתווה מכירת כלל ביטוח לא ראוי ולא צודק: לא הרגולציה אשמה שלא נמצא קונה, אלא המחיר

פיני שחר. צילום: איל יצהר
פיני שחר. צילום: איל יצהר

מאז קיץ 2013, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשותה של דורית סלינגר, נמצא בעיצומם של מהלכים-משני-מציאות רבים שמטרתם המוצהרת היא לשפר את מעמד הצרכן הישראלי, והובילו את האגף לשורה ארוכה של עימותים בעוצמה חריגה עם הגופים עליהם הוא מפקח.

עתה, כשלוש שנים לאחר כניסתה של הממונה לתפקיד, האוצר ממשיך לסמן שלא יעצור את שטף הרפורמות שלו: היא וצוותה מעוניינים לקדם כניסת חברת ביטוח חדשה, טכנולוגית וישירה, שתזכה להקלות ואולי תביא לבשורה תחרותית נוספת. ברקע נמצאת שאלת מכירת השליטה בכלל ביטוח, שהפיקוח העביר לידי נאמן חיצוני, אשר הגיעה לכותלי בית המשפט. לצידה יש חברות ביטוח וגופים מוסדיים נוספים שעל המדף, אך רוכשים שאושרו - אין.

בראיון ל"גלובס", משתף פיני שחר, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, והאיש שאחראי על הפיקוח, המידע והדיווח, ועל רישוי גופים מוסדיים באגף, מה מנע עד כה אישור מכירת השליטה בכלל ביטוח והפניקס, מהם היעדים הטכנולוגיים שהאוצר מסמן לגופים עליהם הוא מפקח ועוד, וגם מגונן על האגף וטוען שבניגוד לטענות מהשוק המפוקח, הם ממש לא הקריבו את שאלת היציבות לטובת התחרות והכותרות המפרגנות.

אחד הנושאים הבוערים ביותר הוא השליטה בכלל ביטוח, שעומדת למכירה כבר כמה שנים, ועד כה אין קונה שאושר על ידי האוצר, כך שהמניות אמורות להימכר דרך שוק ההון. זאת, בהתאם למתווה עליו סיכם האוצר עם בעלי החברה כבר לפני מספר שנים. ואולם, בחודשים האחרונים פרץ עימות חריף בין בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, לבין הפיקוח, שבו אלשטיין טוען שהאוצר פוגע בו ומוביל מתווה מכירת מניות לא ראוי ולא צודק. הנושא אף הגיע, כאמור, לאחרונה להכרעה בבית המשפט המחוזי בת"א.

- מה דעתך על הצעדים של אלשטיין, שמתנגד למתווה שבעבר הסכים עליו. מה שהוא עושה לגיטימי או לא ראוי ואף לא ישר?

"זוהי התנהלות לא ראויה, של חוסר תום לב ושל פחדנות. מה אי.די.בי עושים? הם מחזיקים את המקל משני צדדיו. מצד אחד הם אומרים שהמתווה נעשה בחוסר סמכות ואינו צריך להתקיים, אבל מהצד השני הם אומרים בתשקיף שהוציאו לאחרונה לגיוס אג"ח, שהם רוצים שיעבוד בכפוף למתווה. זוהי התנהלות בחוסר תום לב.

"מבחינתנו המתווה למכירת מניות כלל ביטוח דרך השוק תקף. כבר כמעט שלוש שנים עברו מאז שאלשטיין ושותפו דאז, מוטי בן משה, חתמו על המתווה הראשון - עליו הם ידעו מראש. עוד קודם, הראשון שחתם על המתווה היה נוחי דנקנר, עם משפחות לבנת ומנור, ששלטו באי.די.בי טרם ההסדר.

"אי.די.בי התנהלו לאורך השנים לפי המתווה, ואף חתמו אחר כך על המתווה השני שנתן הארכה בפועל של שנה וחצי. עתה, רק אחרי שהם לא הצליחו למכור את החברה, הם נזכרו פתאום שהמתווה לא חוקי ואין להוציאו לפועל. מחברה ציבורית בישראל מצפים גם להגינות וכאן זה לא קורה".

