עוד לפני השבתת הרכבות והקטסטרופה הצפויה בימים הקרובים בכבישי הארץ, היכה חודש ספטמבר בנהגי ישראל שנאלצו בשבועיים האחרונים - רובם ככולם - להשתרך בפקקים מדי בוקר וערב בכבישי הארץ. לאחר הנסיעה הפנויה והשלווה יחסית בכבישים בחודש אוגוסט (למי שנשאר בארץ), חודש ספטמבר מחזיר אותנו במהירות לשגרה, ואיתה כמובן חוזרים הפקקים בכבישי הארץ.

החודש לקחנו את נתוני חברת וויז בנוגע לזמן הנסיעה הממוצע בבוקר (7-9) בחודש אוגוסט האחרון, וכן את הפער הממוצע בין אוגוסט לספטמבר בשנתיים האחרונות. מדובר בניסיון לתת תחזית שמרנית בנוגע לפער הנסיעה בספטמבר.

התחזית לספטמבר, ברמת מסלול, מוסיפה על זמן הנסיעה באוגוסט 2016 את הממוצע של שני הפרשים - השינוי בזמן הנסיעה בין אוגוסט 2014 לספטמבר 2014, והשינוי בזמן הנסיעה בין אוגוסט 2015 לספטמבר 2015. לדוגמה: אם היה פער של 10 דקות בזמן הנסיעה לפני שנתיים, פער של 20 דקות בשנת 2015 - אז התחזית שלנו היא לגידול של 15 דקות בספטמבר 2016. כמובן שלנוכח חפירות הרכבת הקלה, השבתת קו הרכבות והתוספת הנמשכת ברכבים חדשים העולים על כבישי הארץ, מדובר בתחזית שמרנית במיוחד.

על פי התחזית, ב-14 מסלולים שנבדקו תוספת דקות הנסיעה בבקרים בספטמבר היא דו-ספרתית. מראש העין לעזריאלי בתל אביב ייקח למשל 64 דקות (מעט יותר משעה), לעומת 45 דקות בלבד בממוצע בחודש אוגוסט. משכונת הנשיא ברחובות או מיקנעם בצפון זמן הנסיעה מתארך ב-16 דקות - 74 דקות לבאים מרחובות ו-84 דקות לבאים מיקנעם.

 

כיוונים לא מעודדים

מנגד, שני מסלולים בלבד מציעים נסיעה קצרה יותר בספטמבר (כדקה בלבד). מדובר כמובן במסלולים לא מבוקשים במיוחד, בין אם מדובר בחודש אוגוסט או בחודש ספטמבר. מעזריאלי תל אביב לבאר שבע ייקח לפי התחזית 82 דקות, לעומת 84 דקות באוגוסט. ממרכז ירושלים למודיעין ייקח 28 דקות, לעומת 29 דקות באוגוסט האחרון.

במבט צופה פני עתיד, איך שלא מסתכלים על הכיוונים, הם לא מאוד מעודדים - עם מעל 200 אלף רכבים חדשים בשנה (בשנה שעברה עלו על הכביש 256 אלף כלי רכב חדשים), ועם הנחה שגוש דן רבתי שואב 50% מהם, מקבלים על יחידת שטח די קטנה כמות הולכת וגדלה של רכבים.

ואגב, הנתונים משמאל מלמדים שגם היום, למרות התלונות השכיחות על התחבורה הציבורית בישראל, ניתן להפחית את כמות הנסיעה של רכב ממוצע. הפער העצום בין נסיעת רכב ליסינג/רכב חברה לבין נסיעת רכב פרטי מלמדת על חוסר יעילות כלכלית של המערכת, אם כי קשה לראות את קובעי המדיניות (שבעצמם נוסעים ברכבי ליסינג) משנים משהו בקרוב.

waze_15-9-16