גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטארט-אפ שהקים מריוס נכט ממליץ לכם על תזונה

ההמלצה מבוססת על ניתוח החיידקים במעי ■ ליהיא סגל, מנכ"לית Day two: "בעתיד נוכל לנבא באמצעות חיידקי המעי לא רק מה צריך לאכול, אלא גם מתי, כמה ואיך"

המנכ”לית ליהיא סגל / צילום: סמדר כפרי
המנכ”לית ליהיא סגל / צילום: סמדר כפרי

"הרכב חיידקי המעי משפיע על ההחלטות שהמוח שלנו מקבל. ככל שהתעמקתי בנושא חיידקי המעי, כך הוא הטריד את מנוחתי יותר ויותר", כך אומרת ליהיא סגל, מנכ"לית חברת דיי2 (Day two), שמיישמת את המדע פורץ הדרך של חקר חיידקי המעי, ליישום מסחרי.

הרכב חיידקי המעי מתקבע אצל רובנו עד גיל שנתיים לערך, ואחר כך הוא ניתן לשינויים קלים בלבד. המחקר עליו מבוססת הטכנולוגיה של דיי2, שנערך במכון ויצמן בראשות פרופ' ערן סגל וד"ר ערן אלינב, נחשף לראשונה ב"גלובס" ב-2013. המחקר הראה כי הרכב חיידקי המעי, שייחודי לכל אדם, משפיע באופן דיפרנציאלי על המידה בה אותו אדם יגיב למזונות מסוימים, וספציפית על רמות הסוכר בדם. כך, ייתכן שאצל אדם א' עם הרכב חיידקי מעי מסוים, אכילת בננה מקפיצה את רמות הסוכר בדם בעוד תפוח לא משנה את רמות הסוכר, ואצל אדם ב' התגובה הפוכה.

דיי טו תשיק השבוע בישראל אפליקציה המאפשרת לכל אדם, אחרי שנתן לחברה דגימת צואה, לקבל רשימה של מזונות 'טובים' (כאלה שלא מעלים לו, אישית, את רמות הסוכר), לעומת מזונות 'רעים' לאותו אדם. ידוע כי עליות וירידות חדות ברמות הסוכר מסוכנות לסוכרתיים, מקדמות התדרדרות לסוכרת אצל קדם-סוכרתיים ואילו אצל בריאים הן כנראה תורמות לתהליך ההשמנה. לכן השמירה על רמות סוכר מפני עליות וירידות דרמטיות, היא מומלצת.

"במחקר של מכון ויצמן השתתפו אלפי אנשים", מספרת סגל, "הם חוברו למד סוכר רציף ונתנו הרבה מידע - מה אכלו, היסטוריה רפואית, סקירת גנום, 30 בדיקות דם ודגימת צואה. בתוך הדגימה אפיינו גנטית כל חיידק וחיידק. נתונים מ-800 נבדקים שימשו לפתח אלגוריתם שמקשר בין חיידקי המעי לתגובה השונה של כל אדם למזון. האלגוריתם תוקף על המדגם הנותר, 200 האנשים הנוספים. כלומר בנבדקים אלה החוקרים הצליחו לנבא את תגובת רמות הסוכר בדם שלהם למזונות השונים, על בסיס ניתוח הרכב חיידקי המעי שלהם.

בשלב הבא נערך במכון ניסוי חדש, התערבותי, שהראה שאם מנחים אנשים לצרוך מזונות "טובים" להם על בסיס הניבוי שנתן ניתוח חיידקי המעי שלהם, הם מצליחים לשמור על רמות סוכר אחידות יותר.

"אחד המשתתפים בניסוי היה מריוס נכט (ממייסדי צ'ק פוינט - ג.ו), שהתלהב והחליט שכדאי להביא את הידע הזה לציבור. הוא גייס כשותף את יובל אופק, בעבר מייסד ומנכ"ל חברת די בי מושן (חלוצת המחשוב הרפואי הישראלית שנמכרה לחברת Allscripts האמריקנית ב-2013 ב-235 מיליון דולר), ויובל גייס אותי". סגל הייתה סמנכ"לית הכספים של די בי מושן.

הקבוצה של נכט, אופק וסגל קיבלה לפני כשנה רישיון להפוך את המידע של סגל ואלינב לאפליקציה מסחרית. נכט מימן את החברה בכמה מיליוני דולרים, וכיום החברה מעסיקה 15 איש, ונמצאת בגיוס נוסף. במקביל, מכון ויצמן עורך ניסויים נוספים, שנועדו להראות שיפור לטווח ארוך אצל פרה-סוכרתיים ובעלי כבד שומני.

בשלב זה מדובר באפליקציה לסלולרי שאמורה לתרום לשיפור איכות החיים, ללא מטרה רפואית ספציפית. סגל: "הנבדק המשתמש באפליקציה צריך רק למלא שאלונים, לשלוח לנו בדיקות דם עדכניות, וגם לתת לנו בדיקת צואה".

- איזה כיף.

"זה לא כל כך נורא. עושים מה שעושים על גבי נייר איסוף, נוטלים דגימה עם כפית חד פעמית שמצורפת לערכה, מכניסים למבחנה ושולחים אלינו עם שליח, ללא הקפאה".הנבדקים בישראל ישתמשו גם במד סוכר רציף במשך שבוע, שיטייב את התוצאות.

- אם משתמשים במד הסוכר כדי לקבוע אילו מזונות מעלים לך אישית את רמות הסוכר במהירות, מדוע צריך גם לאבחן את חיידקי המעי?

