המצע הכלכלי של הילארי קלינטון מתאים גם לנו

עידוד לעבודה מאורגנת ■ שינוי חוקי המס ■ שוויון הזדמנויות בחינוך ■ הצצה בשלושה מחמשת היעדים הכלכליים העיקריים של המועמדת לנשיאות ארה"ב

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

מצעים של מפלגות או של מועמדים לנשיאות הם בדרך-כלל מושא ללעג ולשנינה, שהרי הם נחשבים אותיות מתות רגע אחרי הבחירות. הבטחות לחוד ומציאות לחוד, ותמיד קל לכתוב מאשר לבצע - מי כמונו העיתונאים יודעים זאת.

ובכל זאת, אף שהילארי קלינטון נחשבת כמי שגדלה על ברכי הכסף הגדול של וול-סטריט, ואף שהיא נחשבת ידידת העשירים, בחרנו להציג כאן חלקים נרחבים מהמצע-חזון שלה. לא משום שמישהו מאמין שהיא תצליח ליישם את כל מה שהיא מקווה לו, אם תיבחר, אלא משום שהמצע שלה רלוונטי מאוד למציאות הישראלית. למעשה, הוא יכול להיות המצע הפרטי של מיליוני השכירים בישראל, של מאות אלפי המשפחות העובדות כאן, של מעמד הביניים הישראלי, של השכבות החלשות. החלטנו להתמקד לא בחלק הבנאלי של מלחמה במונופולים - את זה כל פוליטיקאי יודע לדקלם - אלא דווקא בחלק של המיסוי, השכר, העבודה ושוויון ההזדמנויות בחינוך - נושאים שמטופלים בטור זה שוב ושוב.

"אנחנו חזקים יותר כשאנחנו צומחים יחד - וכולנו תורמים לשגשוג שלנו ומתחלקים בפירותיו. אנחנו חזקים יותר יחדיו כשיש לנו כלכלה שעובדת בשביל כולם, לא רק בשביל אלו שלמעלה... יותר מדי אמריקאים נותרו עדיין מאחור ומחוץ לתמונה. הנציגים שלנו בוושינגטון, שמתבוססים בפוליטיקה של מבוי סתום ואינטרסים מיוחדים, תורמים במקרים רבים מדי לבעיות הכלכליות שלנו במקום לפתור אותן. הקשרים שהיו פעם בין הפירמות שלנו והקהילות שלהן והמדינה כולה התפוררו במרוצת עשרות שנים - והעובדים היום מקבלים יחס כאילו הם עלויות שצריך לקצץ לטובת רווחים בטווח הקצר, ולא נכסים שכדאי להשקיע בהם לטווח הארוך. החוויות של המשפחות שלנו, והפנים של כוח העבודה שלנו, השתנו גם הם, אבל המדיניות שלנו לא עומדת בקצב השינוי. במקום לצמוח יחד, אנחנו בסכנה של לצמוח לחוד - עם מעט מדי משרות בשכר טוב, העדר של ביטחון כלכלי בסיסי והעדר של הוגנות כלפי משפחות עובדות.

"אנחנו יכולים לעמוד באתגרים הללו. אנחנו יכולים להמריץ צמיחה כלכלית גדולה יותר, שתיצור יותר משרות בשכר טוב ותעלה את השכר. ואנחנו יכולים לדאוג ליותר הגינות כלכלית, כדי שפירות הצמיחה יתחלקו בין כולם, לא רק בין אלו שלמעלה. אבל לא נצליח בכך עם סיסמאות פשוטות, רטוריקה מפלגתית או הנהגה בלתי אחראית. כדי לצמוח יחד, אנחנו חייבים לעבוד יחד כאומה - עובדים ומנכ"לים, מלכ"רים וארגונים. ממשלות בכל רמה ועסקים בכל גודל - כדי לבנות עתיד חזק יותר".

קלינטון מציבה חמישה יעדים עיקריים לחזונה הכלכלי. הנה שלושה מהם, לא בהכרח בסדר שלה. השניים האחרים מדברים על תמיכה במשפחות (כולל אספקטים של ביטוח רפואי וחופשת לידה) והשקעות בתשתיות שייצרו גם הן משרות בשכר גבוה יותר.

עבודה מאורגנת

"כתיבה מחדש של החוקים כדי להבטיח שהעובדים ישתתפו ברווחים שהם עוזרים לייצר.

"עסקים משגשגים בכל רחבי המדינה כאשר הם רואים בעובדים נכסים שיש להשקיע בהם, לא עלויות שיש לקצץ. הם בונים חברות, לא מפשיטים אותן מנכסיהן, ויוצרים משרות טובות ולא מחסלים אותן. אבל יותר מדי חברות מאמצות את ההשקפה ההפוכה. דומה שהן שכחו שאחד הנכסים הגדולים ביותר במאזנים שלהן הוא אמריקה עצמה. הילארי תקל על חברות לקחת את 'הכביש הראשי' של חלוקת רווחים עם העובדים והשקעה בעובדים לטווח הארוך. היא תקשה על החברות לקחת את הכביש העקלקל של יחס גרוע לעובדים וללקוחות, או עזיבה של אמריקה כדי להימנע מתשלום חלקן ההוגן במסים".

