מספר העסקאות בענף הנדל"ן למגורים המשיך לרדת גם בחודש אוגוסט 2016 (לעומת יולי 2016) ואיתו גם היקף פעילות המשקיעים, כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים שפרסם היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

במקביל, השוואה לחודש המקביל אשתקד בכל הנוגע למספר העסקאות מעלה כי מספר העסקאות דווקא עלה בכ-10%. עם זאת, חשוב לציין שבחודש אוגוסט 2015 נרשמה כמות נמוכה יחסית של עסקאות וזאת לאחר שביוני שקדם לו נכנסה העלאת מס הרכישה למשקיעים לתוקפה.

עוד עולה מהסקירה כי גם מכירת הדירות על ידי משקיעים גדלה משמעותית באוגוסט 2016, וגם כי רבים מהם מחזיקים בכמה דירות להשקעה וייתכן וכבר מושפעים מהצעת החוק למיסוי דירה שלישית ומעלה.

על פי נתוני הסקירה, בחודש אוגוסט האחרון בוצעו 9,500 עסקאות לרכישת דירות ברחבי הארץ. מדובר בירידה של 2% מהיקף העסקאות בחודש יולי. עוד עולה מהסקירה כי עסקאות שבוצעו במסגרת התוכניות הממשלתיות, מחיר מטרה ומחיר למשתכן מיתנו את הירידה בחודש אוגוסט כאשר בניכוי הפרויקטים הללו (בקריית מוצקין ובראש העין) היקף הירידה בעסקאות בחודש אוגוסט היה כפול ועמד על 4%.

כאמור, את הירידה בעסקאות בחודש אוגוסט הובילו המשקיעים, עם ירידה של 14% בהשוואה לחודש הקודם. משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד ל-17%, השיעור הנמוך ביותר מאז יולי אשתקד, מיד לאחר העלאת מס הרכישה.

על פי הסקירה הירידה בשיעור המשקיעים נצפתה ברמה הארצית כאשר בולטת במיוחד ירידה חדה בשיעור 31% ברכישות המשקיעים באזור המרכז, בפרט בפלח השוק של הדירות החדשות. אזורים נוספים בהם נרשמה ירידה משמעותית בשיעור רכישות המשקיעים הם אזור באר שבע בו ירד היקף העסקאות בכ-18% ואזור חיפה בו ירד היקף העסקאות בכ-16%.

כאמור, באוצר טוענים כי ייתכן והירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים קשורה להצעת החוק למיסוי דירה שלישית: "יתכן כי אחד הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים בחודש אוגוסט היה פרסום הצעת החוק לפיה יוכבד המיסוי על משקיעים המחזיקים בבעלותם לפחות שלוש דירות. ניתוח מאפייני המשקיעים בחודש אוגוסט מצביע על ירידה בחלקם היחסי של משקיעים אלו. אף כי ברמה הארצית ירידה זו מתונה יחסית, במספר אזורים היא משמעותית. כך למשל, באזור השרון נרשמה ירידה של 10 נקודות אחוז במשקלם היחסי של המשקיעים 'הכבדים' (מ-28 ל-18 אחוזים), וירידה של 6 נקודות אחוז באזור המרכז. נתונים חלקיים לחודש ספטמבר מצביעים על ירידות משמעותיות בפרמטר זה גם ברמה הארצית".

בכל הקשור למכירת דירות על ידי המשקיעים, מעידה הסקירה כי גם כאן המגמה שנצפתה בסקירות הקודמות ממשיכה ומספר העסקאות למכירת דירות על ידי משקיעים עולה. כך, סך הדירות שמכרו המשקיעים בחודש אוגוסט עמד על כאלפיים דירות, בדומה לחודש הקודם, אך גבוה יותר בכ-25% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. במקביל, הסקירה גם מעידה כי חלק ניכר מהמשקיעים שמכרו דירות הם משקיעים "כבדים" המחזיקים במספר דירות:

"כך משיעור של כחמישית מהמוכרים בחודש יולי טיפס שיעור זה לרבע בחודש אוגוסט. עליות חדות יותר במשקלם נרשמו באזורי השרון, המרכז וחיפה. נתונים חלקיים לחודש ספטמבר מצביעים על עלייה נוספת בפרמטר זה, במספר אזורים אף בשיעורים חריגים".

עוד ממשיכים באוצר ומחזקים את התזה כי פעילות המשקיעים מושפעת מהצעת החוק למיסוי דירה שלישית על ידי תיאור רמות המחירים של הדירות שנמכרות. "ממצא בולט נוסף ביחס למכירות המשקיעים מרובי הנכסים, הינה העובדה לפיה רמות המחירים של הדירות שמכרו משקיעים אלו היו גבוהות בהשוואה לחודשים הקודמים.

"יתכן ואחד ההסברים לכך הינו שיקולי מיסוי. בולט במיוחד אזור המרכז, בו מחירה הממוצע של דירה שמכר משקיע 'כבד' בחודש אוגוסט עמד על 1.76 מיליון שקל, גבוה ב-23% מהמחיר הממוצע שמכר משקיע דומה בחודש הקודם באזור זה". באוצר מנתחים נתון זה בכך שהמשקיעים בוחרים למכור את הדירות היקרות יותר, הדירות עליהן שיעור המס העתידי יהיה גבוה יותר.

עוד נתון מעניין שעולה במסגרת הסקירה מתייחס לרמות השכר של רוכשי הדירות המוזלות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן בקרית מוצקין. "השכר הממוצע למשק בית של הרוכשים במסגרת 'מחיר למשתכן' בקריית מוצקין עמד על 16 אלף שקל והשכר החציוני על 13.8 אלף שקל. ההסבר המרכזי לרמות השכר הגבוהות יחסית של משקי הבית בפרויקט זה (בהשוואה למשל לשכר הממוצע למשק בית בכלל האוכלוסייה) הינו השיעור הגבוה של תעסוקה בקרב שני בני הזוג", כך טוענים באוצר.

נזכיר כי גם בפרויקטים אחרים של מחיר למשתכן, בעפולה ובלוד, ערכו באוצר את הבדיקה המתייחסת לשכר וגם שם נמצאו תוצאות דומות. לצד ניתוח האוצר אודות הסיבה לשכר הגבוה ניתן גם להוסיף שנראה שמדובר גם במודעות לתוכנית הממשלתית מחד, כלומר שכבות מסויימות באוכלוסיה שנחשפו יותר לתוכניות, במיוחד לאור העובדה שלא היה לה קמפיין נרחב.