"אם תענדי מד סוכר במשך שבוע, תלמדי רק על המזונות שאכלת באותו השבוע. לעומת זאת הרכב חיידקי המעי והאלגוריתם, מנבאים תגובה למגוון של מזונות ישראלים, באמצעות האלגוריתם".

לאחרונה חתמה החברה על שת"פ עם בית החולים האמריקאי המוביל מיו קליניק, שיערוך יחד איתה ניסוי שיתאים את האלגוריתם גם למזון אמריקאי וחיידקי מעי רלוונטיים לארה"ב.

- מה מקבל המשתמש באפליקציה?

"דו"ח של המזונות ה'טובים' וה'רעים', והשפעה של כמויות שונות על רמת הסוכר - כך למשל אני יכולה להפעיל מחשבון מזונות אישי, שאומר לי שממש בסדר לי אישית לשתות כוס בירה (ואולי למישהו אחר זה לא מומלץ), אבל אם אשתה שלוש כוסות בירה, זה כבר יעלה גם את רמות הסוכר שלי.

"כפתור אחר מאפשר לך להגיע לרשימה של ארוחות מובילות עבורך, 10 הארוחות הכי טובות, רשימה של 'חטיפים שאת יכולה להחליק', וכן מחשבון שבו אפשר לבנות ארוחה ולראות את הציון שהיא קיבלה במדד האישי שלך".

בטווח הארוך החברה מחפשת שיתופה פעולה. "נגייס דיאטנים שיציעו דיאטה מותאמת למזונות הטובים והרעים שלך, נשתף פעולה עם מסעדות ואתרי משלוחים כדי לתת לכל ארוחה ציון אישי לכל משתמש, ומגוף כמו שומרי משקל תוכלי לקבל תפריט על בסיס כללי שומרי משקל, אבל כזה שגם מתאים למזונות האישיים. בעתיד נוכל לנבא באמצעות חיידקי המעי לא רק מה צריך לאכול, אלא גם מתי, כמה ואיך ומתי צריך להתעמל ולישון".

המוצר יושק תחילה בישראל, משום שהמידע שנאסף במכון ויצמן עסק בישראל. מחירו יהיה 1,950 שקל. בעתיד המוצר יושק גם בארה"ב.

עוד כתבות

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: יונתן בלום

רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא

הכנסות שופרסל בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד שקל - גידול של כ-3.6% לעומת 2022 ● הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-133 מיליון שקל - שיא רבעוני עבור החברה ● לצד הגידול בהכנסות: חיתוך בהוצאות וצמיחה ברווח התפעולי של רשת הפארם Be ● הקבוצה בוחנת דרכים למכור את החזקותיה בארנק הדיגיטלי פייבוקס

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מפגינים פרו־פלסטינים בלונדון, בינואר / צילום: Reuters, SOPA Images

הבטחות לחוד ומציאות לחוד: כך בריטניה הפנתה גב לישראל במלחמה בעזה

הצבעת בריטניה השבוע במועצת הביטחון בעד הפסקת אש מיידית בעזה הביאה לשיא את תהליך השחיקה בעמדות פרו־ישראליות במדינה ● מה קרה להבטחות הבריטים על "תמיכה לא־מוגבלת" בישראל אחרי ה־7 באוקטובר, וכיצד הן התחלפו באיומים באמברגו נשק ובגינויים?

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

דונלד טראמפ / צילום: ap, John Locher

הנפקת Truth הניבה לטראמפ כמעט 4 מיליארד דולר במניות. מתי הוא יוכל לממש אותן

חברת האם של Truth Social החלה להיסחר היום תחת הטיקר DJT, ראשי התיבות של טראמפ ● החלטות מפתח יתקבלו על ידי חברי דירקטוריון, ביניהם בנו של דונלד טראמפ וחברי קבינט לשעבר

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

דובר צה"ל מאשר: חוסל מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף

כ-50 רקטות שוגרו לעבר יישובי הצפון, אזעקות הופעלו בקצרין ובגליל העליון • טילים שוגרו מלבנון ליחידת הבקרה האווירית במירון, צה"ל: לא נגרם נזק • פצמ"ר פגע ביקב במושב אביבים שבגליל העליון, שריפה פרצה במקום • הנשיא הרצוג: "עלינו להביא את סינוואר - חי או מת" • עדכונים בולטים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

מנכ"ל אלביט: "הסביבה העולמית תומכת בהמשך הגידול בעסקי החברה"

החברה הביטחונית סיכמה את שנת 2023 עם גידול בהכנסות, בעיקר מישראל, ובצבר ההזמנות על רקע התרבות מוקדי חיכוך ברחבי העולם, "שמייצרים גידול בתקציבי הביטחון"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

שעות של הכרעה במשבר חוק הגיוס: יהדות התורה איימה לפרוש מהממשלה

יממה לפני המועד האחרון בהחלט שבו אמורה הממשלה לגבש מתווה גיוס חדש לציבור החרדי, התייעצויות רבות – אבל בלי הסכמות • מסתמן: הממשלה תבקש הארכה של 10 ימים נוספים מבג"ץ • יהדות התורה איימה: אם ההחלטה תעבור כפי שהיא - נפרוש מהממשלה

הכישלון הכפול של אלקטרה צריכה בתחום המזון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ישראל הדרי, שירה ספיר, גלית חתן

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור

עד לפני שנתיים אלקטרה צריכה נראתה כמו הבטחה גדולה בתחום קמעונאות המזון עם שתי השקות גדולות שעמדו לפתחה: סבן אילבן וקרפור ● אבל דוחות החברה חושפים: הרשתות הבינלאומיות צוברות הפסדים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, וסבן אילבן אף עשויה להיסגר ● וגם: התיאבון שפגע באחים זלקינד

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"