גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטוס ללא טייס

בשביתה באל על ב-1982 ביקשה המדינה את פירוק החברה. ייתכן שהטייסים אינם זקוקים כיום לשביתה, אלא הם צריכים פשוט להתפטר בטענה של הרעת תנאים ולתת להנהלת אל על הזדמנות לנסות להסתדר בלעדיהם

המשבר בחברת אל על הולך ומחריף והפתרון לא נראה באופק. לפי הדיווחים בתקשורת, כנראה שיהיה יותר רע לפני שיהיה יותר טוב, וניתוח משפטי של מצב הדברים מצביע על כך שהמפתח לפתרון נמצא בידיהם של הטייסים יותר מאשר בידי ההנהלה.

עד שנת 1982 היו באל על שמונה ועדי עובדים - אחד לכל קבוצת עובדים: ועד טייסים, ועד דיילים, ועד מהנדסי טייס, ועד מנהלים טכניים, ועד תחזוקה, ועד ניהול ומהנדסים, ועד בתי מלאכה ו*ועד פקידים מינהל ושירותים. בספטמבר 1982 פקד את חברת אל על משבר, שתחילתו בשביתת דיילים ממושכת ושיאו בהשבתה כללית של פעילות החברה למשך כארבעה חודשים (למעט טיסות מטען). בסופו של דבר, החליטה הממשלה על סגירת החברה והגישה בקשה לפירוקה.

הסכם קיבוצי שנחתם באותה שנה עם כל עובדי החברה ביטל את שיטת הוועדים הנפרדים, יישם את הכלל הנהוג בבתי הדין לעבודה של "הסכם קיבוצי אחד למפעל אחד" ואיפשר את חידוש הפעילות באל על.

שמונה שנים חלפו, ובחודש מאי 2010 דחה בית הדין הארצי לעבודה את בקשתם של טייסי אל על להיפרד שוב משאר העובדים ולהקים ועד נפרד, וקבע שתנאי העבודה של הטייסים אינם מספיק "מיוחדים" כדי לראות בהם יחידת מיקוח נפרדת. המשמעות היא שהטייסים לא יכולים להכריז על שביתה בעצמם, אלא הם זקוקים לאישור של כל עובדי החברה ושל ההסתדרות הכללית, המייצגת אותם. לכן, בימים הקרובים יצביעו בהצבעה חשאית כ-6,000 עובדים על השאלה אם להכריז סכסוך עבודה מול ההנהלה.

במשך שנים מתנהלים ההנהלה והטייסים באל על בסטטוס-קוו מתמשך. גם אם הדברים אינם מעוגנים בהסכמים הקיבוציים, מדובר בנוהג מתמשך המהווה נורמה מחייבת ביחסי העבודה. על פי הפרסומים, אין מנוס מלהגיע למסקנה שההנהלה היא זאת שמנסה לשנות את הנוהג הזה, תוך ניצול מצבה הכלכלי הטוב יחסית של החברה. הטענה של ההנהלה היא הטייסים מלבים את האש ומסיתים את שאר העובדים, בשעה שהם מרוויחים שכר עתק. הטייסים, מנגד, נתונים למסע הכפשות אלים מצד ההנהלה, אבל הם כבולים לכלל עובדי החברה ואינם יכולים לנקוט הליכים ארגוניים או לפתוח בשביתה חוקית בעצמם.

הנהלת אל על נהנית השנה מדוחות כספיים מעולים ורווחי החברה ברבעון השלישי של 2016 הגיעו לשיא של 93 מיליון דולר - יותר מפי 9 מהרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד - וזאת למרות שהיא משלמת "שכר עתק" לטייסים. העיתוי שבו בחרה הנהלת אל על "לטפל" בטייסים קשור מן הסתם למצבה הכספי המשופר בעת הזאת, ולאוויר שיש לה לספוג הפסדים הכרוכים בטיפול שורש כזה, שהיא מעריכה שיהיו קטנים יחסית לתועלת שתפיק מ"אילוף" הטייסים.

סביר להניח שגם קבוצות עובדים אחרות באל על רוצות לשפר את מצבן התעסוקתי ולכן עשויות להצביע בעד סכסוך עבודה. עם זאת, הואיל ומדובר בהצבעה חשאית, אין להוציא מכלל אפשרות שהדיילים, הטכנאים ושאר ועובדי הקרקע לא יצטרפו למאבקם של הטייסים. אלא שייתכן כי הטייסים לא באמת זקוקים לכך.

גם אם עובדי אל על יחליטו על סכסוך עבודה, המאפשר לפתוח בשביתה כעבור שבועיים מיום הכרזתו, ההסכמות בהסכם הקיבוצי צריכות להיות מקובלות על כלל עובדי החברה ולאו דווקא של הטייסים. ואולם שינוי חד צדדי של נוהג מצד ההנהלה מקנה לטייסים טענה אותנטית להרעת תנאים. במצב של הרעת תנאים קיימות לעובד הבודד שתי אופציות: להשלים עימה או להתפטר בדין מפוטר. מתוך הנחה שהטייסים לא מסכימים עם הרעת התנאים, התפטרות שכזו היא צעד טבעי ואותנטי, לכולם ביחד ולכל אחד לחוד.

קריאה מדוקדקת של פסק הדין שניתן בעניינם של הרופאים המתמחים, שהתפטרו ב-2011 עקב התנגדות להסכם הקיבוצי שנחתם בעקבות שביתה, אך בית הדין הארצי לא קיבל את התפטרותם בטענה שאינה אותנטית, יכולה לאפשר לטייסים רבים להתפטר ובכל זאת לגרום לכך שההתפטרות תהיה אותנטית. הטייסים יכולים לתקן את התקלות שמצא בית הדין במכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים, הם מאוחדים יותר ועומדת להם טענה של הרעת תנאים שלא עמדה למתמחים, ובכל מקרה אל אל על תתקשה לטעון שאין למהלך כזה תוקף, שכן הטענה שמי שאין לו כוח קיבוצי פועל בכוח קיבוצי היא טענה בעייתית.

נחזור לרגע לשנת 1982 ולשביתה באל על למשך ארבעה חודשים. המדינה ביקשה אז את פירוק החברה. ייתכן שהטייסים אינם זקוקים כיום לשביתה, אלא הם צריכים פשוט להתפטר עקב הרעת תנאים ולתת להנהלת אל על הזדמנות לנסות להסתדר בלעדיהם.

כיום אל על היא חברה בבעלות פרטית, ובמצב כזה יהיו שלוש אפשרויות: הראשונה: אל על "תתחנן" שהטייסים יחזרו לעבודה ותשלם להם על כך אפילו יותר ממה שהיא משלמת כיום (ממילא רווחיה תלויים בעיקר במחיר הנפט וגורמים אחרים ולא בעלות שכר הטייסים). השנייה: מחיר השליטה באל על יהיה נמוך באופן כזה שהטייסים בעצמם יוכלו להגיש הצעה לרכוש את החברה. השלישית: אל על יכולה לאמץ את טכנולוגיות זמינות של מטוס ללא טייס... (נאמר בציניות)

עו"ד גורודיסקי הוא שותף במשרד גורודיסקי ושות' המתמחה בדיני עבודה ופנסיה, ומייצג ארגוני עובדים וועדי עובדים

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?