החשבת הכללית: משלחת האוצר לניו-יורק תוחזר לישראל

מיכל עבאדי-בויאנג'ו: לאור האפשרות הטכנולוגית לבצע את עיקר עבודת המשלחת מישראל, היא תוחזר ארצה ■ המהלך צפוי להביא לחיסכון תפעולי למדינה בהיקף של 14 מיליון שקל לשנה

משלחת האוצר לניו-יורק תוחזר לישראל משום שאין בה יותר צורך, לאור האפשרות הטכנולוגית לבצע את עיקר עבודתה מישראל, כך החליטה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו. המהלך צפוי להביא לחיסכון תפעולי למדינה בהיקף של 14 מיליון שקל לשנה. קדמה להחלטה בדיקה שערך סגן החשבת והממונה על חטיבת המימון והבנקאות יהלי רוטנברג, שהראתה כי מדובר במהלך בעל כדאיות כלכלית ברורה.

ההחלטה שאושרה על-ידי שר האוצר משה כחלון תיושם בחודשים הקרובים ובאוצר כבר הודיעו לשני השליחים על סיום שליחותם וחזרתם לישראל עם בני משפחותיהם. השליחים ישובצו בתפקידים התואמים את דרגתם בירושלים. כתוצאה מההחלטה צפויה להתפנות גם דירת שרד שבה התגורר אחד השליחים והחשבת הכללית תידרש להחליט האם למכור אותה או להעביר אותה לשליח אחר בניו-יורק.

בנוסף לשליחים שיוחזרו החליטה החשבת הכללית לצמצם בצורה משמעותית את מספר העובדים המקומיים הקבועים בנציגות מ-25 כיום שמונה עד עשרה. עלות החזקת שליח בחו"ל למדינה עולה כ-200 אלף דולר לשנה ומעלה - והיא יקרה יותר כאשר מדובר בעיר יקרה כמו ניו-יורק וכאשר לשליח יש ילדים קטנים, שהמדינה מממנת את לימודיהם בבתי ספר פרטיים. בעבר דווח בעיתונות הכלכלית כי בבניין הנציגויות הישראליות בשדרה השנייה במנהטן ישנם 72 שליחים מישראל ועוד 275 עובדים מקומיים המועסקים בנציגויות של שבעה משרדי ממשלה שונים.

במרץ השנה גייסה המדינה לראשונה הון בהיקף של 1.5 מיליארד דולר בהנפקה שנוהלה כולה מתל-אביב ולא מניו-יורק. הגיוס שהתבצע בשווקי ההון של ארה"ב ואירופה הוכיח שהנציגות של האוצר בניו-יורק איבדה מחשיבותה. תפקידה העיקרי של המשלחת עד היום היה לעסוק בניהול החוב של ישראל - עבודה שהתנהלה בעיקר מול בנקי השקעות מקומיים ששימשו כחתמים להנפקה. בנוסף עוסקת הנציגות גם בשמירת הקשרים עם ארגון הבונדס וגופים כלכליים נוספים. תפקידו של הציר הכלכלי של האוצר בוושינגטון - האחראי על הקשרים עם הממשל - יישאר ללא שינוי. אין שינוי גם במעמדם של שני נציגי רשות המיסים בניו-יורק העוסקים בנושאי מכס.

הנציגות הממשלתית הגדולה ביותר בניו-יורק היא משלחת הרכש של משרד הביטחון המונה כ-200 עובדים מהם כ-40 שליחים מישראל וכ-160 עובדים מקומיים.