"מנסים למשוך זמן"

- אלשטיין ואנשיו טוענים שיש לתת להם זמן להביא רוכש אסטרטגי שישלם להם פרמיית שליטה, אחרת ייגרם להם נזק רב מדי. לידיעתך, יש כיום רוכש רציני על הפרק בכלל ביטוח?

"איני מכיר רוכש בכלל ביטוח, וזאת בדיוק הבעיה".

- אז מה, לדעתך, אי.די.בי מנסים להשיג במאבק נגד מימוש מתווה המכירה דרך השוק?

"הם מנסים למשוך זמן, נקודה. הם רוצים לחכות למכירה או עד שמחיר המניות יטפס, וזה בעצם אומר להחזיק במניות לנצח. מבחינתנו זו החזקה במניות שלא כדין. מדוע? לפי החוק כל מי שרוכש מניות שליטה בחברת ביטוח צריך לקבל היתר בהתאם לחוק, ולאי.די.בי אין היתר. לכן יש נאמן - כדי לא להפר את החוק. עתה הם אומרים שהמצב הזה נוח להם, על אף שהוא לא חוקי".

- לאלשטיין יש סיכוי לקבל מכם אישור להחזיק באמצעי שליטה?

"כבר בדקנו אותו פעם באמצעות אי.די.בי, כשהם ביקשו - הוא ובן משה - והתשובה שנתנו הייתה שלילית. בעיקר בגלל שלאי.די.בי אין הון עצמי ראוי לדרישותינו. בכל אופן, ואם הוא יבקש את ההיתר שלא דרך אי.די.בי - כל ההתנהלות שלו עכשיו תילקח בחשבון".

- עד ה-7 בספטמבר יש למכור לפחות 5% ממניות כלל. זה יקרה?

"הנאמן טרי בחר ללכת לבית המשפט כדי לקבל את הגנתו, שיגיד לו איך ליישם את המתווה. הדיון נקבע ל-21 לספטמבר, ולכן המכירה ממתינה לפחות עד אז".

- מה אתה מצפה מבית המשפט בהקשר זה?

"אני מצפה מבית המשפט שייתן הגנה לנאמן משה טרי. טרי לא פנה כדי שיחליט אם המתווה בתוקף או לא, אלא פנה לפי חוק הנאמנות כדי שינחה אותו איך ליישם את המתווה. לכן אנו מצפים שבית המשפט ינחה כיצד לפעול ליישום המתווה, משום שאי.די.בי מאיימת עליו כדי שלא יישם את המתווה".

- הפניה של הנאמן לקבל הכוונה מבית המשפט איכזבה אתכם?

"לא. אני מבין אותו. בסופו של דבר הוא אדם פרטי, וכשיש גוף עסקי מאוד גדול שמאיים עליו בנזק של מאות מיליוני שקלים, כשהגוף שנותן לו את השיפוי הוא הגוף שמאיים עליו - הוא מחפש הגנה. אנו לא יכולנו לתת לו הגנה".

- בכל אופן, בסביבתם אומרים שאתם מנעתם מהם למצוא רוכש, בגלל הדרישות הנוקשות מדי שלכם לאישור רוכש.

"מה זה מנענו? הם לא מפרטים".

"כל רוכש פוטנציאלי נבדק לגופו"

- נראה שאתם נגד אישור רוכשים סינים לחברת ביטוח. האומנם?

"אנו לא נגד רוכשים סינים, וכל רוכש פוטנציאלי נבדק לגופו. לא משנה אם הוא סיני, נורבגי או אמריקאי. אנו בודקים מהימנות, חוסן פיננסי, את הניסיון הפיננסי, הניסיון בביטוח, הניסיון בפנסיה, ואולי הקריטריון הכי חשוב - אנו מסתכלים על אמון הציבור".

