בנק ישראל יכריע מי יממן הטמעת כרטיסי אשראי חכמים

מסתמן כי מקורות המימון של בתי העסק הקטנים והגדולים יהיו שונים, וכי המדינה וחברות כרטיסי האשראי ישתתפו במימון החלפת המסופים לבתי העסק

כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כרטיס אשראי חכם- באירופה זה הסטנדרט, מתי אצלנו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק ישראל קרוב לגיבוש תוכנית באשר לחלוקת העלויות בהטמעת תקן ה-EMV בכרטיסי אשראי. ל"גלובס" נודע כי אחרי החגים אמור פורום EMV שהקימו בבנק ישראל להתכנס לישיבה מכרעת בנושא, וככל הנראה בתוך כמה שבועות תתקבל החלטה בסוגיה. המעבר לשימוש ב-EMV אמור לצבור תאוצה מהשנה הבאה, והטמעתו אמורה להתבצע עד לשנת 2018.

נזכיר שתקן ה-EMV הוא תקן בינלאומי לאבטחת עסקאות בכרטיסי אשראי. כרטיסי אשראי העומדים בתקן זה נקראים גם כרטיסים חכמים. יש להם שבב מיוחד, ובעת ביצוע עיסקה הלקוח מקיש את הקוד הסודי שלו לצורך שימוש בכרטיס. המעבר ל-EMV נועד, בין היתר, לצמצם את פוטנציאל ההונאות בשימוש בכרטיסים מגנטיים. אלא שהעברת השוק לשימוש בכרטיס ENV הוא תהליך מורכב הכולל גם החלפה של כרטיסי האשראי וגם של המסופים בבתי העסק לכאלו התומכים בטכנולוגיה זו. בעוד הליך החלפת הכרטיסים הוא פשוט יותר, וברור שמי שנושאות בנטל המימון הן חברות כרטיסי האשראי, בנושא המסופים בבתי העסק, הסוגיה מורכבת יותר.

לפי הערכות, עלות של החלפת מסוף היא כאלף שקל, והעברת השוק כולו לשימוש במסופי EMV מוערכת בכ-60-100 מיליון שקל. בעבר, בהחלטת הממשלה שהתייחסה לנושא הטמעת ה-EMV, דובר על כך שהמדינה תסייע בהטמעתו בשוק, אך נראה כי המדינה לא ממהרת להזרים כספים לשם כך והיא ככל הנראה לא תישא במלוא העלות.

תמריצים לבתי העסק

כאמור, ההכרעה בסוגיית המימון עדיין לא התקבלה, אך מסתמן שלא יתקבל פתרון אחיד לשוק, אלא כמה פתרונות בהתאם לגודל בתי העסק. כך, לדוגמה, ייתכן שבמימון החלפת המסופים לבתי העסק הקטנים תשתתף המדינה, בעוד בבתי העסק הגדולים מי שיישא בעלות הם הסולקים. גם חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), שבה נמצאת התשתית של מערכת התשלומים, תתרום גם היא את חלקה, והיא לא תגבה תשלום נוסף על התפעול השוטף של הקופות החדשות. אך כאמור הסוגיה עדיין לא הוכרעה סופית.

מלבד נושא המימון, על בנק ישראל לטפל בסוגיות נוספות, שכן מסתמן כי חלק מבתי העסק לא מתלהבים מהחלפת המסופים, המחייבת תהליך של לימוד והטמעה אצל המוכרים והקופאים ובעקבות זאת לגרום אי-נוחות ללקוחות והיווצרות תורים. לכן צפויים בבנק ישראל לגבש גם תמריצים שיעודדו בתי עסק לעבור ל-EMV. כמו כן אמור בנק ישראל לצאת בקמפיין למעבר לשימוש ב-EMV, שיכלול הדרכה לציבור, שכן בשימוש בתקן זה, יצטרכו הלקוחות להקליד את הקוד הסודי שלהם בעת התשלום בקופה.

בינתיים, בנק ישראל עסק במתן תמריץ לחברות כרטיסי האשראי לעבור לתקן EMV. במתווה הנוכחי של בנק ישראל להחדרת תקן ה-EMV, נקבע כי על חברות כרטיסי האשראי ועל הבנקים יהיה ליצור מנגנון שבו ייקבע מי נושא בעלויות של זיוף כרטיסי אשראי.

לרוב נהוג שהנושא באחריות הוא בעל הטכנולוגיה הנחותה יותר (המנפיק, אם מדובר בכרטיס שאינו בתקן EMV, או הסולק אם אינו עומד בתקן). הסדר כזה אמור לעודד את חברות כרטיסי האשראי להחליף את המסופים לבתי העסק.