הקמפיין הבינלאומי נגד ההתנחלויות הולך ומתעצם. מועצת הביטחון של או"ם תדון על ההתנחלויות ביום ו' הבא ומרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, הזהיר אתמול, כי ממשל אובמה יוכל להחליט להראות לישראל שיהיה מחיר למאמציה לסכל פתרון של שתי מדינות. במקביל, הכריז דובר הבית הלבן, כי הממשל חש שהישראלים הטעו אותו.

את הדיון במועצה יוזמה המשלחת הפלסטינית לאו"ם, אך את הבקשה הרשמית לקיימו הגישו מלזיה, ונצואלה, סנגאל, מצרים ואנגולה. הנושא הרשמי של הדיון יהיה: "ההתנחלויות כמכשול לשלום ולפתרון של שתי מדינות". נייר עמדה של היוזמות קובע כי "קיומן והרחבתן של ההתנחלויות על שטחים פלסטיניים שנכבשו ב-1967 מעמידים בסכנה את פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לרבות פתרון שתי המדינות".

עוד נאמר במסמך, כי "כוחות הביטחון של ישראל עדים למעשי האלימות של המתנחלים כלפי הפלסטינים, אך אינם מספקים לפלסטינים את ההגנה שהם זכאים לה על פי החוק הבינלאומי".

הדיון במועצת הביטחון, שמוגדר כ"לא רשמי", צפוי להיות עוין במיוחד לישראל, להערכת דיפלומטים ישראליים. הם חוששים, כי הדיון יהיה יריית הפתיחה למאמצים פלסטיניים לקדם החלטה של מועצת הביטחון נגד ישראל. הוא צפוי להתמקד בבניית שכונות יהודיות במזרח ירושלים ובמה שהמארגנים מכנים "הפקרת שטחים של פלסטינים". בסופו נראה שהמדינות היוזמות ידרשו מהמועצה לקדם החלטה נגד ההתנחלויות.

קרוב לוודאי שעיתוי היוזמה אינו מקרי. הפלסטינים רוצים לנצל את מורת הרוח הגוברת של ממשל אובמה מצעדים ישראליים להרחבת הבניה בגדה והם מודעים כמובן לעובדה שזמנו של הממשל הנוכחי הולך ואוזל. יש קולות בממשל שקוראים להימנע מהטלת וטו אמריקאי על הצעת החלטה אנטי-ישראלית באו"ם, אם כי הסיכויים שהממשל ינקוט מהלך כזה לפני הבחירות לנשיאות אינם גדולים.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תקף אמש (ה') את עצם קיום הדיון ואמר: "הפלסטינים משתמשים בקהילה הבינלאומית כדי לפגוע במדינת ישראל במקום להפסיק את ההסתה ולחזור למו"מ. הפלסטינים נוקטים צעדי טרור מדיני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון".

"פעם נוספת, דוחה ההנהגה הפלסטינית את הצעותינו החוזרות ונשנות לקיום מו"מ ישיר ובמקום זאת היא פונה ישירות לאו"ם", הוסיף השגריר. "מהלך זה לא יוביל לשיפור מצבם של הפלסטינים. רק הפסקה מוחלטת של ההסתה הפלסטינית והפסקת הטרור נגד אזרחי ישראל יכשירו את הקרקע להידברות".

 

בוושינגטון לא שככה מורת הרוח מהחלטת המינהל האזרחי לאשר תכנית להקמת עד 300 יחידות דיור ואזור תעשייתי ליד ההתנחלות שבות רחל. יחידות הדיור אמורות לשמש מגורים חלופיים לתושבי המאחז הבלתי חוקי עמונה, שיפונה כנראה לקראת סוף השנה. סגן דובר משרד החוץ האמריקאי אמר שלשום, כי הבעיה היא שישראל "בונה שורת התנחלויות שבפועל יבתרו את הגדה המערבית ויפחיתו עוד יותר את הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית בת קיימא".

ודובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול, כי תחושת הממשל היא, שהישראלים הטעו אותו פעם נוספת: "קיבלנו הבטחות פומביות מממשלת ישראל שאינן עולות בקנה אחד עם ההצהרה הזו (על אישור 300 יחידות דיור). אני מניח שכאשר מדובר בדרך שבה ידידים טובים מתייחסים זה לזה, (ההחלטה הישראלית) היא מקור לדאגה רצינית".

ההתבטאויות האלה הציתו שוב ניחושים, שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יתן פומבי למתווה אמריקאי להסכם בין ישראל לפלסטינים לפני שיעזוב את הבית הלבן בתחילת השנה הבאה. הוא יוכל לשרטט את המתווה הזה בנאום או לכלול אותו בהצעת החלטה של מוצעת הביטחון שתזכה בתמיכה אמריקאית. ההערכה היא, שיש סיכוי רב יותר למהלך הראשון.

מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, שנחשב מקורב לממשל אובמה, שיגר אמש אזהרה לישראל בראיון ל"ניו-יורק טיימס": למרות שלממשל נותרו שבועות ספורים בלבד, הנשיא לא יזנח את יוזמתו לשלום בין ישראל לפלסטינים.

"הממשל מסלים את הרטוריקה שלו נגד פעילות ההתנחלויות בגדה המערבית מזה למעלה משנה. נראה שממשלת ישראל אינה שומעת", אמר אינדיק. "בשלב מסוים, הממשל בהחלט יוכל להחליט שצריך להראות לישראל שיש מחיר למאמציה לשים קץ לפתרון של שתי מדינות".

דיפלומטים אמריקאיים לשעבר אמרו, כי כל גינויי הממשל, חריפים ככל שיהיו, לא יניעו את ישראל לשנות את התנהלותה, מציין ה"טיימס". הם קוראים לאובמה לתת פומבי לחזונו לשלום במזה"ת. "כמובן שהוא צריך לעשות זאת", אמר דניאל קרצר, שכיהן אף הוא כשגריר ארה"ב בישראל. "לכל ההצהרות של הממשל נגד ההתנחלויות אין שום משמעות אם לא ילוו אותן צעדים מעשיים. ארה"ב צריכה לצפות שישראל לא תנהג כפי שהיא נוהגת עתה".