מנכ"ל דניה סיבוס: חרתנו על דגלנו את הבטיחות

(עדכון) - בעקבות קריסת המבנה בתל אביב, הופיע רונן גינזבורג בפני בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות: "קשה לי להתייחס לאירוע בגלל צו איסור פרסום"

רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי
רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי

מנכ"ל חברת דניה סיבוס, האחראית על בניית החניון שקרס ביום שני באסון שגבה את חייהם של שלושה בני אדם לפחות, בא היום (ה') לדיון חירום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

המנכ"ל, רונן גינזבורג, בפתח דבריו: "אני רוצה להביע צער עמוק ותנחומים על העובדים שנהרגו באתר. אני מהנדס במקצועי, וכל האירוע הזה קשה לי מאוד. מהכבוד שאני רוחש לרשויות החוק והמוסד הזה, הסכמתי לבוא למרות הלחץ. קשה לי להתייחס לאירוע, כי יש צו איסור פרסום. דניה סיבוס תעשה הכל לשיתוף פעולה עם רשויות החקירה, החברה לא תסתיר ותיתן את כל המידע".

גינזבורג נשאל האם מנהל הפרויקט הוא אדריכל או מהנדס - והשיב: "מהנדס", אולם לא ענה לשאלות מיהו המהנדס ומי החברה המבצעת. הוא הוסיף כי מתכנן הקונסטרוקציה הוא מהבכירים בארץ. גינזבורג הסביר כי מדובר בפרויקטים מסובכים. "נשכר אדריכל שהוא מהנדס, והקבלן עבד איתו בצמידות. מתכנן ראשי בכל אתר הוא אדריכל, כל המנהלים אצלנו הם מהנדסים אזרחיים מוסמכים".

- הוא חתום על השלד?

"כן, כך קבוע בחוק. דניה סיבוס חרתה על דגלה בשנים האחרונות את תחום הבטיחות. מטרתנו היא שכל עובד יחזור הביתה בשלום אל משפחתו. יש לנו בית ספר בחברה לבטיחות, עיקר הבעיה בענף שלנו היא עבודה בגובה".

- מה עשיתם מאז האסון?

"עצרנו עבודה בכל האתרים עד 10:00 למחרת, ביקשנו להעביר את כל העובדים הדרכה. אני מדגיש שהתכנון באתרים של דניה סיבוס הוא לא שלנו, אלא של מזמין העבודה".

 

מפלג ההונאה יחקור

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הזכיר עם פתיחת הדיון את צו איסור הפרסום על החקירה, שספג לא מעט ביקורות. "אני מבקש שנכבד את החוקים של החקירה. בדיונים לא היינו מודעים ליכולת האדירה של החקירה של משטרת ישראל, שמנוהלת על ידי אגף ההונאה", אמר.

בהמשך, התייחס לכשלים האפשריים שעלולים היו להוביל להתמוטטות. "המתח המתמיד בין לחשוף בעלויות ולספק במידיות הנדרשת מביאים לאסונות רבים", אמר. עוד הוא התייחס ל"חוסר התחשבות וחוסר התייחסות רציני לעובדים הפשוטים של המערכת. יש משטר הפחדה על העובדים, שלא יעזו להתלונן ואם יתלוננו הם לא יהיו בתחום הזה. משטר הפחדה שיטתי".

סגן-ניצב אינס ברק, נציגת אגף החקירות במשטרה, התייחסה מוקדם יותר בדיון לצו איסור הפרסום ואמרה כי "האינטרס הציבורי הוא להגיע לחקר האמת. אנחנו לא יכולים לפעול באפלה כל הזמן, הצורך בצו איסור פרסום והנחיצות שלו נבחנים כל העת. לפעמים הוא משוחרר באופן חלקי בהתאם לאפשרות".

לדבריה, בימים אלה "נבחנת האפשרות לחזק את היחידות הארציות עם מומחים בתחום הבנייה". זאת, מאחר שלטענתה אין די מומחים בתחום. בתגובה לשאלתה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), אמרה סנ"צ ברק כי חקירות מהסוג הזה לא מתנהלות בצוות בינמשרדי שכולל הן את המשטרה ואת משרד הרווחה והעבודה, אלא כל גוף פועל בנפרד.

שלשום החליט מפקד מחוז תל אביב במשטרה, משה אדרי, כי מפלג ההונאה של משטרת העיר הוא זה שיחקור את קריסת החניון ב רמת החייל שבתל אביב. מפקד היחידה, סגן-ניצב דוד מישקיין, הקים צוות חקירה מיוחד שיבדוק את הכשלים שהביאו ככל הנראה לקריסת המבנה. צוות החוקרים יעזר ביועצים חיצוניים העוסקים בהנדסה אזרחית.

אתמול מתח גורם בכיר בענף הבנייה ביקורת קשה על מפכ"ל המשטרה רב-ניצב, רוני אלשיך, בעקבות צו איסור הפרסום שהוטל על חקירת האירוע. "מדובר כאן באחת מחברות הבנייה הגדולות במשק, שהיא ככל הנראה מושא החקירה, והיא מבצעת שורה של פרויקטים בכל רחבי הארץ", אמר הבכיר. "חשוב שהציבור יידע מי נחקר, ומי עוד מעורב. חשוב שיידעו אם היה כשל בתכנון או בביצוע. אם יש מהנדס שתכנן ברשלנות את המבנה וגרם לקריסתו, צריך שאנשים יידעו מיהו כדי לבדוק אם יש עוד מבנים שתוכננו על ידו. צריך לבדוק מבנים נוספים שנבנו על ידי החברה, או תוכננו על ידי המהנדסים שצפויים להיחקר".