הסדר: 10 שנות מאסר ליניב קנרש בגין עבירות מס ב-200 מ' ש'

קנרש, בעלי מספר חברות בענף הדלק, הורשע עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון גם בעבירות של מהילת דלקים בשתי פרשות ■ לפי ההסדר, קנרש ישלם קנס בסך 700 אלף שקל, והמדינה תחלט לו רכוש בשווי 10 מיליון שקל

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

יניב קנרש, הבעלים של מספר חברות בענף הדלק ותחנות דלק, הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות מס בהיקף של כ-200 מיליון שקל, עבירות הלבנת הון בהיקפי ענק, קשירת קשר לביצוע עבירות פשע ובעבירות של מהילת דלקים בשתי פרשות פליליות שונות, המכונות "אנרגיה מתחדשת" ו"חזרה גנרלית".

ההסדר כולל גם הסכמה לעניין העונש שיוטל על קנרש, ולפיו ירצה קנרש 10 שנות מאסר בפועל, ישלם קנס של 700,000 שקל, והמדינה תחלט רכוש בבעלותו בשווי 10 מיליון שקל. 

נדגיש כי בשלב זה מדובר בהרשעה בלבד, וגזר הדין סוכם בין הצדדים במסגרת הסדר טיעון ומותנה באישור בית המשפט. 

פרשת "אנרגיה מתחדשת" נחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה בשנים האחרונות ברשות המסים, עם היקף עסקאות שלא כדין בגובה של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל. פרשה זו נחשפה ביוני 2012, אז נעצרו לחקירה 8 חשודים מתחום הדלק בחשד לביצוע עבירות מס חמורות.

הנאשם המרכזי בפרשה, יניב קנרש, היה הבעלים של מספר חברות בענף הדלק וכן של תחנת דלק ליד בית הספר הטכני בחיפה, שאותה הפעילה חברת סונול. בעבר היה קנרש בעליה של חברת דלק בשם "יניב חברה לאנרגיה", שהייתה זכאית לרכוש דלק ישירות מבתי הזיקוק, ושל חברות דלק נוספות שתיווכו בעסקאות למכירת דלקים לתחנות.

ביולי 2012 הגישה רשות המסים לבתי המשפט המחוזיים בתל-אביב ובבאר-שבע כתבי אישום נגד שלושת המעורבים המרכזיים בפרשה - קנרש, אוסקר אברהם ודוד מורגנשטרן - בגין חשדות לעבירות מס ולהלבנת הון בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.

בכתב האישום - שהוגש באמצעות עורכי הדין ניר ישראל ומאור סבג מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים - נטען כי הנאשמים הוציאו וקיזזו חשבוניות פיקטיביות באמצעות החברות שבבעלותם, ולא דיווחו על הכנסות של 1.34 מיליארד שקל, שסכום המע"מ הנובע מהן מגיע ל-185 מיליון שקל; וכן ביצעו עבירות הלבנת הון בהיקף של 214 מיליון שקל.

ביוני השנה נשלח אוסקר אברהם ל-6 שנות מאסר בפועל, וכן נגזרו עליו חילוט בסך של 8 מיליון שקל וקנס של 400 אלף שקל. זאת, לאחר שהורשע על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בסיוע לקנרש להתחמק מתשלום מע"מ בהיקף 101 מיליון שקל ובסיוע לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים בפרשה. 

בתוך כך, בינואר השנה הגישה המדינה כתב אישום חמור נוסף כנגד קנרש ואדם נוסף בגין שורת עבירות על חוק המע"מ, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה, הדחת עדים ועבירות נוספות, במסגרת פרשה חדשה שכונתה "חזרה גנרלית". לפי כתב האישום, קנרש ביצע את העבירות המיוחסות לו בפרשייה החדשה בזמן ששהה במעצר-בית בבית הוריו ביבניאל, בעת שהתנהל נגדו המשפט בפרשיית "אנרגיה מתחדשת".

על-פי כתב האישום, קנרש והנאשם הנוסף פעלו למהילת כמויות דלק יחד עם חומרים אחרים, בהם שמנים ומדללי צבעים ומכירתם במירמה ללקוחותיהם, תוך שימוש במארג חברות הרשומות על שמם של אחרים, באמצעותם קיבלו את חומרי המהילה, ומכרו את תערובות הדלק.

עוד לפי האישום, הנאשמים פעלו לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף העולה על 260 מיליון שקל, עבירות מע"מ בהיקף העולה על 60 מיליון שקל, עבירות על חוק הבלו בהיקף העולה על 7 מיליון שקל ועבירות של קבלת דבר במירמה בגין מכירת הדלק המהול.

כתב האישום מייחס לנאשמים גם עבירות על חוק תכנון ובנייה, עבירות על חוק רישוי עסקים ועבירות הדחת עד, שיבוש מהלכי משפט והתחזות.

במקביל להגשת כתב האישום החדש קנרש נעצר, והוא שוהה מאז במעצר עד תום ההליכים. 

אתמול (א') הוגשו לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע כתבי אישום מתוקנים בעניינו של קנרש, במסגרת הסדר טיעון הסוגר את שתי הפרשיות המתנהלות נגדו. קנרש הודה בעבירות מס, הלבנת הון ועבירות נוספות וכן הביע הסכמה לעניין העונש החמור שמגלם הסדר הטיעון, השולח אותו לעשור מאחורי סורג ובריח.

הטיעונים לעונשו נקבעו לסוף החודש.