עקב איומים ברשת נגד שופטות: הוגברה הכוננות בבתי המשפט

הועלתה הכוננות בבתי המשפט המחוזי והשלום בירושלים, שבהם מכהנות השופטות שדחו את עונש המאסר שהוטל על המחבל שביצע אתמול את הפיגוע בעיר ■ ח"כ גליק לשופטת חגית מאק-קלמנוביץ': "את מעדיפה מחבלים"

חגית מאק קלמנביץ' / צילום: בירן בוצ'אצ'ו
חגית מאק קלמנביץ' / צילום: בירן בוצ'אצ'ו

משמר בתי המשפט החליט היום (ב') להעלות את הכוננות בבתי המשפט השלום והמחוזי בירושלים שבהם מכהנות השופטות חגית מאק-קלמנוביץ' וג'ויה סקפה שפירא, בעקבות הסערה סביב החלטותיהן לדחות את עונש המאסר שהוטל על המחבל שביצע אתמול את הפיגוע בירושלים וכן לדחות את מעצרו בגין הפרת צו כניסה לירושלים שאותו הפר בחודש האחרון.

לאחר הפיגוע פורסמו ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת התייחסויות לאפשרות כי החלטות מחמירות יותר היו יכולות למנוע את הפיגוע שבוצע ביום בו המחבל היה אמור להתחיל לרצות את מאסרו.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) פרסם הבוקר פוסט חריף נגד השופטת מאק-קלמנוביץ' שדנה בעבר בעניינו ובאישום שהוגש נגדו עקב פעילותו בנושא הר הבית.

מיכה אבני, בנו של ריצ'רד לייקין, אחד מנרצחי גל הטרור האחרון, אף פנה הבוקר לשרת המשפטים איילת שקד וקרא לה להדיח את מאק-קלמנוביץ' מתפקידה.

למרות ההחלטה להעלות את רמת הכוננות בבתי משפט, בשלב זה הוחלט שלא להציב אבטחה אישית על השופטות

בפוסט שפרסם כתב גליק: "כבוד השופטת מאק-קלמנוביץ', ערב יום כיפור תשע"ז אני לא סולח לך. לעולם לא אשכח את אותו יום רביעי, 22/10/14, שבו אני עומד בפנייך מתחנן על נפשי, מנסה לטעון בכל כוחי שמדובר בעלילה שאין לה התחלה, אמצע וסוף. העדפת להאמין למחבלים ולמסייעיהם המוסלמים", כתב גליק בדף הפייסבוק שלו.

"הגשתי לך בדיקת פוליגרף, האשמת אותי שאני פועל שלא לפי סדרי הדין. זעקתי בפנייך האם מעניינת אותך האמת או 'סדרי הדין'? לעגת לי, העדפת את המחבלים על פניי והחלטת על הרחקתי מהר הבית, כי כהגדרתך 'יש חשש מסוכנות ממני'", הוסיף גליק. "קיבלת את הטענה המעוותת והשקרית, שעל אף שפעם אחר פעם אני הייתי המותקף בהר הבית, מעולם לא הרמתי אצבע או אמרתי מילה רעה כלפי איש. העדפת להאמין לאלימים, למחבלים, למנוולים, לשקרנים. הרגשתי שאת מתנקשת בחיי". 

בסוף אוקטובר 2014 נורה גליק מחוץ למרכז מורשת בגין בבירה, לאחר שנאם בכנס במקום, ונפצע באורח קשה מאוד. "על בסיס הרוח הגבית שהוא קיבל ממך, ניסה מועתז חג'אזי לירות בי ולרצוח אותי", האשים. "ניסיון ההתנקשות שלו לא כאב לי כלל. ניסיון ההתנקשות שלך היה כסכין הפולח את הלב. לתחנוניי לא היטית אוזן, אבל לתחנוני אותו מחבל שנעצר כל-כך הרבה פעמים על אלימות - האזנת. התאכזרת לרחמנים וריחמת על אכזרים".

גליק התייחס גם לדחיית מאסרו של המחבל שביצע את הפיגוע אתמול (א') על-ידי השופטת מאק-קלמנוביץ'. "כתוצאה מכך שדחית את ריצוי מאסרו של מחבל במשך 4 חודשים, הוא רצח אתמול שני יהודים תמימים ופצע רבים אחרים. ערב יום הכיפורים מול ריבונך, התוכלי לרחוץ בניקיון-כפייך?", כתב.

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה לדברי גליק: "מערכת בתי המשפט רואה בחומרה רבה את הפרסום האמור ומטפלת בעניין".

"אחד המחדלים החמורים ביותר בהיסטוריית השפיטה בישראל"

השופטת מאק-קלמנוביץ' מונתה לאחרונה לשופטת בבית המשפט המחוזי בירושלים. הבוקר קרא מיכה אבני, בנו של ריצ'ארד לייקין שנרצח בפיגוע הירי והדקירה באוטובוס בשכונת ארמון הנציב בירושלים באוקטובר 2015, לשרת המשפטים שקד להדיח את השופטת מתפקידה. לדבריו, השופטת מאק-קלמנוביץ' החליטה לדחות את ביצוע מאסרו של המחבל "בגלל שיקולי נוחות/רגישות של המחבל".

"מדובר באחד המחדלים החמורים ביותר בהיסטוריית השפיטה בישראל, מחדל אשר קשור קשר ישיר לאובדן חיי אדם יקרים", כתב אבני במכתב ששלח לשרה שקד. "מחדל זה חמור אף יותר, מאחר שהמחבל השתייך לארגון הטרור חמאס והתהדר בעבר עשיר ופומבי של תקיפת שוטרים ובהתבטאויות חבלניות התומכות ומעודדות טרור והסתה במדיה החברתית. הסלחנות של הפרקליטות ושל מערכת השפיטה בכל הקשר לעבירות ביטחון חייבת להיפסק.

"לאור המחדל החמור של השופטת מאק-קלמנוביץ', ולטובת ביטחון מדינת ישראל ושמירה על אמון הציבור במערכת השפיטה, אני מבקש ממך לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לדיון דחוף ולדרוש מהוועדה לבטל את מינויה של השופטת", הוסיף אבני. "בנוסף, אבקש ממך לאפשר לי להופיע בפני הוועדה ולשטוח בפניה את טענותיי".