קלינטון מבטיחה, בין היתר, לחזק את העבודה המאורגנת, להיאבק לטובת איגודים שבונים את המעמד הבינוני בארה"ב ומחזקים את ההסכמים הקיבוציים (לתשומת לבם של כל המתנגדים לכל סוג של עבודה מאורגנת). היא מבטיחה לתגמל חברות (באמצעות זיכוי במס) שמשתפות את העובדים ברווחים, לא רק את המנהלים. היא מבטיחה לעודד מתן הכשרה והתמחות לעובדים ולסיים את מה שהיא מכנה הרודנות של "הקפיטליזם הרבעוני" כדי לעודד להשקיע לטווח הארוך (היא מתכוונת למרדף הרבעוני של חברות בוול-סטריט כדי "להכות" בכל מחיר את תחזיות האנליסטים). בנוסף, היא מבטיחה ששכר המינימום יהיה שכר מחיה. בכך היא מתכוונת לשכר מינימום של 15 דולר לשעה.

 

שינוי חוקי המס

"כתיבה מחדש של החוקים כדי להבטיח שאלו שבצמרת ישלמו את חלקם ההוגן.

"מערכת המס שלנו מוטה לטובת אלה שבצמרת, מה שמקשה להשקיע בעתיד שלנו, בין אם מדובר על תשתיות ובין אם על חינוך או שירותי בריאות. אנחנו זקוקים למדיניות שמטפלת בפערים הללו במערכת המס, ובכל הקומבינות, הפרצות וההקלות המיוחדות שמנוצלות על ידי חברות ועשירי-העל, כמו פרצת הריבית המתגלגלת, שמאפשרת לכמה מנהלי קרנות גידור לשלם שיעור מס נמוך מזה שמשלמות מורה או אחות. קלינטון מאמינה שאם נוודא שבני המזל והחברות משלמים את חלקם ההוגן, נוכל להרשות לעצמנו לממן את ההשקעות השאפתניות שהיא מציעה בצורה אחראית מבחינה תקציבית, בלי לצבור עוד חוב. כנשיאה, הילארי תוודא שהחברות ובני המזל ישחקו לפי הכללים וישלמו אם חלקם ההוגן - מפני שהם יכולים להרשות זאת לעצמם".

קלינטון מבטיחה לבצע רפורמה במערכת המס ליחידים כדי לוודא ששום מיליונר לא ישלם שיעור מס נמוך יותר מאשר משפחה מהמעמד הבינוני ותטיל (!) מס נוסף על הכנסות של מולטי-מיליונרים. היא מבטיחה לבטל את פרצות המס וההקלות והפטורים שמאפשרים לעשירים ולחברות לא לשלם את חלקם ההוגן, לגבות עמלות סיכון ממוסדות גדולים בוול-סטריט ולסגור את פרצת "הריבית המתגלגלת" למנהלי כספים בוול-סטריט.

שוויון הזדמנויות בחינוך

"לימודים נטולי חוב במכללה לכל אמריקאי.

"כלכלה שעובדת בשביל כולם, לא רק בשביל אלו שלמעלה, מבוססת על הרעיון של הזדמנויות שוות ועל האמונה שכל אחד יכול להתקדם בחייו. החזון של ארה"ב יעבוד רק אם נחדש את מחויבותנו לחינוך בכל רמה. לכן קלינטון תילחם למען מהפך בהשקעות שיכשיר את הדור הבא למשרות של העתיד - החל בלימודי מכללות ללא חובות".

קלינטון מבטיחה לספק הזדמנות לחינוך גבוה ללא הלוואות לכל אמריקאי, מפני שחובות אינם צריכים להיות מחסום בפני הזדמנות שווה, ולהקל את נטל חובות הסטודנטים המעיק על 40 מיליון אמריקאים על ידי מתן אפשרות להחליף הלוואות להלוואות בריבית נמוכה יותר ודאגה לכך שאף אחד מהם לא יצטרך לשלם יותר מכפי שיוכל להרשות לעצמו. כמו כן היא מבטיחה שלכל ילד בן 4 בארה"ב תהיה גישה למעון באיכות גבוהה בתוך עשר שנים ושהיא תיאבק על 12 שנות לימוד ברמה עולמית לכל ילד בכל כתובת.

או.קיי, זה הזמן שבו רוב הקוראים ודאי מלגלגים. אז בואו נעצור כאן. המילים אכן יפות ונשגבות, אבל המציאות שמתאר המצע של קלינטון מדויקת מאוד ורלוונטית מאוד לישראל. חוקי המס אכן נכתבו לעשירים; ההתייחסות לעובדים, וצר לנו על ההכללה, היא כאל שורה באקסל שצריך לקצץ ולא כאל נכס; עבודה מאורגנת ושיתוף עובדים ברווחים הם הכרחיים בכל משק בריא ואף דוחפים ארגונים קדימה; יותר מדי משרות מוצעות בשכר לא ראוי; ושוויון הזדמנויות אכן מתחיל בחינוך. כל זה צריך להשתנות ואת כל זה לא משנים במטה קסמים אלא בתהליכים ארוכי טווח הנמשכים שנים, אם לא עשרות שנים.

eli@globes.co.il