דן מרידור: שרים בממשלה הגיעו לרמה נוראה, נמוכה ומסוכנת

שר המשפטים לשעבר התייחס בראיון לענת דוידוב וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה" לסכסוך בין שרת המשפטים שקד ונשיאת העליון נאור: "אנו נמצאים בתוך מתקפה ענקית, חזקה וקשה נגד ביהמ"ש וערכיו"

דן מרידור  / צלם: מיכל פתאל
דן מרידור / צלם: מיכל פתאל

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, התעמתה היום (ה') בגלוי עם שרת המשפטים איילת שקד, שהצהירה כי היא מתכוונת לערוך שינוי בחקיקה, אשר יאפשר בחירת שופטים לבית המשפט העליון ברוב רגיל בוועדה לבחירת שופטים, ולא ברוב מיוחס כפי שנהוג כיום.

השינוי עשוי להביא לבחירת שופטים חדשים, שלא יהיו מקובלים על שופטי העליון הנוכחיים, זאת מתוך כוונתה של השרה שקד למנות במהלך שנת 2017 ארבעה שופטים חדשים בעלי אופי שמרני לבית המשפט העליון.

נאור שלחה לשקד מכתב, בו כתבה, בין היתר, "הנחת אקדח על השולחן". לעומתה, שר החינוך נפתלי בנט חיזק את השרה שקד, חברת מפלגתו, הבית היהודי, ואמר: "המחוקקים יחוקקו, הממשלה תמשול והשופטים ישפטו".

 

שר המשפטים לשעבר, דן מרידור, התייחס לעימות בין נאור לשקד וכן לדברי בנט, בראיון לענת דוידוב וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM ואמר: "אנחנו נמצאים בתוך מתקפה ענקית, חזקה, קשה נגד בית המשפט (העליון) ומה שהוא מייצג, הערכים שלו והכוח שלו. זאת כדי ליצור משטר שבו הממשלה שולטת בלי שיגידו לה מה לעשות. שהרוב יכול לקבל החלטות, שבית המשפט היה יכול לפסול, אבל לא יתנו לו לפסול. זה כיוון הפוך מהדמוקרטיה".

לדבריו, "היום יש רצון להצר את צעדי בית המשפט, כי הממשלה צריכה למשול. אני לא מקבל את זה. הצד הפוליטי כואב לי מאוד, כי התנועה שגדלתי בה והייתי מראשיה, הליכוד, הייתה תמיד המגנה של בית המשפט. מנחם בגין ז"ל עמד על זכותו של בית המשפט לפסול חוקים של הכנסת. לצערי, אני שומע היום שר שאומר שנשיאת העליון פועלת כמו אויבי ישראל. הגענו לרמה כל-כך נוראה ונמוכה ומסוכנת של מגמה אחרת על תפקיד בית המשפט בחברה".

"אני מכיר את נשיאת העליון היטב. למדנו באותה הכיתה הרבה שנים, מכיתה א'", סיפר מרידור. "היא מאוד זהירה בהתבטאויות שלה ומעולם לא חיפשה תקשורת ומריבות. אנשים צריכים לשאול את עצמם איך הגענו לכך שמרים נאור כותבת מכתב כזה. אז תעצרו רגע. שנית, בית המשפט העליון והממשלה צריכים להמשיך לתפקד יחד, בוודאי. אם אפשר, בנימוס הדדי, לחפש את הדרכים המוסכמות ככל הניתן. במקומות של מחלוקת, אם לפי החוק בית המשפט קובע, הממשלה תקבל את דעתו.

"המאבק הזה הוא אפשרי. הכוחנות והביטויים הנוראים שנשמעו היום משרים על בית המשפט זה דבר שלא צריך להיות במדינה תרבותית ודמוקרטית. ראש הממשלה צריך לעצור את מחול השדים".