גבי אשכנזי: "פרס אמר לי להיות חלק מההנהגה"

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי מספר על שיחותיו עם הנשיא המנוח פרס, שהזהיר מפני תקיפה צבאית באיראן - וניסה לשכנע אותו להצטרף לפוליטיקה

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר
גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

ניסיונות השכנוע להצטרף לפוליטיקה - ומניעת המתקפה באיראן: בריאיון (ו') ל"אולפן שישי", מספר הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי על השיחות שערך עם הנשיא המנוח שמעון פרס שדחק בו להיכנס לפוליטיקה וגם על מעורבותו במניעת תקיפה ישראלית באיראן.

"פרס היה איש מרתק", מספר אשכנזי, "אני זוכר יותר מפעם אחת ששוחחנו על דברים שעדיין על הפרק כמו איראן ויחסינו עם המדינות השכנות. לפרס תמיד הייתה הסתכלות מעניינת ורחבה על הדברים". לדבריו של אשכנזי, "המעמד של פרס היה בעולם אולי של המותג הישראלי הכי חזק, יצרן הלגיטימציה של ישראל ומוצר חשוב לא רק למדינה - אלא גם לצה"ל".

הרמטכ"ל לשעבר מספר כי במאבק הזה, של למנוע מתקפה צבאית על איראן, לפרס היה תפקיד חיוני: "הוא היה מסוגל ללכת לפוטין לפי בקשת ראש הממשלה או הצבא ולשכנע אותו למה לא נכון לתת לאיראן מערכת הגנה אווירית כמו 300S. פוטין הקשיב לו ולא שלח את המערכת".

"לפרס הייתה דעה לגבי איראן, והוא השמיע אותה בחוץ - ולא רק לי, אלא למי שמוסמך ונכון לדרג הנבחר. לא ביקשתי ממנו לדבר על זה בפומבי, הוא היה משענת לרמטכ"לים בשעות הקשות, שעות של בדידות ושל קבלת החלטות. הוא הבין מה זה נשיאה באחריות".

"הוא היה המשענת, חומת המגן וכיפת הברזל של הצבא. הוא אהב את הצבא והצבא אהב אותו. נכון יהיה לומר שפרס יחסר למערכת הביטחון ולמדינה כולה. הוא היה המנהיג הכי מוערך בעולם עם ניסיון היסטורי. הוא יחסר לנו, הוא היה החייל מספר 1 של מדינת ישראל למען מדינת ישראל ועתידה".

"פרס ניסה לשכנע אותי להצטרף לפוליטיקה, הדברים עדיין לפניי"

והשניים דיברו לא רק על סוגיות ביטחוניות. אשכנזי ופרס דיברו גם על פוליטיקה. "הוא דיבר איתי אחרי שהשתחררתי מהצבא, הייתי נפגש איתו מעת לעת. הוא חשב שנכון שאנשים שהוא חשב שיש להם מה לתרום יצטרפו להנהגה הלאומית".

"הוא לא אמר לי 'גבי, לך לפוליטיקה', אלא 'אתה צריך להיות חלק מההנהגה'. אני עדיין לא שם ואני מאוד מעריך שפרס ראה בי מישהו שיכול לתרום. הוא ניסה לעודד בפירוש ולשכנע אותי להצטרף לפוליטיקה. זה מאוד מחמיא לי שפרס ראה בי מישהו שיכול להיות בהנהגה. אני מרגיש שהדברים עדיין לפניי - ואם יהיה חידוש, אני מניח שתדע".