"בעולם מתעניינים מאוד בחדשנות הישראלית בתחום החברתי"

ניר שמעוני, מנכ"ל TechForGood, מספר ל"גלובס" על המוטיבציה שהביאה אותם להקים השנה פעילות ישראלית בסינגפור, המתמקדת במיזמים מתחום ה-social-tech, ואיך ישראל מביאה את בשורת ה-social-tech לאסיה

השמנת יתר, יעילות אנרגטית ונושאים שונים הקשורים לאוכלוסייה המבוגרת, כל אלה ועוד הן סוגיות חברתיות להן מחפשים יזמי ה-Social Tech פתרונות בעזרת השקעות אימפקט, השקעות שמייצרת ערך חברתי או סביבתי בנוסף לתשואה כלכלית.

היקף השקעות האימפקט בעולם מוערך כיום בכ-80 מיליארד דולר, והנתון הזה צומח בשנים האחרונות בשיעורים גבוהים למדי, כתוצאה מהסטת כספים פילנתרופיים להשקעות אימפקט וכתוצאה מכך ששחקנים פיננסיים יצירתיים רואים הזדמנות השקעה  בפתרון סוגיות חברתיות כגון אלה. משקיעי אימפקט הם אנשים שחשוב להם לראות שהכסף שלהם עושה טוב לאחרים ולא רק להם כמשקיעים. 

בראיון ל"גלובס" מספר ניר שמעוני, מנכ"ל TechForGood , על המוטיבציה שהביאה אותם להקים השנה פעילות ישראלית בסינגפור, אשר מתמקדת במיזמים מתחום ה-social-tech ואיך ישראל מביאה את בשורת ה-social-tech לאסיה. לדבריו: "בתחום בו TechForGood מתמקדת - תחום ה- social-tech, אנחנו מחפשים יזמים יוצאים מן הכלל שעושים שימוש יצירתי בטכנולוגיה כדי לתת מענה לסוגיות חברתיות. אלו סטארט-אפים לכל דבר וענין, שלהם שורת רווח כפולה - כלכלית וחברתית. שתיהן מדידות ומשמעותיות. עוד בתחילת דרכנו ידענו שהמטרה שלנו היא ללוות ולהשקיע ביזמי social-tech בכל העולם. החלטנו להתחיל בסינגפור מכיוון שיש בה שילוב מדהים של ביקוש אדיר לחדשנות חברתית, של תמיכה ממשלתית יוצאת דופן, של משקיעים שרואים בתחום ה- social-tech הזדמנות בלתי רגילה, ושל קהילה יזמית בחיתוליה". 

העובדות בשטח מוכיחות כי סטארט-אפ ישראלי בכל תחום שהוא לא יכול לבסס את המודל העסקי שלו על השוק הישראלי בלבד - ה-scaling נמצא מעבר לים. ישראל חולקת את בעיותיה החברתיות עם מדינות מפותחות רבות והדבר יוצר ביקוש בינלאומי אדיר לחדשנות בתחומים החברתיים.

לדברי שמעוני, "באופן טבעי יזמים ישראלים הם פורצי דרך ביישום היצירתי שהם עושים בטכנולוגיה כדי לתת מענה לצרכים החברתיים הגלובליים. החזון שלנו הוא ליצור רשת בינלאומית של TechForGood , שתישען על המתודולוגיה הייחודית שלנו ועל קהילה של שותפים עסקיים חזקים. המטרה שלנו היא לספק את כל הצרכים של יזמי social-tech כדי שיוכלו לייצר אימפקט חברתי משמעותי ותשואה למשקיעים". 

"התמזל מזלנו למצוא בסינגפור שותפים מקומיים, כנרת קרין ויואב אלגרישי, יזמים סדרתיים שכבר מכרו שני סטארטאפים שהקימו בסינגפור והם עושים עבודה מדהימה בליצור eco-system מקומי שמחבק בחום את 11 הסטארטאפים הראשונים שהתחילו את התוכנית שלנו באוגוסט האחרון. לאחרונה גם גייסנו כסף ממשקיע סינגפורי, פיטר טאן, ששימש כנשיא Flextronix באסיה והוא היום יושב בבורד שלנו, מה שנותן תנופה משמעותית לפעילות שלנו באסיה". 

במבט לעתיד אומר שמעוני: "בחודש נובמבר הקרוב נשיק פעילות מקומית בתאילנד כזרוע של הפעילות שלנו בסינגפור. השקת הפעילות שלנו תיעשה בשיתוף ה- Asian Venture Philanthropy Network , שזו רשת של למעלה מ-500 גופי השקעות האימפקט המובילים באסיה ובנוכחות היו״ר שלה. אנחנו גם עושים מאמצים משמעותיים לגייס כסף בתאילנד ובסינגפור עבור השקעות אותן אנו מתכוונים לבצע בסטארט-אפים בישראל. אני מאמין שבמהלך השנה הקרובה נוכל לבשר על תחילת פעילות השקעות שלנו בישראל שתישען בין היתר על כספים שגוייסו באסיה". 

ולסיום אומר שמעוני, "ישראל עדיין לא ממוצבת כמעצמת אימפקט אבל אנחנו עושים כל מאמץ כדי שהיא תהפוך לכזו. אנחנו רואים התעניינות אדירה, מכל רחבי העולם בחדשנות הישראלית בתחום החברתי. אם חדשנות ישראלית משנה את הסייבר, הפינטק והגיימינג, אין סיבה שלא נעשה את זה גם בתחומים כמו זיקנה, עוני, אנשים עם מוגבלויות ועוד. אנחנו בהחלט נשענים בהקשר הזה על מיצובה של ישראל כ- startup nation . ברמה האישית אני חושב שלהתרחבות שלנו למקומות נוספים בעולם יש פן ציוני מובהק. יזמי הייטק ישראלים, שמפתחים פתרונות יצירתיים לחינוך, לתזונה נבונה, לצמצום פערים מגדריים וכו' - עושים למדינת ישראל את השירות התדמיתי הכי טוב שניתן להעלות על הדעת בעיני".