- אבל היום יש שיח ציבורי ער נגד מכירת ביטוח לסינים. זה אומר שאתם נגד מכירה לסינים?

"עצם זה שעמותות ואנשים ספציפיים אומרים זאת, לא אומר שאנו נעשה כן. אך אנו כן קשובים לציבור, כדי לראות שלא יהיה מצב שאנשים ימשכו את כספם אם נאשר מכירה לגורם מסוים".

- אפרופו רשימת הגופים הזרים כאמור, קרן XIO, שבעבר התעניינה בכלל ביטוח וגם בהפניקס, מקדמת עתה עסקה לרכישת בית ההשקעות מיטב דש, וינגו הסינית במגעים לרכישת הפניקס. מה דעתכם לגביהן?

"לא יודע. נבדוק אותם. XIO לא הגישו בקשה וינגו לא הגישו בקשה מלאה. זה תהליך מאוד ארוך".

- ישנן טענות שהעברת 160 מיליארד שקל לידי סינים - כלומר נכסי הפניקס שיועברו, אם תושלם עסקת מכירת השליטה על ידי בעלת השליטה דלק - תזיק לציבור ותפגע באינטרס לאומי. האומנם?

"אנו בודקים זאת. לא אהיה פרנואידי לחשוב שכל הכסף ייעלם עם המכירה, אך אנו בוחנים איך שומרים על הכסף ובוחנים את הניסיון הפיננסי של הרוכש. יש לנו דרכים להתמודד עם זה, ארסנל הכלים מוכן".

בגלל המחיר, לא הרגולציה

בשנים האחרונות התעניינו בקבוצות ביטוח ובתי השקעות מקומיים כמעט אך ורק גופים סיניים וקרנות השקעה פרטיות, שנחשבות אף הן לגופים שאינם אהודים על האוצר. למעשה, למרות שיש סחורה פיננסית ישראלית רבה שמחפשת רוכש, אין ולו גוף ביטוח מערבי מוביל ומוכר אחד שמתעניין ברכישה בישראל - בניגוד למה שקרה כאן עוד במהלך העשור הקודם. לסוגיה זו משמעות עצומה, לא רק בגלל המהלכים למכירת כלל ביטוח, הפניקס ומיטב דש, אלא גם לקראת מכירת בית ההשקעות פסגות, שצפויה בשנים הקרובות.

- קרנות השקעה הן רוכשות מקובלות עליכם?

"קרנות השקעה אכן מקובלות, אבל אנו מוטרדים מהבטחתן למשקיעים להניב תשואה גבוהה מאוד ומהשקעותיהן לטווח מאוד קצר. מבחינתנו, שלוש שנים להשקעה מוצהרת היא תקופה קצרה מדי".

- מדוע לדעתך רק סינים וקרנות השקעה פרטיות הזדמנותיות, שאינם הרוכשים האידיאליים מבחינתכם, מוכנים לדבר על ביטוח ופיננסים פה ולא גופי ענק?

"גם אנו שואלים את השאלות הללו. לדעתי אין תשובה אחידה. ככלל, חברות אמריקאיות נמצאות בתקופה שהן כמעט לא יוצאות החוצה ולא מחפשות רכישות מעבר לים. זה לא משהו ספציפי בישראל, בניגוד להשקעות בהיי-טק פה שזה משהו אחר לגמרי.

"גם חברות הפיננסים המובילות באירופה כמעט לא עושות כן. מנגד, בסין יש הרבה כסף להשקעה, שהמדינה נפתחת עתה לכל העולם, בעידוד הממשל, וכספם שוטף את כל העולם. גם מבחינת קרנות ההשקעה הפרטיות יש הרבה כסף זול, עם הריביות הנמוכות".

- האם ההתעלמות של קבוצות ביטוח מערביות בולטות מההיצע למכירה בישראל מלמדת על חוסר אטרקטיביות של השוק המקומי, אולי גם בגלל עודף רגולציה?

