האם ההסכם המפתיע של אופ"ק הוא "בלוף" אחד גדול?

המשקיעים והסוחרים מטילים ספק ב"הסכם ההבנות" של אופ"ק ■ "מדוע ההסכם אינו כולל פרטים מלאים, כגון איזו מדינה תקצץ בתפוקה ובאיזה היקף?"

נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

יצאוניות הנפט החברות בקרטל אופ"ק הודיעו אתמול (ד') כי הן מוכנות לקצץ מעט מרמת התפוקה שלהן במטרה לייצב את המחירים. הנפט הגיב בעליות חדות ובאתרים הכלכליים מיהרו להכריז על הסכם ראשון מזה 8 שנים לקיצוץ התפוקה באופק. עם זאת, אנליסטים וסוחרים בשוק סקפטיים לגבי ההודעה וטוענים כי מוקדם מדי לחגוג.

ארגון אופ"ק, שאחראי על כ-40% מתפוקת הנפט כיום, הודיע אתמול בסיום ועידה של פורום האנרגיה הבינלאומי (EIF) על הבנות לפיהן המדינות החברות בקרטל מוכנות להוריד את תפוקת הנפט מרמה של 33.4 מיליון חביות ביום ל-32.5 מיליון חביות ביום. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר רק בהבנות ובאופ"ק הדגישו כי הסכם רשמי, אם בכלל, ייחתם רק בכנס השנתי של הארגון שייערך ב-30 בנובמבר ב-וינה, אוסטריה.

"המשקיעים והסוחרים סקפטיים - ובצדק. הם תוהים מדוע ההסכם אינו כולל פרטים מלאים, כגון איזו מדינה תקצץ בתפוקה ובאיזה היקף", סבור מיכאל מקארת'י, אסטרטג ראשי בחברת CMC Markets.

"קיצוץ של 2% בתפוקה של אופ"ק לא יסייע להפחית את עודפי ההיצע", מעריך סקוט  קוקרהאם, בכיר בחברת Huron. הוא הוסיף כי אם אופ"ק לא יפרסם את המתודולוגיה של קיצוץ המכסות, את ההיקף הספציפי שבו כל מדינה תקצץ, אז מחירי הזהב השחור יירדו בחזרה לרמות שבהן נסחרו בחודשים האחרונים.

"הן הסכימו על כך שהן מסכימות", מצין בראין ג'קובסון, מנהל השקעות בחברת מסחר. הוא מוסיף כי יהיה מעניין לראות האם יהיה הסכם סופי והאם באופ"ק יצליחו בכלל לאכוף אותו. גם רובי פראסר, אנליסט סחורות בחברת Schneider Electric מטיל ספק בהודעות על ההסכם וטוען כי עד שלא ייחתם הסכם סופי מחירי הנפט לא יעלו בשיעור ניכר.

החוזים על הנפט  נסחרים היום בירידות קלות, לאחר שאתמול טיפסו עד כ-5.5% לאחר פרסום הידיעות על ההסכם.