הטלטלה (האחרונה?): ה-FBI מסיר את ענן המיילים מעל קלינטון

פחות מיומיים לפני הבחירות בארה"ב, ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, הודיע כי הסתיימה בדיקת המיילים החדשים של הילארי קלינטון, וכי לא נמצא בסיס להעמידה לדין ■ הרפובליקאים: קומי התקפל תחת לחץ דמוקרטי

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

טלטלה נוספת מזעזעת את מערכת הבחירות הרותחת בארה"ב: ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, הודיע אמש (א') לבכירים בקונגרס כי בדיקת רבבות דוא"לים חדשים של הילארי קלינטון, שהתגלו במחשב שעוזרתה, הומה אבדין, חלקה עם בעלה הפרוד, אנתוני ווינר, לא גילתה שום עילה להעמיד את קלינטון לדין על רשלנות פלילית בטיפול במסמכי מדינה מסווגים.

הקלפיות נפתחות מחר (ג'), ולא ברור אם ההודעה הדרמטית החדשה של קומי תוכל לתקן, ולו במקצת, את הנזק שנגרם לקמפיין של המועמדת הדמוקרטית בגין ההודעה הדרמטית הקודמת של ראש ה-FBI על חידוש החקירה בפרשת הדוא"לים.

כזכור, לפני 10 ימים הטיל קומי פצצה בזירה הפוליטית: הוא הודיע לראשי ועדות בקונגרס כי הבולשת הפדרלית בוחנת ראיות חדשות שקשורות לחקירה שנערכה נגד קלינטון בחודשים שחלפו בגלל השימוש שעשתה בשרתים פרטיים בהיותה שרת החוץ, בניגוד לתקנות. במוקד החקירה עמד החשד שקלינטון קיבלה או שלחה דוא"לים מסווגים באמצעות שרתים פרטיים בלתי מאובטחים. התנהלות כזו היתה עלולה לחשוף דוא"לים אלה לגורמים שאינם רשאים לראותם.

בדיקת רבבות דוא"לים רשמיים שקלינטון מסרה לחוקרים בעבר (היא מחקה דוא"לים "פרטיים", כדבריה) הסתיימה ביולי, וקומי אמר אז כי למרות שקלינטון נהגה ברשלנות, לא הצטברו ראיות כדי להגיש נגדה כתב אישום פלילי.

 

אולם במכתבו לבכירים בקונגרס לפני 10 ימים, אמר קומי כי "ל-FBI נודע על קיומם של דוא"לים שנראה שיש להם קשר לחקירה שלנו". הוא ציין כי הדוא"לים החדשים נחשפו בחקירת מקרה אחר שאינו קשור (לקלינטון).

הוא לא פירט, אך כלי תקשורת דיווחו כי הדוא"לים החדשים התגלו במהלך חקירתו של ווינר, ציר בבית הנבחרים לשעבר. הקריירה הפוליטית של ווינר הסתיימה לפני כמה שנים, לאחר שנחשפו מסרונים בעלי תוכן מיני ששלח לנשים שונות, לרבות תצלומיו בתחתונים. החקירה נגדו נפתחה באחרונה בגלל חשד כי החליף מסרונים כאלה עם קטינה בת 15. במהלך חקירה זו בדקו סוכני ה-FBI מחשבים וטלפונים של ווינר, ובאחד מהם נמצאו הדוא"לים של קלינטון, שלכאורה לא נחשפו עד אז לחוקרים.

קומי ציין במכתב ההוא כי הוא אינו יודע האם הדואל"ים החדשים הם "משמעותיים". הוא לא קבע כל מסגרת זמן לחקירה, אך מקורות ב-FBI העריכו אז כי החקירה לא תסתיים לפני הבחירות.

אבל הודות לעבודה מאומצת של עשרות חוקרים שעבדו במשמרות מסביב לשעון, הסתיימה הבדיקה אתמול, וקומי הודיע מיד לבכירי הקונגרס כי לא נמצאה שום סיבה לשנות את "המסקנות שלנו מיולי", כלומר שאין בסיס להגיש כתב אישום נגד קלינטון.

