חודשיים אחרי שהחוק להקמת רשות להתחדשות עירונית אושר סופית בכנסת, מתחילים במשרד הבינוי והשיכון לקדם מהלכים לקראת הקמת הרשות החדשה. נציין כבר כעת כי הרשות עצמה טרם קמה, ונכון להיום עוד לא נקבע תאריך יעד להקמת הרשות, או למינוי ראש הרשות ובעלי התפקידים.

במקביל, החוק עצמו אינו קובע תאריך להקמת הרשות או להתחלת פעילותה, אך קול קורא שפורסם לאחרונה מתחיל בהנחת התשתית לאחת מאבני הפינה של החוק - הקמת מינהלות להתחדשות עירונית ברשויות המקומיות.

על פי הקול הקורא, רשויות מקומיות יוכלו לקבל תקציבי סיוע ממשרד הבינוי והשיכון כדי להקים מינהלות שתכליתן לקדם הליכים של פינוי-בינוי וגם תמ"א 38 בתוך הרשות. על פי הקול הקורא, המבוסס על חוק הקמת הרשות, המימון ייעשה בשיטת המצ'ינג, ועשוי להגיע לבין מיליון עד מיליון וחצי שקל לרשות.

נכון להיום מעריכים במשרד הבינוי והשיכון כי המימון יינתן ל-7 עד 12 רשויות ברחבי הארץ. עוד על פי הקול הקורא, על ההצעות להישלח לתיבת המכרזים של משרד הבינוי והשיכון בקריית הממשלה עד לסוף נובמבר הקרוב.

במסגרת הקול קורא, על הרשות המקומית להפעיל מינהלת או יחידה עירונית אשר תעסוק, בין היתר, בהנגשת מידע בתחום ההתחדשות העירונית בישוב עבור תושבים, יזמים ובעלי מקצוע. כמו כן, תעמיד כלים לתושבים לצורך מימוש תהליכים אלה, ותפעל כ"זרוע ביצוע" של הרשות המקומית לקידום התחדשות עירונית ביישוב.

עוד במסגרת המינהלות העירוניות, ייבנו מאגרי בעלי מקצוע מומלצים בתחום, שיסייעו לתושבים לבחור את המבצע והמסלול הנוחים להם. כמו כן, יועסקו יועצים לשם ליווי התושבים במהלך הפרוייקט, יופצו חומרי הדרכה לציבור ועוד.

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון, התייחס לקול הקורא ואמר כי "ישנה חשיבות רבה לייעול שיטות ולזירוז תהליכים בתחום ההתחדשות העירונית. באחריותנו להקל על הציבור בתהליך, באמצעות מינהלות עירוניות, ולמזער משמעותית בירוקרטיה וחסמים, כדי לצמצם את הפערים בין השכונות הותיקות לשכונות החדשות בערים".

 

אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "תקצוב לסיוע הקמת המינהלות מגיע בין היתר על רקע אישור חוק הקמת הרשות להתחדשות עירונית, כשמשרד הבינוי והשיכון, האמון על הנושא, רואה חשיבות גדולה בקידומם של פרוייקטים אלה ולכן מצא לנכון לסייע בהקמת המינהלות עוד בטרם הקמת הרשות - מהלך מורכב שתלוי בגורמים רבים"

עינת גנון, מינהלת אגף התחדשות עירונית: "תהליכי התחדשות עירונית הם בעלי אופי מקומי ומשפיעים מאוד על העיר הקיימת, ומכאן עולה הצורך בהקמת גוף עירוני שמחד ירכז את המידע והמדיניות העירוניים וישקף את חוקים וההנחיות של השלטון המרכזי, ומאידך יתן מענה יומיומי לתושבים ולעוסקים בכך באותה עיר".