המסחר בת"א ננעל בעליות שערים; טבע נחתכה בכ-4.5%

טבע ומיילן בלטו בירידות ■ נגד שתי החברות מתנהלת חקירה בארה"ב בחשד לתיאום מחירים ■ קנון ריכזה עניין על רקע הפרסום שצים מעוניינת למכור את הפעילות הבינ"ל

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') במגמה חיובית, לאחר שהמסחר נפתח בבוקר עם פערי ארביטראז' שלילים במניות הכבדות. השבוע יתקיימו הבחירות בארה"ב, והתוצאות ישפיעו על הבורסות בעולם ואיתן גם על הבורסה המקומית.

 

כאמור, ביום שלישי יפתחו הקלפיות בארה"ב והבחירות בכלכלה הגדולה בעולם יצאו לדרך. בשלב זה הסקרים מנבאים נצחון להילארי קלינטון אך דונלד טראמפ לא אמר עדיין את המילה האחרונה. ניצחון של טראמפ עלול לזעזע את השווקים בעוד ניצחון של קלינטון יעשה לא טוב למניות הפארמה ומניות הפיננסים אך יקרין יציבות על הכלכלה.

טבע  נסחרה במגמה שלילית על רקע הפרסום ביום חמישי אודות החקירה שמתנהלת נגד החברה, נגד מיילן  ונגד עוד 10 חברות פארמה. החקירה מתנהלת בחשד לתיאום מחירים בין החברות השונות, תיאום שאם יוכח עלול להיות בעל משמעויות קשות עבור החברות וזאת בשל העובדה כי עבירות על חוקי הגבלים עסקיים בארה"ב נחשבות לחמורות במיוחד בעיקר בכל הנוגע לתיאום מחירים.

יש לציין כי חברות התרופות נמצאות במרכז העניינים בארה"ב על רקע הטענות שהן מנפחות מחירים ומנצלות את חוסר האונים של החולים כדי לגזור רווחים חסרי פרופורציה, קלינטון במסע הבחירות שלה התבטאה מספר פעמים נגד מדיניות התמחור של חברות הפארמה מה שיקרין באופן שלילי על חברות אלה אם היא תיבחר לנשיאות.

קנון  שבשליטת איש העסקים עידן עופר ריכזה עניין על רקע הפרסום בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל לפיו צים מעוניינת למכור את הפעילות הבינלאומית שלה. המשמעות של הדברים היא שצים למעשה תחסל את פעילות הליבה שלה ותשאיר בידיה את הפעילות המזרח תיכונית בלבד. שני דברים שיש להדגיש בנושא הזה: למדינה יש מניית זהב בחברה (מניה עליה נדרשה לוותר בהסדר החוב הראשון של צים) ולכן כלל לא בטוח שתתקבל הסכמת המדינה למהלך. הנתון השני ולא פחות חשוב - צים וקנון מכחישות את הידיעה.

עוד ריכזו עניין מניות הגז לאחר שביום חמישי פורסם הדוח המעודכן אודות מאגר לוויתן. נציין את רציו , דלק קידוחים  ואבנר .