"זה אומר אולי שהמוכרים מבקשים מחיר גבוה מדי, אולי. הכלכלה מלמדת שכל עסקה צריכה מוכר מרצון וקונה מרצון, וזאת יש לזכור לפני שבאים בטענות על הרגולציה. הכל שאלה של מחיר, וראו את זה בעבר בעסקת פרמירה-אי.די.בי".

הפוך מבנק ישראל

פיני שחר, שנמצא באגף שוק ההון כבר כ-11 שנה, אחראי בין היתר גם על השמירה על יציבותם של הגופים המוסדיים, ובעיקר חברות הביטוח, בנוסף על תחומי הרישוי. בשנים האחרונות הוביל האוצר שורה ארוכה של רפורמות פרו-צרכניות, שנועדו להפחית מחירים ולפגוע ברווחיות בשורת תחומים מרכזיים, כגון הפנסיה, ביטוחי הבריאות, ביטוחי החובה לרכב ועוד.

במקביל, האוצר מוביל תהליך ארוך שנים של הטמעת הוראות אירופיות להבטחת יכולת הפירעון של חברות הביטוח בשם ה"סולבנסי 2". תרגילים שנעשו עד כה מלמדים על פערים בחברות רבות, ועל חוסר יכולת של כמעט כל החברות לחלק כיום דיבידנדים בגלל הוראות אלה - שעדיין אינן מחייבות.

- רבים טוענים שכל הרפורמות שהובלתם צרכניות, ושזה נעשה במודע על חשבון היציבות. אתה חלש מדי באוצר והדאגה ליציבות נדחקת?

"הרפורמות הצרכניות לא סותרות את זה שיש לדאוג ליציבות החברות. כמו כן, אי חלוקת דיבידנד לא אומר שהחברה לא יציבה. איני חושב שיש עכשיו חברה עם בעיית יציבות, ואיני חושש מפשיטת רגל של חברה, חד משמעית.

"לפני שחברות רוצות להרוויח יותר כסף, עליהן לראות איך הן מתנהלות. כשאנו מנתחים את החברות אנו רואים לא מעט מקומות בהם הן יכולות להתייעל, למשל בהוצאות הנהלה וכלליות ובהוצאות התפעול. לדעתנו, חברה שתהפוך להיות דיגיטלית תוכל להתייעל בצורה משמעותית מאוד, ולכל חברה יש מספיק מקומות להתייעל".

- כלומר, צריך להפחית את מספר העובדים בענף. בכמה?

"לאו דווקא את מספר העובדים".

- את מספר המנהלים?

"גם, גם. יש היבטים של תפעול לא יעיל בתהליכים".

- להקטין את התלות בסוכני הביטוח?

"גם. זה הכל. ברגע שיש הוצאות על מערכות מאוד ישנות שצריכות הרבה כסף כדי לתחזק אותן, יש לחשוב על דרכים אחרות להתייעלות. זה גם עשוי להביא למוצרים יותר טובים ונוחים".

- אפרופו המשוואה יציבות-צרכנות: בנק ישראל מתנהל ממש אחרת מכם, כתפיסה, ושם דגש רב על היציבות.

"כן. לאורך כל השנים אנו שמים את הדגש על נושא הצרכנות וההוגנות. יציבות היא לא חזות הכל - היא כלי בשביל שחברות הביטוח יהיו הוגנות לאורך זמן, גם בעוד שלושים שנה. הן צריכות להיות יציבות כדי להחזיר ללקוחות את מה שחסכו, וזו ההגינות".

- בנק ישראל לא הוגן?

"איני אומר שבנק ישראל לא הוגן, זו פשוט ראייה קצת אחרת".

- בקרב הגורמים המפוקחים על ידכם רבים טוענים שהגזמתם ברגולציה וברפורמות. האם הגזמתם בקצב הרפורמות המשמעותיות?

"לא, חד משמעית. כל הרפורמות האלה בסופו של דבר נעשות לטובת הצרכן: כדי שיהיו לו מוצרים טובים יותר, שירות יותר טוב, ושהגופים יהיו הוגנים כלפיו. חלק מהרפורמות האלה פגעו ברווחיות של החברות, אך זאת לטובת הצרכן".

