פלוג: "החולשה בביקושים העולמיים פוגעת בישראל"

נגידת בנק ישראל, שהשתתפה בכנס של קרן המטבע והבנק העולמי, אמרה כי הריבית הנמוכה של הבנק מספיקה כדי לתמוך בכלכלה ■ מנכ"ל האוצר, שי באב"ד: "קיבלנו תמונה לפיה נתוני הצמיחה העולמיים לא צפויים להשתפר בתקופה הקרובה"

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

"החולשה בביקושים העולמיים מדאיגה אותנו מאוד", כך אמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בראיון לעיתונאי ריצ'רד קווסט ב-CNN. פלוג הסבירה כי מנוע הצמיחה של ישראל מבוסס ברובו על יצוא, ולכן כאשר קיימת האטה בביקושים העולמיים, כלכלת ישראל נפגעת.

לדברי פלוג, שהתארחה בכנס השנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית בארה"ב, הצמיחה הנמוכה של ההשקעות היא אחד הגורמים המרכזיים שהובילו להאטה בביקושים ובסחר העולמי. "זה בהחלט משפיע על מדינות כגון ישראל", היא ציינה.  

בהתייחסה לעניין המדיניות המוניטרית ולשאלה האם בנק ישראל עלול לנקוט בקרוב במדיניות של ריבית שלילית, נגידת בנק ישראל השיבה כי "אם זה לא הכרחי אז אין צורך לנקוט במדיניות כזו. עבור ישראל מדיניות של ריבית אפסית היא מספיקה כדי לתמוך בכלכלה". לדבריה, אומנם האינפלציה בישראל היא עדיין שלילית אך אין צורך ללכת צעד אחד קדימה ולהוריד את הריבית לרמה שלילית.

פלוג התייחסה בנוסף לעניין התרחבות אי-השוויון בחברה הישראלית וטענה כי זה נושא שמעסיק רבות את קובעי המדיניות בישראל. "האתגר המרכזי הוא ליצור מדיניות שמתמרצת אנשים לעבוד ובמקביל תורמת לצמצום אי-השוויון", אמרה.

פלוג, שקיימה סדרה של מפגשים עם בכירים במערכת הכלכלית העולמית אמרה בסיכום הכנס כי "מהפגישות שקיימנו עולה תמונה מאוד מאתגרת מבחינת הכלכלה העולמית לשנים הקרובות. קרן המטבע הבינלאומית תיארה את הסיכונים לכלכלה העולמית, ומדגישה את החשש מפני כך שיגבר קולם של הכוחות שקוראים להגבלת הסחר העולמי. סיכונים אלו מחדדים את הצורך בצעדי מדיניות שיפתרו את הבעיות ארוכות הטווח איתן מתמודדות הכלכלות השונות. בנקים מרכזיים שונים מתמודדים עם אתגרים דומים לאלו שאיתם מתמודד בנק ישראל, נציגיהם הביעו עניין רב באופן ניהול המדיניות של בנק ישראל, וחלקו איתנו ידע וניסיון ממדינותיהם".

משלחת של משרד האוצר, שהשתתפה בכנס, נפגשה בין היתר עם מנכ"ל המחלקה הבינלאומית באוצר הבריטי, Mark Bowman. בפגישה נדונו הצעדים שהממשלה הבריטית נוקטת במטרה ליישם את הברקזיט ולפזר את אי הוודאות סביב החלטה זו. כמו כן דנו המשלחות על האתגרים המשותפים לשתי המדינות - מחירי הדיור הגבוהים, המערכת הפיננסית והגברת הפיריון.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר: "מהפגישות עלתה תמונה מאתגרת לפיה נתוני הצמיחה העולמיים לא צפויים להשתפר בתקופה הקרובה. בדומה לישראל, גם במדינות המפותחות מהווה בעיית הפריון חסם משמעותי לעליה בצמיחה. למדנו מהמפגש עם מקבילנו בסין, הודו, אוסטרליה ובריטניה, כיצד הם נערכים להתמודד עם האתגרים ולהעלות את הצמיחה. בפגישות עלו האופציות להרחבת שיתופי הפעולה עם משקיעים זרים בתחומי הסייבר וההייטק בעקבות שינויי החקיקה בישראל שנועדו לעודד חברות הייטק לפעול מישראל, וכן נבחנה העמקת שיתופי הפעולה בתחומי התשתיות והתחבורה בדגש על פרויקטי PPP".