לדברי מקורות ב-FBI שצוטטו במדיה בארה"ב, הדוא"לים החדשים נשאו אופי פרטי או שהיו עותקים של דוא"לים שנבדקו בחקירה הקודמת. כדי להסיר ספקות, הדגישו המקורות כי מכתבו החדש של קומי אינו "דוח ביניים" אלא מסמך שמצביע על סיום חקירת הדוא"לים נגד קלינטון.

"תמיד היינו משוכנעים שלא ייצא שום דבר מהחקירה הזו"

וכך, פחות מ-48 שעות לפני פתיחת הקלפיות, הסיר ראש ה-FBI מעל ראשה של קלינטון ענן כבד שהוא עצמו יצר בסוף החודש הקודם. לפני ההכרזה של קומי על חידוש החקירה ב-28 באוקטובר, פתחה קלינטון פער גדול בינה לבין טראמפ, אך הפער הזה החל להתכווץ בהדרגה לאחר ההודעה על החידוש, לא מפני שהתגלה משהו, אלא מפני שההודעה העלתה מחדש על סדר היום את כל פרשת הדוא"לים והשרתים הפרטיים, שהחלה להישכח.

המועמד הרפובליקאי דונלד טראמפ, שהקמפיין שלו החל לשקוע בסוף אוקטובר, קפץ על המציאה שזומנה לידיו וטען בעצרות הבחירות שלו כי ה-FBI לא היה מודיע על חידוש החקירה אם לא היה בידיו מידע על עבירה גדולה של קלינטון. "עומדים להגיש נגדה כתב אישום", הוא הכריז בדרמטיות בכמה עצרות.

דובר במטה קלינטון, בריאן פלון, אמר כי "תמיד היינו משוכנעים שלא ייצא שום דבר מהחקירה הזו".

מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונוויי, קבלה על כך שראש ה-FBI שוב תקע את עצמו בתוך הקמפיין לנשיאות, אך היא הביעה ביטחון בכך שהודעתו החדשה לא תשנה את תוצאת הבחירות. "כל החקירה הזו התנהלה שלא כהלכה כבר מתחילתה", אמר קונוויי. "קלינטון פזיזה, לא זהירה ואנוכית, וזה לא השתנה".

ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים ותומך נלהב של טראמפ, קבל אמש על כך שראש ה-FBI התקפל תחת "לחץ פוליטי עצום" של הדמוקרטים ויצא בהכרזה על משהו שהוא אינו יכול לדעת.

הדמוקרטים הביעו זעם על מתן הפומביות לחידוש החקירה לפני 10 ימים, למרות שבידי ה-FBI לא היה אז רסיס של ראיה שקלינטון עברה על החוק. עובדה היא שנדרשו רק כמה ימים לבדוק את המיילים, מדוע לא טרח קומי לחכות? אפילו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז לפני כמה ימים: "אנחנו לא פועלים על סמך השערות והנחות לא מבוססות". הסנטורית הדמוקרטית דאיין פיינסטין אמרה אמש כי משרד המשפטים חייב לבדוק את ההליכים שלו כדי למנוע מקרים עתידיים שבהם פעולות של ה-FBI ישפיעו על תוצאות הבחירות.

על-פי דיווחים בערוצי החדשות, קלינטון החליטה לא להתייחס כלל להודעה על "זיכויה". בשתי עצרות שערכה אחרי פרסום ההודעה, המועמדת הדמוקרטית לא אמרה אפילו מילה אחת על הפרשה, מתוך כוונה שהמסרים האחרונים שלה לפני פתיחת הקלפיות יישאו אופי חיובי.

טראמפ נמנע אמנם מתגובה ישירה על ההתפתחות החדשה, אך חזר על הצהרה שהשמיע בעבר: "המערכת מושחתת, והיא מגינה על הילארי הנכלולית".