- מבחינתכם, חברות הביטוח הרוויחו לאורך שנים רווחים מוגזמים?

"לא יודע אם רווחים מוגזמים. תלוי בענפים. יש ענפים עם loss ratio (שיעור תביעות המשולמות למבוטחים מתוך הפרמיה המשולמת על ידיהם, ר"ש) נמוך מאוד לאורך שנים, ועם מבנה הוצאות בעייתי. בהחלט יש ענפים עם loss ratio נמוך גם היום. השוק צריך להתייעל מאוד".

- בבנקים יש שני שחקנים גדולים ועוד שלושה קטנים מהם, ונראה שהרגולטור שם מרוצה מהתחרותיות. בביטוח יש חמישה בפנסיוני ודו ספרתי בביטוח כללי. זה לא מספיק? מה יספק אותך?

"מספר השחקנים לא מעיד שום דבר. יש מגזרים עם מספר שחקנים שיכול להיות רב ועדיין אנו רואים שם חוסר תחרות, ביחס לרצון שלנו. בהכללה, השוק - הביטוח והפנסיה - עדיין לא תחרותי דיו. ועובדה, אנו רוצים להכניס עוד שחקנים".

"נעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק הביטוח"

לאחרונה פרסם האוצר את החזון הדיגיטלי של הממונה, דורית סלינגר, שם דובר על מתן הקלות בהון לגופים מוסדיים שיגבשו מדיניות הטמעת וחיזוק הטכנולוגיה, לצד אמירות בדבר חיזוק ההשקעות בחברות פינטק בתחומי הביטוח, ומתן סיוע להכנסת חברת ביטוח חדשה וחדשנית שתפעל רק דרך ממשקים טכנולוגיים.

"דיגיטציה זה נושא שמאוד קרוב אלי", אומר הסגן הבכיר פיני שחר, שמוסיף כי "לתפיסתנו, על שוק הביטוח והפנסיה לעבור לעידן הדיגיטלי, כולל החלפת מערכות הליבה ומעבר לתהליכים שיהיו אוטומטיים. לצערנו ענף הביטוח - החברות וגם הסוכנים - לא שם כיום, כשרמת הדיגיטציה בענף מאוד נמוכה, גם אם יש חברות שמתחילות להיות שם באופן חלקי".

"זה מתסכל אותנו שהחברות לא שם, ואנו בוחנים כיצד לדחוף אותן לתוך העידן הדיגיטלי", מוסיף שחר, ולכן, הוא מגלה, "אנו מתגבשים עם עצמנו ובקרוב נתחיל בצעדים משמעותיים לעשות זאת. למשל דרך הקלות בהון להשקעות מהותיות בטכנולוגיות, בדרכים אחרות לעזור לעולם ההיי-טק הישראלי (תעשיית הפינטק) להיפגש עם ענף הביטוח, ועוד".

אך לא רק זאת, מבחינת שחר ואגף שוק ההון בכללותו, הטכנולוגיה עשויה לסייע לשיפור התחרות בשוק הביטוח. כדי לעשות כן הם ישמחו לנער את הענף ולצרף שחקן חדש שחושב ופועל באופן שנה מהשחקנים המסורתיים, בדומה, אולי, למה שקרה ב-1994 ו-1997, עם כניסתן של חברות הביטוח בשיווק ישיר, שהובילו שינוי תפיסתי שהשלכותיו מוכרות כיום לכל בית בישראל, ומורגשות בארנקים.

"נעודד גם כניסה לתחום של שחקנים חדשים שיפעלו דיגיטלית, בתקווה שזה יגביר את התחרות בשוק הביטוח והשוק המוסדי, ויגביר גם את העניין הדיגיטלי אצל כולם", אומר שחר, שמסביר כי "זה אומר לתת תקופות גרייס והסרת חסמים והגנות ינוקא".

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"